סיכומי 2013 לא ייתנו לכם לשכוח את הכותרים הבולטים שעברו כאן ב-12 החודשים האחרונים. מ"כח משיכה" דרך "כחול הוא הצבע החם ביותר" ועד איירון מן 3", אבל כמו בכל שנה קולנועית ישנם גם הסרטים הקטנים והקסומים שמקבלים קצת פחות חשיפה, חלקם הגדול כלל לא עבר בישראל (או שעשה זאת בביקורי פסטיבלים בלבד). הנה ההזדמנות לעשות להם קצת כבוד ואולי להפוך גם אתכם לחלק מקבוצות האוהדים שצברו לעצמם.

The Spectacular Now

סיפור האהבה החכם והממכר הזה כבש בתחילת השנה את פסטיבל סאנדנס (זכייה בשתי קטגוריות המשחק, מועמדות לסרט הטוב ביותר) וסומן בתחילת הדרך גם כמועמד פוטנציאלי לאוסקר. אבל הבאזז לא היה גדול מספיק וחבל. שיילין וודלי ומיילס טלר לא רק משחזרים כאן את הנוסחה הריאליסטית המוצלחת של מערכת יחסים מ"50 ימים עם סאמר", הם מצליחים לתאר במדויק את החסרונות שבהתבגרות ובשאיפה לדעת "מה נרצה להיות כשנהיה גדולים".

טראנס

דרמת הפשע של דני בויל דווקא עברה בארץ הקודש וזכתה לביקורות די פושרות, אבל האמת היא שמדובר באחד הסרטים היותר מהנים שהסתובבו כאן, דווקא בגלל שהוא לא לוקח את העלילה ההזויה שלו ברצינות גדולה מדי. יש בו פסקול נהדר, צילום פנטסטי ואת וינסנט קאסל, שמצליח כמו תמיד להיות הנבל הכי מגניב שאפשר לקוות לו. אחלה סרט להעביר איתו ערב גשום וקר.

העולם על פי דנקן

עוד פנינה קטנה ומקסימה שהייתה יכולה להפוך להצלחה גדולה אם רק היו לה הטיימינג והקשרים הנכונים. ג'ים ראש ונאט פקסון (זוכי האוסקר על התסריט של "היורשים") יצרו כאן סיפור התבגרות פשוט, חם ונוגע ללב, שמלוהק בצורה מושלמת. סאם רוקוול יוצא מן הכלל בתור מנהל הפארק שמסרב להתבגר, וסוללת הכוכבים שלצדו (אליסון ג'ני, טוני קולט, סטיב קארל) תעביר לכם 100 דקות אופטימיות ומרגשות במיוחד.

תחנת פרוטווייל

הסרט שהוליד לא אחד אלא שני כוכבים צעירים מבטיחים: הבמאי, ריאן קוגלר והשחקן הראשי, מייקל בי. ג'ורדן. זוכה פסטיבל סאנדנס האחרון עוסק בתחום ששלט בקולנוע האמריקאי בשנה האחרונה: היחסים בין לבנים לשחורים. אלא שכאן מדובר בביוגרפיה לסיפורו הטראגי של אוסקר גרנט, צעיר שחור, שנורה על ידי שוטרים ב-2008 בעודו כפות מבלי שעשה דבר. העלילה מתארת את היום האחרון בחייו וחשבון הנפש שהוא עורך עם עצמו, עם קרוביו ועם משפחתו. דרמה חזקה שמכה חזק בבטן ונכנסת ישר ללב.

מאד

כולם מדברים על ההופעה של מת'יו מקונהיי ב"מועדון הלקוחות של דאלאס" שיגיע אלינו בחודשים הבאים. אבל האמת היא שהמהפך מהשרירן חסר הכריזמה לשחקן הדרמטי האיכותי החל כבר בדרמה הנהדרת הזאת. מקונהיי מגלם נמלט מהחוק שנעזר בצמד צעירים הרפתקנים כדי לנסות ולהתאחד עם אהובתו, והוא נהדר כאן לצד הופעות מוצלחות לא פחות של ריס ווית'רספון ושני הצעירים טיי שרידן וג'ייקוב לופלנד.

מלכי הקיץ

עוד בוגר מעוטר של סאנדנס 2013 ועד סיפור התבגרות די מוכר שמסופר בדרך לא שגרתית. שלושה בני נוער מחליטים להימלט מהמשפחות המעיקות ולהעביר את חופשת הקיץ לבקתה שהם מקימים ביער. לא, הם לא פוגשים שם אף מפלצת מיתולוגית או רוח שנותרה כלואה בין הענפים, הם בעיקר מגלים שם הרבה על עצמם ועל המחיר של אחריות. סוג של "אני והחבר'ה" בגרסת שנות האלפיים. כל זה מתואר בהרבה הומור ושנינות, מתובלים בפסקול כיפי ומשחק נהדר.

