8. לינקולן (2012) - אין דבר שהאמריקאים אוהבים לקבל יותר מאשר את מנת הגיבורים שלהם, וספילברג מומחה בלהגיש אותה בדרך "גדולה מהחיים". הלהיט האחרון מבית היוצר של הבמאי מביא את סיפורו של אחד הנשיאים האהובים ביותר בתולדות ארה"ב ומי שביטל את העבדות במדינה. השילוב של הסיפור היסטורי עם הצגת הצד האנושי של לינקולן, כולל הקשיים והמשברים האישיים שעבר, הפכו את הסרט ללהיט עם 12 מועמדויות לאוסקר. מכל הבחירות שעשה ספילברג בסרט, הטובה ביותר כנראה הייתה בחירתו של דניאל דיי לואיס לתפקיד לינקולן. השחקן המוערך, שגם זכה באוסקר על תפקידו, יצר העתק מדויק ומושלם של האיש הכפוף והרהוט שזכה לאהדת המבקרים.

7. מפגשים מהסוג השלישי (1977) – אי.טי. לא היה הסרט הראשון בו ספילברג פלרטט עם דיירי החלל. כבר בסוף שנות ה-70, באחד מהפרויקטים הראשונים שלו, הוא הוכיח לנו שלא כל דיירי הגלקסיה רוצים להשמיד אותנו. "מפגשים" מביא את סיפורו של חוקר עב"מים צרפתי בשם קלוד לקומב (הבמאי המוערך פרנסואה טריפו בתפקיד מפתיע) האובססיה של לירי לחייזרים מצליחה לסחוף אחריו את רוי נירי (ריצ'ארד דריפוס) למסע בעקבות העל טבעי והלא נודע. בזכות האפקטים המיוחדים וסיפור יוצא דופן, הפך "מפגשים מהסוג השלישי" לאבן דרך בתולדות המדע הבדיוני, ולאחד מהסרטים המוערכים בפילמוגרפיה של ספילברג.

6. להציל את טוראי ראיין (1998) – אין כמו סיפורי מלחמה על חיילים עשויים ללא חת, כדי להבטיח אוסקר. "להציל את טוראי ראיין" זכור יותר מכל בגלל סצינת הפתיחה שלו: שחזור מרהיב, כמו שרק ספילברג אוהב ויכול לעשות, של הקרב בנורמנדי. אם הצלחתם לעבור את הסצנה המוחשית והקשה הזאת, סיכוי סביר שתשרדו את הסרט, אבל לא בטוח שלא תבכו. נכון, "להציל את טוראי ראיין" לא חף מרגשנות, אבל הוא עושה את העבודה שהוא בא לעשות בצורה הטובה ביותר. מסע ההצלה של ריאן, חייל ששכל את שלושת אחיו והבן האחרון שנותר לאימו אחרי המלחמה, הוא הירואיזם אמריקאי בתפארתו. הסאבטקסט שלו מעלה סוגיות שלא זרות לקהל הישראלי על היחס לשבויים וכמה אנחנו מוכנים להקריב כדי להציל אדם אחד. לא פלא שהסרט זכה גם להצלחה רבה בארץ.

5. אי.טי. (1982) – מצד אחד מדובר במי שהפך כל בילוי תמים בחוף לרצחני בפוטנציה, אבל דווקא חייזרים קיבלו ממנו יחס חם ואוהב. אי.טי. יושב במדויק על משבצת ה"סרט לכל המשפחה" וגרם לדור שלם של ילדים לראות גם את הוריהם מזילים דמעה מולו. אי.טי. לא רק לימד אותנו דבר או שניים על קבלת השונה (מה שניסה קמרון לעשות ב"אווטאר", אבל בצורה הרבה פחות נוגעת ללב), הוא גם סרט שמכיל כמה מהפריימים הקולנועים היפים ביותר בכל הזמנים. אם זו רכיבת האופניים של אליוט ואי.טי. על רקע הירח או התמונה מהפוסטר של הסרט בה ספילברג עושה מחווה אומנותית לציורו המפורסם של מיכאלנג'לו באמצעות מגע אצבעות בין אי.טי. לאליוט. כשמשתמשים בקלישאה של "סרט עשוי טוב" מתכוונים לסרטים כמו אי.טי. אפילו הבמאי שלקח ממנו את האוסקר באותה שנה, הודה שאי.טי. היה ראוי לכבוד יותר.

