בשנים האחרונות, פערי השכר המגדריים בהוליווד הפך לנושא חם בקרב אנשי התעשייה, בייחוד לאחר המכתב הפתוח שכתבה ג'ניפר לורנס ב-2015, בעקבות פרשיית דליפת המיילים של חברת סוני, שחשפה כי על אף היותה אחת השחקניות הכי מרוויחות בעולם, לורנס מקבלת שכר הרבה יותר נמוך מזה של הקולגות הגבריות המככבות לצדה. זמן לא רב לאחר מכן יצא בראדלי קופר, אחד מעמיתיה הקרובים ששיחק לצדה בסרטים רבים, וביקש לגבות אותה ולהתחיל לנהל את המו"מ הכלכלי על התשלום יחד עם השחקניות שמלוהקות לצדו.

האם זה אכן קרה בפועל? ובכן, קשה לומר שכן – מאז הספיקו להתבטא בנושא סקרלט ג'והנסן שטענה שהיא דווקא מרגישה לא בנוח לדון בענייני שכר באופן פומבי (שכן היא מרוויחה לא מעט באופן כללי) ושמענו גם שמועות על דרישתה של אמי רוסום ("חסרי בושה") לקבל שכר גבוה יותר מזה של הקולגה שלה וויליאם ה. מייסי, שכן ממרום 7 עונותיה – היא כבר יודעת שדמותה היא זו שמחזיקה את הסדרה. אך התשובה החד משמעית הגיעה עם הידיעה הרשמית שג'ניפר לורנס, שהוכתרה כשחקנית המרוויחה ביותר של 2016, הרוויחה בשנה החולפת 46 מיליון דולר, בעוד הגרסה הגברית שלה לאותה מצעד, דוויין ג'ונסון (דה רוק), הרוויח 64.5 (!) מיליון דולר. מפתיע, הא?

קשר לא מחייב (צילום:  יחסי ציבור )
מזל טוב! ההפקה עדיין לא שמה עליך. מתוך "קשר לא מחייב" | צילום: יחסי ציבור

כעת המצטרפת הטרייה לדיון היא נטלי פורטמן, שחשפה בראיון למגזין "מארי קלייר" כי בעת כיכובה ב"קשר לא מחייב" (2011), היא הרוויחה שליש משכורת מהכוכב שלצדה, אשטון קוצ'ר. הכוכבת זוכת האוסקר הודתה שהיא הייתה צריכה להתרגז הרבה יותר ממה שהייתה בפועל על הפער הענק בין תלושי השכר של השניים, אך שהיא התקשתה להתלונן מתוך ידיעה שהשכר הצנוע שלה היה עדיין גבוה. "ידעתי וזרמתי עם זה כי יש את הקטע הזה עם 'נתינת מספרים' בהוליווד", אמרה למגזין והסבירה שהמספר המדובר הוא המחיר הכי גבוה ששילמו אי פעם לשחקן. פורטמן אף התעקשה שפערי השכר המגדריים הם הרבה יותר משמעותיים בהוליווד מבכל תעשייה אחרת: "בהשוואה לגברים ברוב המקצועות, נשים מרוויחות 80 סנט על כל דולר. בהוליווד, אנחנו מרוויחות 30 סנט".

מי שעשה מעשה בראדלי קופר ובחר לגבות את האישה שלצדו (על המסך, לפחות) הוא קוצ'ר עצמו, שלקח את תמיכתו בפורטמן לטוויטר, שם פרסם קישור לכתבה, בתוספת הציוץ: "כל כך גאה בנטלי ובכל הנשים המתבטאות בעד סגירת פערי השכר המגדריים!". טוב, אז אולי זה לא הרבה, אבל זאת בהחלט התחלה, וגם זה משהו. האם הפעם תבוא הישועה? אנחנו עוד מתקשים להאמין אבל אולי בניגוד ל-2016 – 2017 דווקא תביא איתה בשורות טובות.

המציאות שלנו: סרטי התעודה הטובים ביותר של "סם שפיגל" יוקרנו בסינמטק תל אביב

מחר תתקיים בסינמטק תל אביב הקרנה מיוחדת של מיטב הקולנוע התיעודי של 2016 של תלמידי בית הספר לקולנוע ולטלוויזיה "סם שפיגל". בהקרנה, שתחל ב-13:15, יוצגו "הים הזה" של שאדי חביב אללה (שהשתתף בתחרות הסרטים בפסטיבל חיפה), "המופע של תימור" של תמרה מימון (שהשתתף גם הוא בתחרות), "לידו" של אורי שמאלי (שנבחר לסרט הביכורים המצטיין של ביה"ס), ו"בית האילמת" של תמר קיי.

"בית האילמת" זכה בשנה האחרונה במספר פרסים בפסטיבלים בארץ ובעולם (בין השאר בפסטיבל דוקאביב, בפסטיבל ירושלים, בפסטיבל קרקוב ובפסטיבל אידפ"א), ואף נכנס לרשימה הקצרה של המועמדים לפרס האוסקר לסרט התיעודי הקצר בטקס הקרוב (רשימה שמתוכה ייבחרו בקרוב חמשת המועמדים הסופיים). בסרט עוקבת קיי – בת למשפחה שהיא אחת ממקימות היישוב היהודי בחברון – אחרי אם חירשת ובנה המתנהלים בלב חברון החצויה והטעונה.

רנן שור, מנהל "סם שפיגל", מסר כי "הסרטים באסופה הם גל ראשון, עוצמתי, מגוון ומרגש של דרכו החדשה של ביה"ס ותלמידיו בתחום התיעודי. ארוחת טעימות תיעודית נפלאה של 90 דקות. בואו לשפוט בעצמכם".