למען השם

כן קיץ, לא קיץ, בתעשיית הקולנוע תמיד נמצאים עם הפנים לטקס האוסקר הבא. וכמו תמיד במרוצים האלה, אין מקום לסנטימנטים. אולפני וורנר מצאו השבוע דרך כואבת במיוחד לפגוע ב-TWC של האחים ויינשטיין ובעיקר בסרט הנוצץ ועתיר הכוכבים החדש שלהם: "The Butler". הסרט, בבימויו של לי דניאלס ("פרשס") הוא דרמה תקופתית-פוליטית המתוארת מנקודת מבטו של משרת אפרו אמריקאי בבית הלבן, שעבד תחת שמונה נשיאים שונים לאורך השנים. ההייפ הגדול סביב הסרט ודיבורי האוסקר שהוזכרו בעניינו, שלחו את הוורנרים עמוק אל הארכיון העצום שלהם, ממנו שלפו סרט בעל שם זהה לחלוטין...מ-1917. למעשה לא מדובר בסרט באורך מלא, אלא בסרט קצר. כזה שלא הוצג מעולם באולם קולנוע, לא שודר בטלוויזיה, לא יצא בגרסת DVD ולא התחרה באף תחרות רשמית. למעשה, לכל דבר ועניין מדובר בסרט שמלבד יוצריו ספק אם מישהו ראה אי פעם. כל זה לא מנע מהאולפנים להגיש תביעה רשמית לבית המשפט בדרישה למנוע מ-TWC את השימוש בשם.

הויינשטנים, מיותר לציין, זועמים. הרבה כסף ומחשבה הושקעה בקידום האגרסיבי של הסרט, שיעלה בחודש הבא לאקרנים. שינוי שם ברגע קריטי כזה עלול לבלבל צופים רבים ולמנוע מהם להגיע לאולמות. שלא לדבר על כך שתידרש הסרה ועריכה מחדש של כל הפוסטרים והטריילרים הנושאים את השם. בימים האחרונים מחליפים עורכי הדין של שני הצדדים מכתבים ארוכים, מאיימים ומלאים בהתפלפלויות משפטיות מעל כלי התקשורת, כשלא ברור מי באמת מהם מרוויח  יותר. אחרי הכל גם TWC קיבלה כאן נדל"ן יחצ"ני יקר במגזינים ובעיתונים מבלי להוציא דולר מכיסה. בסוף כל הסיפור הזה עוד ייגמר בזר פרחים שיישלח מהויינשטנים אל הוורנרים אחרי שיזכו באוסקר, בליווי משרת כמובן.

 

אין תמונה
אפילו כסף גדול לא יצא ממנו. "הפרש הבודד"

משהו רקוב בממלכת הוליווד

הפער בין הסרטים המרוויחים בכל קיץ לבין המבקרים הולך וגדל כבר שנים, אבל איכשהו נראה שהעונה החמה של 2013 מצליחה להתעלות על קודמותיה. אנחנו אמנם רק בתחילת יולי, אבל מבט על רשימת 20 הסרטים המצליחים ביותר בקופות בששת החודשים שחלפו מגלה שתשעה מתוכם זכו לציון "רקוב" ב-Rotten Tomatoes (מתחת ל-60) והציון הממוצע לכולם עומד על 59.8. ברשימת הנקטלים נמצאים החשודים המידיים כמו "ההנגאובר 3" (ציון 20%), אבל לראשונה זה שנים גם סרטים כמו "איש הפלדה" ו"גטסבי הגדול". זה לא נגמר כאן, בבדיקה לגבי שלוש השנים האחרונות, כלל כל קיץ לפחות סרט אחד עם ציון של 90 ומעלה (ב-2010 וב-2011 היו שניים כאלה) ולפחות ארבעה עם ציון של יותר מ-80. ב-2013 לא תמצאו אפילו סרט אחד מהקטגוריה הראשונה ורק שניים מהשנייה.

