עד קאן: סיכום ראשוני של הפסטיבל

קארי מוליגן בפסטיבל קאן (צילום: Pascal Le Segretain, GettyImages IL)
קארי מוליגן. את הבאז היא עושה דווקא עם סרטה השני | צילום: Pascal Le Segretain, GettyImages IL
מסביב: כמו תמיד בפסטיבל קאן, הרבה מאד מהסיפורים מתרחשים מחוץ לאולמות הקולנוע. בארבעת הימים שחלפו מאז פתיחתו כבר היה לנו שוד כספות (אמיתי לחלוטין) בשווי מיליון דולר, תקרית ירי כדורי סרק במהלך שידור טלוויזיה וחשיפה מסעירה אחת במגזין המעקב היומי של ה"הוליווד ריפורטר".

בכתבה מיוחדת על התעשייה הרווחית ביותר בעיר (כן, יותר מהסרטים שנקנים בתחומה) מתואר מצעד מיטב "הנשים העובדות", שעושות את דרכן אל הריביירה הצרפתית מרחבי העולם כדי לבלות על היאכטות ובחדרי המלון של כוכבי הוליווד ועשירי העולם שזורמים לפסטיבל. מעבר לסכומים המטורפים (40 אלף דולר ללילה) ודרכי התשלום המקוריות (מעטפות כסף חלקות עם הכיתוב "מתנה" עליהן, שמחולקות לעיני כל) נחשפת גם תופעה של שחקניות הוליוודיות בתקופת השפל שלהן. "אלה שחקניות שעשו בחירות לא טובות בקריירה שלהן או נפלו מתחת לרדאר", מסביר מנהל של סוכנות בעיר, "הן מספרות לעצמן שזה בסדר, שהן מגיעות לקאן כדי לצאת עם עשירים. אבל למעשה מדובר בסקס בתשלום לכל דבר".

הנה השערה לא ממש מופרכת: לפחות אחד משלושת המקרים האלה יהפוך יום אחד לסרט בפני עצמו, אולי אפילו כזה שיככב בקאן בפני עצמו. כמו תמיד כשהמציאות פוגשת את הפנטזיה שבקולנוע, איכשהו תמיד הצד הראשון מנצח.

מארין ואכט
כוכבת נולדה
הכוכבים החדשים: הימים הראשונים של הפסטיבל עומדים בסימן ה"איט גירל" החדשה של קאן. מארין ואכט בת ה-22, כוכבת "יפה ואמיצה" של פרנסואה אוזון, זוכה ליותר פלאשים של מצלמות ממרבית הכוכבות ההוליוודיות הגדולות שהגיעו לעיר. החשיפה הנפשית והפיזית שלה בסרט (בו היא מגלמת בת עשירים שמידרדרת לזנות) סוחטת עד כה השוואות לשמות כמו בריז'יט ברדו וקת'רין דנב. עכשיו השאלה היא רק מי יהיה מספיק מהיר כדי להחתים אותה ראשון לסרט הוליוודי גדול.

עוד שם שכדאי להתחיל לשנן לקראת המשך השנה הוא של מייקל בי. ג'ורדן, כוכב "תחנת פרוטווייל". הסרט, שזכה בפסטיבל סאנדנס השנה, מוקרן בפסטיבל במסגרת "מבט מיוחד", קטגוריה שכוללת סרטים בעלי חזון מיוחד. ההופעה של ג'ורדן מסמנת אותו ככוכב עולה, עד כדי העלאת האפשרות שהוא יגלם את "הלפיד האנושי", ג'וני סטורם, בעיבוד המחודש ל"ארבעת המופלאים". דמות הקומיקס הפופולארית היא אמנם לבנה, אבל זה דווקא יכול להיות הליהוק המקורי והמעניין ביותר למה שנשמע כמו עוד ריבוט די לא מרגש.

הסרטים: המבקרים בפסטיבל נוטים להיות חלוקים בדעותיהם כמעט לגבי כל סרט בתחרות ("עץ החיים", שזכה בדקל הזהב ב-2011, זכה לקריאות בוז רמות במהלך הקרנת הבכורה שלו). לכן כשסרט אחד מצליח לקבל שבחים מכל כיוון, זה סימן מצוין לכך שהוא נמצא בכיוון הנכון. "בתוך לואין דייויס" של האחים כהן מסתמן עד כה כלהיט הגדול עם ציונים מזהירים במגזיני התרבות הגדולים בעולם. דווקא הסרט הנאיבי והקטן למראה של האחים, עשוי עוד להפוך לקלאסיקה הגדולה ביותר שיצרו עד כה.

יתר הסרטים בפסטיבל נמצאים, כרגיל, בקונצנזוס גדול הרבה פחות. "בלינג רינג" של סופיה קופולה זכה לכינויים כמו "סתמי", "משעמם" ו"חסר השראה" לצד "מבריק", "מעורר מחשבה" ו"ביקורת נוקבת על תרבות הריאליטי". "הקונגרס" של ארי פולמן זוכה גם הוא לביקורות מעורבות עד כה. בעוד שהחזון העיצובי של הסרט וההופעות של צוות השחקנים (בעיקר רובין רייט בתפקיד הראשי) זוכים לשבחים, מצביעים חלק מהמבקרים על בעייתיות בקווי העלילה הרבים ובעובדה שהבחירה לקפוץ בין מציאות לפנטזיה פוגעת במסר הביקורתי שהסרט מבקש להעביר. למרות הכל נראה שפולמן מצליח לעורר הרבה עניין סביב הסרט בפסטיבל, מה שבוודאי יסייע ליחסי הציבור שלו כשיוקרן ברחבי העולם.

