מסמסים בקולנוע (צילום: JBryson, GettyImages IL)
גט א רום | צילום: JBryson, GettyImages IL
אוקיופיי מוביז

מפת האיומים של חובבי הקולנוע כללה מאז ומתמיד רעשי כרסום עוצמתיים, התלחששויות בלתי פוסקות וברכיות בגב המושב, אבל כל אלה הם משחקי ילדים לעומת האור המסנוור שתוקף אחת לכמה דקות, כשמישהו מהצופים על ידכם מרגיש פשוט מחויב לבדוק מה קורה בעולם שבחוץ. ככל שהטכנולוגיה מתפתחת והמולטי טאסקינג משתלט, עולה הקרב בין הצופים למסמסים מדרגה. האנטר ווק, לשעבר מועסק של גוגל ויוטיוב וטכנולוג מושבע, העלה בשבוע שעבר פוסט לבלוג הפופולארי שלו ובו תיאר את הקושי של הטכנולוג להתמקד במסך אחד במשך שעתיים פלוס. "סרטים כמו 'סופרמן' או 'פסיפיק רים' פשוט נועדו לאפשר לדבר עליהם עם אחרים, לבדוק מידע על השחקנים ב-IMDB ולהחליף דעות", טען ווק, "במקום להבריח אנשים כמוני מהקולנוע, למה שלא תנתבו אותנו לסביבה שמתאימה לצרכים שלנו".

הסביבה המתאימה על פי ווק תכלול הקרנות נפרדות למכורי נייד בלבד, שיורשו לסנוור ללא הגבלה. ההצעה זיכתה אותו כמובן במגוון תגובות קשות כמו מאמר שטען כי הוא מייצג את כל הרע בעולם. המשמעות של הצעד הזה גדולה הרבה יותר מהאפשרות של הוליווד לעשות רווחים על קהל יעד מכור נוסף, מדובר בסוג של ביסוס להנחה הבעייתית שקהל היעד המודרני חייב לקבל מקסימום גימיקים, אפקטים והסחות דעת בו זמנית כדי לשרוד את האתגר של הישיבה הסטטית בלי מכשיר טכנולוגי ביד. הרבה מאמרים ופרשנויות נכתבו כנגד ההנחה הזאת וטענו שהיא גורמת להרס הקולנוע (תוך מתן מגוון דוגמאות מהקיץ האחרון) ולדחיקתן של יצירות מורכבות לידי הטלוויזיה. מצד שני, קשה להתעלם מהניסיון של כוחות שוק גדולים לייצר סטנדרט של חווית צפייה המורכבת ממספר מסכים במקביל. בקצב הזה יכול להיות שהקערה תתהפך ודווקא המיעוט הסולד יצטרך לקושש לעצמו אולם נטול ניידים כדי לראות את הסקורסזה הבא בשלווה.   

קרב הטיטאנים

יש משהו באסופת הלשעברים שהתקבצו כדי לקיים את "הבלתי נשכחים" שמעוררת רחמים בשילוב קל של גועל. בסרט הראשון זה עוד היה נחמד בשביל הנוסטלגיה של האייטיז, אבל כל מה שבא לאחר מכן הוא ניסיון די פאתטי לסחוט מזומנים עבור מי שלא מסוגלים להשיג לעצמם תפקיד בשום מקום אחר. השבוע מדד הגועל עלה עוד מדרגה כשהאיש מאחורי הפרנצ'ייז החליט לסגור חשבון עם מי שלא הלך בתלם. בציוץ בטוויטר בישר סילבסטר סטאלון לראשונה כי הריסון פורד צפוי להצטרף לסרט השלישי במספר בשנה הבאה. בציוץ שהגיע מיד לאחר מכן נכתב: "רודף בצע עצלן...הנוסחה הבטוחה לכישלון בקריירה". האיחולים האלה כוונו לברוס וויליס, שהחליט לעזוב לאחר שדרישות השכר שלו לא מולאו.

