דארת' ויידר
תגידו דחייה עוד פעם אחת
האימפריה מכה שנית

הו ג'יי ג'יי אברמס, פריק קונטרול חסר רחמים שכמוך. לא מספיק שרוחו הממושקפת של אדון כל החנונים מרחפת כבר שנה מעל הסרט הבא בסדרת "מלחמת הכוכבים", עכשיו כבר ברור סופית שהוא פחות או יותר האדם היחיד בעולם שיודע מה עומד לקרות שם. מייקל ארנדט ("מיס סאנשיין הקטנה", "צעצוע של סיפור 3"), האיש שנבחר בקפידה כדי לכתוב את התסריט לסרט החדש, נשלח השבוע הביתה אחרי שהבוס הגדול לא היה מרוצה ממה שראה. לכל דבר ועניין בוצע כאן אתחול לפרויקט הכי מדובר בקולנוע של השנים הקרובות. אברמס התחיל לכתוב את הסיפור החדש מאפס (לצדו של לורנס קסדן, שכתב גם את "האימפריה מכה שנית" ו"שובו של הג'דיי"), מה שאומר שעד היום הוא קיים אודישנים לתפקידים שבכלל לא יתקיימו במציאות, או במקרה הקונספירטיבי יותר: בחן מועמדים לגרסה שלו בזמן שארנדט עבד על תסריט שאף אחד לא יקרא לעולם.

החילופים האלה בצמרת בוודאי לא עוזרים לראשי דיסני לישון טוב בלילה. כשפרויקט בשווי 4 מיליארד דולר מקרטע כבר בשלב כזה, הפאניקה מתחילה להתעורר. אבל כל זה יכול להפוך לאנקדוטה נשכחת בגלל המניפולציה החדשה מבית אברמס. בשבועות האחרונים החל ערוץ היוטיוב הרשמי של "מלחמת הכוכבים" לשחרר מדי שבוע טריילרים נוסטלגיים לאחד מסרטי הסדרה. "תקווה חדשה" ב-7 באוקטובר, "האימפריה מכה שנית" ב-16 ו-"שובו של הג'דיי" ב-23. לפי התבנית הזאת משהו גדול אמור להגיע גם ב-30 לחודש, שהוא לגמרי במקרה גם יום השנה להכרזה ההיסטורית של דיסני על רכישת הזכויות לפרנצ'ייז.

אז מה יקרה ביום רביעי? אולי תאריך רשמי ואולי שם רשמי, אולי חשיפה של כמה מהכוכבים הראשיים ויש גם מי שהולכים רחוק עד כדי טיזר מחתרתי שצילם אברמס עם השחקנים שבחר באודישנים. אה כן, ויש כמובן גם את האפשרות הסימפטית הרבה פחות: הכרה בכך שלוח הזמנים הבעייתי לא יאפשר לסרט להגיע ב-2015 כמובטח. הודעה שתותיר אחריה מיליוני חנונים שבורי לב ותדחה גם את התכניות האחרות של דיסני בקשר לסדרה. כמובן שיכול להיות גם שהכל צירוף מקרים ורביעי יעבור בלי שום הודעה דרמטית מכל סוג שהוא, אבל זה כבר סתם משעמם.

אין תמונה
התחרות מתגברת. 12 שנים של עבדות
צפוף בצמרת

הפערים בין הפצת הסרטים בישראל לעולם עדיין מונעים מאתנו להרגיש את זה גם כאן, אבל כשבוחנים את היבול המרשים אפשר לקבוע כבר כעת ש-2013 שונה מכל מה שהורגלנו אליו בשנים האחרונות. רק תסתכלו על ציוני הרוטן טומאטוס האלה: 12 שנים של עבדות (95), דיברנו מספיק (95), קפטן פיליפס (94), הכל אבוד (94), כחול הוא הצבע החם ביותר (91), יסמין הכחולה (91) וכמובן: כוח משיכה (97), וזה עוד לפני שהסרטים של מרטין סקורסזה, אלכסנדר פיין, האחים כהן ודיויד או ראסל הגיעו. הוסיפו לזה עוד כמה פניני אינדי כמו "תחנת פרוטווייל" ו"לפני חצות" וקיבלתם מרוץ מטורף על הזכות להיכנס לרשימת המועמדים באוסקר הבא. כמה מטורף? כזה שהספיק ללא מעט סרטים מובילים ("ציידי האוצרות", "גרייס ממונקו") להעדיף לחכות עד השנה הבאה.

