דיסני פתחו את שנת 2016 עם חדשות חגיגיות: ברבע האחרון של 2015, בעזרתו האדיבה של "מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר", נשבר שיא החברה לרווח ברבעון. בשלושת החודשים האחרונים של אותה שנה דיסני הרוויחו 2.9 מיליארד דולר. התחלה כזו עשויה בקלות להפוך לנפילה חדה ומבאסת, אבל בדיסני דאגו שזה לא יקרה וירו ב-2016 בכל התותחים הכבדים. כל מותג במפלצת מרובת הראשים תרם את חלקו: פיקסאר סיפקו סרט המשך ללהיט אהוב ("מוצאים את דורי"), אולפן הלייב אקשן הציג שני חידושים לסרטי דיסני קלאסיים ("ספר הג'ונגל" ו"חברי הדרקון אליוט") והמשכון לחידוש מצליח ("אליס מעבר למראה"), מארוול הביאו סרט גיבורי-על גרנדיוזי ("קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים") ועוד אחד קצת יותר קטן ויצירתי ("ד"ר סטריינג'"), אולפן האנימציה הוסיף לקלחת סרט נסיכות חדש ("מואנה"), וכדובדבן אחרון לסיום – ספין-אוף של "מלחמת הכוכבים" ("רוג אחת"). בעלי המניות כנראה לא פותחים שמפניה, כי עם כל כך הרבה הצלחות אפשר להידרדר בקלות לאלכוהוליזם.

כך נראית היום רשימת הסרטים הרווחים ביותר של 2016: "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים" בראש, במקום השני תמצאו את "מוצאים את דורי", ובשלישי - "זוטרופוליס". שלושתם הרוויחו השנה יותר ממיליארד דולר בקופות. הרימייק ל"ספר הג'ונגל", במקום הרביעי, הרוויח "רק" 966 מיליון דולר. כואב הלב. "דוקטור סטריינג'" במקום העשירי, עם קרוב ל-650 מיליון. גם "אליס מעבר למראה", "מואנה" ו"העי"ג" (הפקה משותפת עם דרימוורקס) מצאו מקום של כבוד ברשימת הטופ-50, כשהגרסה החדשה של "חברי הדרקון אליוט" נמצאת במקום ה-51. "מואנה", שיצא לבתי הקולנוע רק בסוף נובמבר, עוד צפוי לקפוץ בדירוג עד סוף השנה.

זה בוודאי נכון גם ל"רוג אחת", שנמצא בחוץ רק שבוע וחצי (מקום 26 בדירוג נכון לכתיבת שורות אלה) ורשם את הפתיחה השלישית ברווחיותה של השנה. ההצלחה שלו הביאה את דיסני לשבור שיא נוסף - כשהפכו לסטודיו הראשון שחצה את רף 7 מיליארד הדולר בהכנסות קופתיות בשנה. האחרונה להחזיק את השיא הזה הייתה יוניברסל, שבזכות סרטים כמו "מהיר ועצבני 7", "גנוב על המיניונים" ו"עולם היורה", הגיעה להכנסות בסך 6.89 מיליארד דולר. 

וזה לא שהשנים הקודמות היו פחות טובות עבור דיסני: "הכוח מתעורר" היה הסרט הרווחי ביותר של 2015 למרות שהגיע לבתי הקולנוע באמצע חודש דצמבר, כשלצידו ב-20 המובילים ארבעה סרטים נוספים של התאגיד. ב-2014 "רובוטריקים 4" ו"ההוביט: קרב חמשת הצבאות" אמנם דחקו את "שומרי הגלקסיה" ו"מליפיסנט" מהפסגה, אבל דיסני הרוויחו את המקום הראשון גם ב-2006, 2007, 2010, 2012 ו-2013. כלומר, סרט של דיסני ושות' הפך לסרט הרווחי של השנה שבע פעמים בעשור האחרון.