זה לא שוויליס הוא כזאת נשמה טהורה. בשנים האחרונות הוא עושה מעט מאד כבוד למורשת שלו, בוודאי בראיונות שבהם הוא נראה בין עילאי ומתנשא למשועמם ונודניק. אבל בסוגיה הזאת הוא דווקא האיש שמבין טוב מכולם את המשחק. אם בכל מקרה המטרה כאן הייתה לקבל כמה שיותר מזומנים לכמה שפחות דקות מסך, אין סיבה לנסות ולרמות מישהו שאנשים כמו ואן דאם, דולף לונדגרן וצ'אק נוריס מבלים יחד על הסט בשביל הפאן. דווקא התגובה של סטאלון מוכיחה כמה הפרויקט הזה מבוסס כולו על אגו ואינטרסים צרים והרבה פחות על החברים משנות ה-80 שחוזרים לסיבוב הופעות נוסטלגי.

שוברי קופות

את הטבלה השבועית אפשר לחלק למנצח מאוכזב וסגן מאושר. "אליסיום" של ניל בלומקאמפ סגר סופ"ש סולידי במקרה הטוב עם 30 מיליון דולר מול תחרות חלשה במיוחד. פחות טוב מ"מחוז 9", סרטו הראשון של הבמאי. דיווחים מקופות העולם מעלים את האפשרות שהרווחים מחוץ לצפון אמריקה יכפו על המספרים הנמוכים, אבל עד שיגיעו הסיכומים יכססו באולפני "טריסטאר" הרבה ציפורניים.

מי שיכולים לפתוח שמפניות הם האחים וורנר ש"אנחנו המילרים" שלהם החזירו את ההשקעה כבר בסופ"ש הפתיחה. הסך הכל הרשמי של הסרט עומד אמנם על 25 מיליון, אבל ההשקה המוקדמת שהחלה ביום שלישי מסתכמת לסכום של 37.2 מיליון דולר, 200 אלף יותר מהתקציב. מעכשיו והלאה כל דולר ילך ישירות לתקציב סרט ההמשך, שיגיע מן הסתם בעתיד. שני הסרטים החדשים האחרים של הסופ"ש, "מטוסים" של דיסני (23 מיליון) וסרט ההמשך ל"פרסי ג'קסון" (15) נכנסים גם הם לרשימת המאוכזבים למרות המקומות השלישי והרביעי בטבלה.

טריילר השבוע

זה נשמע קלישאתי, אבל ב"מראה שחורה" כבר חשבו על הגימיק שנמצא במרכז "Her" סרטו החדש של ספייק ג'ונז ("אדפטיישן", "להיות  ג'ון מלקוביץ'") ולמרות זאת יש בו עדיין משהו מסקרן. חואקין פיניקס מגלם תסריטאי בודד שמפתח מערכת יחסים עם קולה הממוחשב של סקרלט ג'והנסון הבוקע ממערכת ההפעלה של מכשיר שרכש, עד כדי התאהבות טוטאלית בה. הסרטון הקצרצר הזה כבר הצליח להקפיץ את פיניקס לצמרת המועמדים לפרס השחקן באוסקר הקרוב, במה שנראה כמו סוג של המשך ישיר להופעה שסיפק ב"מאסטר" בשנה שעברה. הסרט יגיע לבתי הקולנוע בארה"ב ב-20 בנובמבר.

אין תמונה
מי הכי יפה בעיר?
הטוב, הרע והמכוער

הטוב: האיפור הנפלא של "בחזרה לעתיד" הציע לנו הצצה למראה של כוכבים צעירים 30 שנה אחרי. השוואה שערך מעריץ בטוויטר מראה את ההבדלים בין החיזוי למציאות. טוב נו, אז עוד הבוטוקס עוד לא היה חזק באופנה.

הרע: זוכרים את חבורת הקוסמים השודדים מ"האשליה"? מצוין, כי סרט ההמשך לסרט הטיפשי מאד הזה נמצא כבר בתכנון.

המכוער: תמונה ראשונה של אנג'לינה ג'ולי מתוך Malficent, הגרסה הקודרת ליפהפייה הנרדמת.

>> מגעיל ומעולה: לינדזי לוהן שוב מזעזעת את אמריקה
בואו לפייסבוק שלנו