הבשורה הגדולה היא לא רק בכמות, אלא גם בגיוון של הז'אנרים. ברשימה שלמעלה תמצאו נציגים למדע הבדיוני, למתח, לרומנטיקה ולדרמה. ייצוג לדור החדש של הוליווד כמו גם לכוכבים הישנים, דרמות תקופתיות וסיפורים מודרניים נהדרים. ככל שהשבועות יחלפו ועוד טקסי פרסים יעברו תלך הרשימה הזאת ותצטמצם. כבר כעת מדברים מומחי האוסקר על קרב ראש בראש בין "כוח משיכה" לבין "12 שנים של עבדות" עד הפסלון האחרון. אבל רגע לפני שהכל יהפוך להיות מספרים וסטטיסטיקות, מנצחים ומפסידים, כיף לדעת שהשבועות הקרובים עומדים להיות מלאים בקולנוע מעולה. כמה חבל שקרנבל הכרטיסים בעשרה שקלים תקף רק ליום אחד בשנה.

שוברי קופות

זה היה נראה כאילו השלטון של "כוח משיכה" בפסגת מכירות הכרטיסים בצפון אמריקה יימשך בערך עד שיגיע משהו בסגנון "אווטאר 2", אבל בפועל הסרט שהדיח את המפלצת הבדיונית מהמקום הראשון נשמע סקסי הרבה פחות. "חרא סבא" (כן, ככה בחרו לתרגם את "Bad Grandpa" לעברית), הקומדיה החדשה מבית ג'קאס, סיימה את הסופ"ש האחרון של אוקטובר בראש עם 32 מיליון דולר, 12 יותר משובר הקופות של אלפונסו קוארון שירד למקום השני.

אחרי הפיאסקו של "הרשות החמישית" בשבוע שעבר, גם "היועץ" של רידלי סקוט (עם מייקל פסבנדר, בראד פיט וקמרון דיאז בפרונט) התרסק בבכורה עם 8 מיליון דולר בלבד במקום הרביעי. החלק המעניין הגיע כשהמתחרה הגדול השני על האוסקר השנה, "12 שנים של עבדות" נכנס לתחרות בתפוצה מצומצמת של 123 בתי קולנוע בלבד. למרות האלימות והכובד הרגשי שמלווים את הסרט, הצופים זרמו ומילאו את הקופות ב-2.3 מיליון דולר. בשבוע הבא תתרחב ההפצה לארה"ב כולה ואז נדע אם יש לדרמה התקופתית מה למכור במגרש של הגדולים.

טריילר השבוע

אפרופו סרטים שהחלו את דרכם כהבטחות גדולות ואז נדחו לשנה הבאה. "המהגרת" היה אחד השמות החמים בתחילת שנת הקולנוע הנוכחית. כמו רבים וטובים אחרים גם כאן בחרו המפיצים לדלג שנה ולצאת ב-2014, שמתחילה להיראות גם כן כמו שנה דחוסה במיוחד. העלילה מתארת את סיפורה של אווה (מריון קוטיאר), אישה צעירה שנופלת בקסמיו של גבר בשם ברונו (חואקין פיניקס) שמנצל את תמימותה כדי למכור אותה לתעשיית הזנות. יום אחד היא פוגשת באורלנדו (ג'רמי רנר), אחיינו של ברונו, שהופך לסיכוי היחיד שלה להימלט מחלום הבלהות שאליו נקלעה. מפיצי הסרט בצרפת החליטו שלא לחכות ולשחרר אותו בארץ הבגט כבר בנובמבר הקרוב ומכאן הכתוביות הצרפתיות שילוו אתכם במהלכו.    

בנדיקט קמברבאץ'
דרקון, אילוסטרציה
הטוב, הרע והמכוער

הטוב: בן אפלק לא מפסיק לעבוד. השבוע סיכם על פרויקט חדש עם אולפני וורנר אותו בבימויו ובכיכובו. כל מה שידוע כעת הוא שמדובר במותחן על חבורת שכירי חרב שנשלחים לחסל דיקטטור אכזרי באפריקה שמתעלל באנשיו. נראה כמו משהו שאפלק עם "ארגו" ו-"גנב עירוני" מאחוריו, יכול לעשות ממנו מטעמים.

הרע: זוכרים את סיפור סרט "הפמליה" והעיכובים הבלתי פוסקים בהפקתו? כעת מסתבר שהצ'ק השמן אותו דרש ג'רמי פיבן (ארי) כתנאי להשתתפותו הוא אחד הגורמים המרכזיים לכך. 

המכוער: כשתגיעו בדצמבר הקרוב לקולנוע כדי לראות את "ההוביט: מפלתו של סמאוג", תראו את הגרסה הממוחשבת והמהוקצעת של הדרקון בדיבוב קולו העמוק של בנדיקט קמברבאץ'. מה שלא תראו הוא את הגרסה המאיימת במיוחד של קמברבאץ' לפני האפקטים.

>> הדור האבוד: לאן נעלמו כוכבי הקולנוע הצעירים?
בואו לפייסבוק שלנו