אין תמונה
"רוג אחת". המסע שלו לפסגה רק התחיל

להצלחה אבות רבים

איך בעצם הם עושים את זה, שוב ושוב ושוב? קודם כל, כי יש להם הרבה ביצים בהרבה סלים. כשאנחנו מדברים על דיסני, אנחנו מדברים על סרטי אנימציה ממורשת וולט דיסני, על סרטי אנימציה של פיקסאר, על סרטי גיבורי העל של מארוול, על הזיכיונות של לוקאס פילם ("מלחמת הכוכבים" ו"אינדיאנה ג'ונס") ועל "החבובות". סרטי ילדים איכותיים, אנימציה מהשורה הראשונה, דמויות מוכרות ונוסטלגיה מתוקה הם מוצרים שתמיד יש להם דרישה.

אבל זה לא הכל. החל ב-2009 ועד לאחרונה דיסני הפיצה גם חלק מהסרטים הלא-מצוירים מבית "דרימוורקס", תחת המותג "טאצ'סטון". מדובר בעיקר בסרטים של ספילברג, אבל גם אחרים, כמו "אור בין האוקיינוסים", "העזרה" ו"מסע של מאה צעדים". אותו מותג שימש גם להפצה של סרטי סטודיו "ג'יבלי" ומאסטר האנימציה היפני הייאו מיאזאקי במערב, כשג'ון לאסטר מדיסני מפקח בעצמו על הדיבוב לאנגלית. ולדיסני יש גם סרטים לא מונפשים משלה - "אל תוך היער" ו"בחזרה למחר", למשל. וכמובן - המון המשכים וחידושים ללהיטי עבר, מ"שודדי הקאריביים" עד "מרי פופינס חוזרת" (2018 בקולנוע). ועוד לא דיברנו על סרטים וסדרות טלוויזיה, ערוצי טלוויזיה, מכירות DVD, מגוון אינסופי של מוצרים נלווים והכנסות מפארקי שעשועים.

אבי ההצלחה הוא לפני הכל מנכ"ל החברה בעשור האחרון, רוברט (בוב) איגר. הוא זה שהוביל את דיסני לחידוש שיתוף הפעולה עם פיקסאר ולרכישה של מותגים נוצצים אחרים. ב-2007 הוא הכניס פנימה שני טיפוסים שהחזירו את ההשקעה ובמהירות: קווין פייגי, נשיא אולפן הקולנוע של מארוול, וג'ון לאסטר, מייסד פיקסאר וראש אולפני האנימציה של דיסני. פייגי, כידען היסטורי בעולם המארוולי, הצליח לבנות יקום קולנועי עשיר ועמוס שהוא גם מסחטת כסף יעילה במיוחד: כיוון שכל הסרטים מחוברים זה לזה, מארוול הם סדרת סרטים ארוכה מאוד בערך כמו שהם אולפן. לאסטר, מצידו, הצליח לייבא לדיסני את השיטה המנצחת של פיקסאר.

אין תמונה
"קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים". המתנה של מארוול לדיסני: הבלוקבאסטר של השנה

בעשור הראשון של שנות האלפיים, אולפן האנימציה הראשי של דיסני התנסה בטכנולוגיות חדשות ובאנימציית תלת ממד בהצלחה חלקית מאוד, כשבמקביל אולפן DisneyToon הפחות יוקרתי הפעיל פס נע של סרטי המשך זולים ל-DVD וסדרות טלוויזיה על פי הסיפורים והדמויות האהובות של החברה. לאסטר עצר את שטף הזוועתונים הזולים אחרי כעשור והוביל את המעבר של דיסני מאנימציה ידנית לממוחשבת. DisneyToon עדיין פעיל ועדיין אחראי לסרטים סוג ב' של החברה, אבל אפילו "מטוסים" וסרטי "טינקרבל" לא מתקרבים לעליבות של כותרים כמו "סינדרלה 2: חלומות מתגשמים", ואפילו האולפן הפחות-שווה מצליח ליצור כעת מוצרים ראויים מספיק להפצה קולנועית ולא רק ביתית.