אז נכון, לכאורה ישנם עוד 7 שבועות שבהם יכולים הדברים להשתנות. אבל מלבד "אליסיום" שעוד יכול להפתיע, מבט על לוח הסרטים של המשך הקיץ לא מספק שום אינדיקציה לכך שהדברים עומדים להשתנות דרמטית. מוסד הביקורת, לעומת זאת, עבר מהפך גדול מהימים שבהם קבוצת מיעוט מבוגרת ברובה הכתיבה מה נכון או לא נכון לראות. כמות הבלוגרים ומבקרי הקולנוע כיום היא עצומה ורובה מגיעה דווקא מקבוצת גיל צעירה יחסית. על אף שנראה שבדרך כלל אין קשר בין טעם הקהל לטעם הביקורת, מסתבר שזה לא המצב בפועל. הסרט הרווחי ביותר של הקיץ הזה בפער ניכר (איירון מן 3) זכה דווקא לביקורות טובות מאד. גם בקיץ שעבר זכו שלושת הסרטים הרווחיים ביותר ("הנוקמים", "עלייתו של האביר האפל" ו"משחקי הרעב") לביקורות מצוינות. אין ברירה אלא להודות הוליווד, הפעם אלה לא אנחנו, זאת את. קיץ 2013 הוא במקרה הטוב טעון שיפור.

שוברי קופות

כאילו כדי להדגיש עוד יותר את הנקודה של הפסקה הקודמת, מגיע הלהיט בפרופיל גבוה של השבוע ומתרסק ברעש גדול. "הפרש הבודד" דהר אל הסופ"ש הראשון שלו על רקע ביקורות חלשות מאד ברחבי העולם ו-48.5 מיליון הדולר שגרף הם דווקא בשורה רעה לאולפני דיסני. קודם כל מפני ש"גנוב על המיניונים" של "יוניברסל" הכה אותם במגרש האנימציה הביתי עם סופ"ש מפלצתי של 140 מיליון דולר בדרך למקום הראשון בטבלה. אבל הרבה יותר בגלל שאת המספרים האלה השיג "הפרש הבודד" בסופ"ש ארוך של חמישה ימים (כולל יום העצמאות).

לאור התוצאות האלה, השאלה היא כבר לא האם וכמה יצליח הסרט להרוויח, אלא כמה הוא יפסיד. ההשקעה העצומה של דיסני (215 מיליון) תסתכם על פי הערכות האנליסטים בהפסד שבין 100 ל-150 מיליון דולר. וזה אחרי כישלונות גדולים לא פחות בשנים שעברו (הנסיך הפרסי, ג'ון קרטר). מזל שהשנה הם יכולים להתנחם מעט בלהיט הקיצי השני שלהם, "בית ספר למפלצות", שעומד אחרי שבועיים במקום הרביעי עם 332 מיליון דולר. גם בפרמאונט יכולים להמשיך ולחייך כשהזומבים של "מלחמת העולם Z" עומדים כבר על 289 מיליון דולר עוד לפני שהם מגיעים לבקר בישראל.

טריילר השבוע: הדרך חזרה

בעוד שבועיים ינחת הסרט החמוד מאד הזה בישראל, בלי הרבה רעש ויחסי ציבור. אבל מבחינת התגובות שהוא מעורר בעולם, דווקא כדאי מאד לשים אליו לב. ג'ים ראש ונאט פקסטון (התסריטאים של "היורשים") חוברים כאן מחדש לדרמת התבגרות / מסע בדרכים מהסוג שמצליח לחמם את הלב, להצחיק ולרגש במקביל. דאנקן בן ה-14 יוצא עם אמו, החברה שלה ובתו לחופשת קיץ, רק כדי לברוח לפארק מים שבו הוא מוצא את עצמו סוף סוף שייך.

הטוב, הרע והמכוער

הטוב: השבוע לפני 28 שנים שוחרר "בחזרה לעתיד" לקולנוע. לכבוד המאורע המרגש קחו לכם דקה וחצי כדי להיזכר למה טריילרים היו כל כך גרועים באייטיז.

הרע: הביקורות הראשונות על "לאבלס", סיפור חייה של כוכבת הפורנו המפורסמת מכולם, גורר עד עכשיו הרבה אכזבה. מצד שני, ההופעה הטובה של אמנדה סייפריד אולי עוד תדחוף אותה למרוץ השחקנית הטובה ביותר.

המכוער: עוד הצצה קטנה למפלצות הימיות של "פאסיפיק רים" לפני שהן מזנקות עליכם מהמסכים.

>> לא רק "משחקי הכס": גם בקולנוע מחפשים סקס מוזר
בואו לפייסבוק שלנו