ההתערבות: בשולי הפסטיבל, חשף יו"ר חבר השופטים של קאן השנה, סטיבן ספילברג, את דבר קיומה של התערבות שנערכה לפני 36 שנים בינו לבין ג'ורג' לוקאס. באחד מהראיונות בפסטיבל סיפר ספילברג כיצד לוקאס הגיע לבקר אותו על הסט של "מפגשים מהסוג השלישי", זמן קצר לאחר שסיים לצלם את "מלחמת הכוכבים" שלו. לוקאס, כך מסתבר, היה מרוט עצבים מהפרויקט וטען בפני ספילברג כי החזון הגדול שלו הפך לסרט של ילדים קטנים.

ברגע של ייאוש הציע לוקאס לספילברג התערבות מיוחדת: "הסרט שלך עומד להיות הלהיט הגדול של כל הזמנים", אמר לו, "אני מוכן לתת לך 2.5 אחוזים ב'מלחמת הכוכבים' אם תיתן לי 2.5 אחוזים מהסרט שלך". ספילברג הסכים מיד. בראייה לאחור (כולל חישובי אינפלציה) העסקה הזו הכניסה לחשבון הבנק של המפיק היהודי סכום של 46 מיליון דולר. לוקאס הסתפק ב-4 מיליארד הדולר שקיבל מדיסני תמורת המותג שהגה.

שוברי קופות

בדיוק כמו בתכנונים המוקדמים, חצה "האויב בתוכנו: סטארטרק" במהירות האור את הדרך אל פסגת הסרטים הרווחיים בעולם בסופ"ש הראשון להקרנתו. אולפני פרמאונט החליטו לעשות הכל כדי לנפח את המספרים והוציאו את הסרט לקולנוע כבר ביום חמישי, אבל זה הספיק רק כדי  לעבור בקושי את מספרי הסרט הראשון בסדרה מ-2009. את הסופ"ש סגר סטארטרק עם 80.5 מיליון (לעומת 75.2 של קודמו), הרחק מתחת לתחזיות ה-100 מיליון פלוס שחזו לו באולפנים, למרות ביקורות מצוינות והעובדה שמדובר בהמשך לסרט מצליח. 

מי שהמשיך לחגוג גם בסופ"ש השלישי בטבלה הוא "איירון מן 3", שחצה רשמית את רף מיליארד הדולרים בהכנסות ברחבי העולם. 35 מיליון הדולרים שגרף השבוע העמידו אותו על 337 בסה"כ בצפון אמריקה, הרחק לפני גטסבי הגדול, שסיים עד 23.6 במקום השלישי (91 בסה"כ). למרות הביקורות המאכזבות, יכולים באולפני וורנר להתנחם בכך שהחזירו את ההשקעה (105 מיליון דולר תקציב) ובקצב הזה הרווחים יכולים להסתכם בסכום כמעט כפול.

טריילר השבוע: The Young and Prodigious Spivet

ז'אן פייר ז'נה השאיר הרבה טעם של עוד אחרי "אמלי" הנפלא שלו, אבל ב-12 השנים שחלפו מאז הוא העדיף לקחת את הזמן ולעשות רק עוד 2 סרטים מקומיים. עכשיו הוא סוף סוף מוכן לפרויקט גדול באמת, שמתרחש לראשונה מחוץ לגבולות ארץ הבגט ובתלת ממד. עלילת הסרט מבוססת על ספר מאת רליף לארסן, העוסק במסעו של ילד בן 12, חובב מפות נלהב ונצר למשפחה מוזרה במיוחד, שמתחבא ברכבת כדי להגיע אל מכון הסמית'סוניאן בוושינגטון. הכל כאן מרגיש מאד מוכר לחובבי "אמלי", מלא בצבעים עזים וחלומות ומסעות בעקבות האהבה. בקיצור זה נראה כמו משהו ששווה לחכות לו יותר מעשור.

הטוב, הרע והמכוער

ניקולס קייג' באיזה מין נוער
גאון
הטוב: עדיין בגדר ספקולציה, אבל מספיק כדי לחמם לנו את הלב. כריסטופר נולאן קיבל פנייה לא רשמית לביים את סרט ג'יימס בונד הבא. אם זה יקרה, ל"סקייפול" של סם מנדז צפויה תחרות קשה מאד על הבונד הטוב מכולם.

הרע: ידענו שזה יקרה מתישהו, אבל העדפנו להדחיק. עכשיו אפשר להפסיק עם זה. אולפני סוני הודיעו שרכשו את הזכויות לסרט באורך מלא של "אנגרי בירדז". ברקע אפשר לשמוע גיחוך קל של חזירים.

המכוער: לרגל ההקרנה המיוחדת של "איזה מין נוער" במלאות 30 ליציאתו, החלטנו לפרגן לכם קצת ניקולס קייג' בתפקיד קקדו.

>> בואו לעמוד הפייסבוק שלנו