פרנסס הא

נוח באומבך וגרטה גרוויג, שניהם מהפייבוריטים של תעשיית האינדי, שיתפו פעולה כבר פעולה ב"גרינברג" והשנה השחקנית הפכה גם לשותפה בכתיבה. יחד הם יצרו דרמה קומית אינטימית, שמחלקת את העולם לאוהדים ושונאים. האוהבים נשבים בנוכחות של גרוויג, שמגלמת כאן רקדנית ניו יורקרית בעלת דמיון מפותח, בצילום השחור-לבן ובדיאלוגים המבריקים. המבקרים יספרו לכם שהעלילה לא באמת מתקדמת לאף מקום ובכל זאת לא יוכלו לסתור את היתרונות הגדולים שלו.

Short term 12

יש מי שמעזים לדבר על הסרט הזה גם היום במובנים של מועמדות לאוסקר, ולא לחינם. הביקורות השתפכו עליו בכל מקום בו עבר ועל הכוכבת שלו, ברי לארסון (שכיכבה גם "The Spectacular Now"), עוד תשמעו הרבה בשנים הקרובות. הנוסחה כבר מוכרת  מהסרטים הקודמים ברשימה הזאת: דרמה מרגשת שבמרכזה מדריכה במוסד לנערים בעייתים, שמנסה לנווט בין הקשיים בעבודה ומערכת היחסים עם בן זוגה (ג'ון גלאגר ג'וניור, שמוכר למעריצי "ניוזרום" בתור ג'ים), גם הוא מדריך במוסד. חד, נוגע ללב, מבוים ומשוחק בצורה נפלאה. 

שוברי קופות

רווחי סוף השבוע הראשון של "ההוביט: מפלתו של סמאוג" התקבלו במטה פיטר ג'קסון ברגשות מעורבים. מצד אחד 73.6 מיליון דולר הוא סכום שכמעט כל סרט חותם חדש עליו בעיניים עצומות. מצד שני מדובר בסרט המשך שבא בעקבותיה של סדרה סוחפת מיליארדים. ולאור כל אלה מדובר בירידה של 12 מיליון לעומת "ההוביט" הראשון, למרות הקרנות ה-IMAX. בסה"כ העולמי מדובר על 205 מיליון דולר שינחתו בכיסם של אולפני וורנר ו-MGM, שכבר מתחילים להאשים את מזג האוויר.

הרבה הרבה מתחת לדרקון המדבר, הגמדים וההוביט, נמצא "לשבור את הקרח" שבשקט בשקט סוגר כבר שבוע רביעי רצוף בצמרת. 22 מיליון הדולר שזרמו לקופה של דיסני מעמידים את הסך הכולל על 265 מיליון דולר, בדרך ל-V ירוק גדול בספרי החשבונות. אל המקום השלישי של השבוע התברג סרטו ההזוי התורן של טיילר פרי עם 16 מיליון, במה שמלמד יותר על התחרות החלשה של חודש דצמבר מאשר על כל דבר אחר.

טריילר השבוע

זה היה שבוע כל כך עמוס בטריילרים עד שכמעט בלתי אפשרי היה להחליט מה להציב כאן. בסופו של דבר מאחר ו"אינטר-סטלר" ו"גודזילה" קיבלו את הכבוד המגיע להם באייטמים נפרדים, רק ראוי שנעניק לאחים לבית וואשובסקי את הכבוד המגיע להם. אז נכון, מאז "מטריקס" כולנו מחכים לראות אותם מפעילים שוב את הקסם בלי תוצאות מרשימות במיוחד, אבל קו האשראי עדיין לא מוצה. לגבי דבר אחד אין באמת ויכוח: מדובר בשניים מהווירטואוזים היותר גדולים שמסתובבים בתעשייה כיום, ולמי שעדיין יש ספק, הטריילר הזה לסרטם החדש "Jupiter Ascending" יספק את התשובות. עוד סיפור מקורי, בדיוני ומאד לא מובן בשלב זה, אבל מספיק מעורר עניין כדי שנמשיך לעקוב אחריו עד שיגיע לכאן בקיץ הבא.

הטוב, הרע והמכוער

הטוב: "Edge Of Tomorrow" של טום קרוז יכול בהחלט להסתבר ככישלון מהדהד. אבל הטריילר הזה פשוט טוב, בין היתר בגלל שהוא כולל את אמילי בלאנט המושלמת.

הרע: תעשיית הריבוטים מהגיהינום ממשיכה בכל הכוח, ותגיע בקרוב לחרב את מפעל הצחוק על שם "האקדח מת מצחוק" עם אד הלמס (אחרי החתונה עוצרים ב...ובכן, משהו). לזלי נילסן מתהפך בקברו.

המכוער: לשם שינוי הכיעור משתלם הפעם, כי חייבים להודות שהפוסטרים החדשים ל"כוכב הקופים" הבא עושים הרבה חשק.

כולם מדברים על רזון: האתגר האמיתי של גל גדות
>> בואו לפייסבוק שלנו