עוד החלטה מוצלחת של לאסטר הייתה לידתו מחדש של מותג הנסיכות המשגשג. "הם חשבו שהעולם הפך ציני מדי בשביל אגדות מסורתיות, אבל אני ישבתי לי בפיקסאר וחשבתי 'לא! הוליווד הפכה צינית מדי בשבילן! שאר העולם אוהב אותן!'", אמר לאסטר בראיון ל"טלגרף" לקראת יציאת הסרט "שישה גיבורים". "צריך לספר את האגדות לקהל של היום. אי אפשר פשוט להושיב את הגיבורה שתחכה לבחור שיציל אותה. אף אישה שאני מכיר לא מחכה להצלה של בחור".

חוץ מהשקעה היסטרית בתסריט ובפיתוח של כל סרט, לאסטר הביאו עימו מפיקסאר גם את ההתעקשות על סרטים קצרים. דיסני משקיעים בשנים האחרונות לא מעט זמן, משאבים ותשומת לב בסרטונים המלווים את הסרטים באורך מלא בבתי הקולנוע. היוזמה הביאה לדיסני שני פרסי אוסקר לסרט אנימציה קצר (עבור "Paperman" ו-"Feast").

בוב איגר וג'ון לאסטר בפרמיירה של "מואנה" (צילום: Jesse Grant, GettyImages IL)
אדריכלי הניצחון. לאסטר (מימין) ואיגר | צילום: Jesse Grant, GettyImages IL

עוד על סרטי דיסני ב-mako תרבות:

מותחים את גבולות הקופות

אם ניקח את כל אלה וננסה לסכם לנוסחת קסם אחת, התשובה כנראה תהיה - לקחת את המוצר שלך ברצינות. היקום הקולנועי של מארוול הוא מלאכת מחשבת מושקעת שמותחת כל הזמן את גבולות הבלוקבאסטר. הסרטים עצמם אולי נוסחתיים למדי, אבל הם תמיד פשוטים ויעילים מספיק כדי להצליח, מה שקשה לומר על המתחרים בדי-סי (סרטי "סופרמן" ו"באטמן"). "מלחמת הכוכבים" ו"החבובות" הפכו שוב למותגים לוהטים בזכות עדכון לערכים ולטעם של שנות האלפיים. נסיכות דיסני גילו את עצמן מחדש כנשים אמיצות ואקטיביות (למרות שרוב הכותבים והבמאים הם עדיין גברים). פיקסאר נשארים מקוריים וחדשנים גם כשהם מצליחים פחות (לא כולל "מכוניות 2", כן?). אפילו מגנט הכסף הציני שהוא סדרת החידושים לסרטים ישנים של החברה, שעוד ייצא לכולנו מהחורים בשנים הקרובות, מצליח לשמור על רמת הפקה גבוהה ומרשימה, ואפילו להרשים את המבקרים מדי פעם.

מצד שני, 2016 הייתה שנה כל כך טובה בגלל שבדרך נס היא לכדה כל מותג של דיסני בשלב חיובי: החידושים עוד לא נמאסו, אבל בדיוק התחלנו להתרגל אליהם, רגע לפני שנתעייף מזה; הנסיכות מצליחות מספיק כדי שיהיה מותר לחדש קצת; פיקסאר חזרו לדמויות אהובות, אבל יצרו מהן משהו חדש. אפשר רק לקוות שלדיסני יש גם אסטרטגיה להמשך הדרך, אחרי שכל התכניות שהם בנו בעשור האחרון הבשילו כל כך יפה. אם צריך סוף ההוליוודי שמח לסרט על עלייתה ונפילתה ועלייתה החוזרת של דיסני, דצמבר 2016 יכולה להתאים בדיוק.

רק שזה לא עובד ככה, ולא ייקח הרבה זמן עד שהקהל ירצה משהו אחר לגמרי. חוץ מזה, איגר צפוי לעזוב את החברה ביוני 2018. אין הרבה סיכוי לכישלון של סרטים כמו "מלחמת הכוכבים 8", "הנוקמים: מלחמות האינסוף" או "Gigantic" (העיבוד לסיפור ג'ק ואפון הפלא), אבל להמשיך את רצף ההצלחות עד 2026? זה כבר סרט אחר לגמרי.