 

4. אינדיאנה ג'ונס (1981) – הסרט הראשון של הטרילוגיה הוא גם הטוב והמצליח ביותר. הדמות הראשית בסרט, דוקטור הנרי וולטון אינדיאנה ג'ונס ג'וניור, או בקיצור – אינדי, נחשב לאחד הגיבורים האהובים בכל הזמנים של הקולנוע האמריקאי. מצחיק לגלות שג'ורג לוקאס, ששיתף פעולה עם ספילברג בסרט, בכלל רצה את טום סלק לתפקיד הראשי. קשה להפריד את אינדיאנה ג'ונס מהאמריקאיות הזועפת של הריסון פורד או לחשוב על הקריירה הקולנועית של פורד בלעדיו. אינדיאנה הוא הגיבור המושלם: האיש שהפך את השילוש של מעיל עור-שוט-כובע פנדורה לתמצית הקוליות והוכיח לנו שזה סבבה לפחד מנחשים. הצלחת הסרט לא נגמרה בסדרת הסרטים והובילה לסדרות טלוויזיה, משחקי וידאו ואפילו פארק שעשועים בהשראתו.

3. פארק היורה (1993) – די מדהים לגלות ש"פארק היורה" יצא באותה שנה של "רשימת שינדלר". למרות שגם הוא מבוסס על ספר, קשה לחשוב על סיפורים יותר שונים. מצפייה בשניים אפשר ללמוד על הגיוון ביצירה של ספילברג. גם הפעם הוא יוצר עולם שלם מאפס, והפעם העולם הזה שייך לדינוזאורים. ב-"פארק היורה" חוזר ספילברג לעסוק בכוח שיש לטבע על האדם והניסיון המופרך שלנו לשלוט בו, תוך שהוא משלב מוטיבים מתחום הפילוסופיה והמתמטיקה. כל אלה עטופים במתח ואפקטים ממוחשבים נפלאים שסחפו מיליונים ברחבי העולם. "פארק היורה" הוא סרט של תקופה והוא הפך את היצורים הפרה היסטורים הנשכחים לחיה הכי מדוברת ופופולרית של אותם שנים.

2. רשימת שינדלר (1993) – ככל הנראה הסרט המזוהה ביותר עם הבמאי, שמצולם כולו בשחור לבן (מלבד הילדה עם השמלה האדומה בסצנה בלתי נשכחת). ספילברג לא נרתע ושיחרר את הסרט לבתי הקולנוע עם זמן ריצה של יותר מ-3 שעות, כל זאת בעידן בו האולפנים ערכו את הסרטים שלהם לקצת פחות משעתיים. האורך לא הרתיע את הקהל שנהר בהמוניו לקולנוע ואת אנשי האקדמיה שהמטירו עליו פרסי אוסקר. "רשימת שינדלר" זכור כהרבה יותר משובר קופות מצליח, הוא העלה לסדר היום נושאים "לא סקסיים" לעולם והצליח להטמיע את השואה גם במולם של מי שלא חונכו על מורשת הזיכרון. 

1. מלתעות (1975) – הסרט שהכניס את ספילברג הצעיר רשמית לליגה של הגדולים הוא ככל הנראה גם הטוב בקריירה שלו. "מלתעות" נוגע באחד הפחדים הגדולים של האדם: הטבע. רגע אחד אנחנו נופשים ונהנים על חוף הים, ורגע אחרי מגיע כריש ענקי עם חיבה לגפיים וטורף את כולם. תוך כמה חודשים מיציאתו הפך "מלתעות" לסרט הרווחי ביותר ששודר אי פעם בקולנוע, שיא שהחזיק בו עד לשנת 1977. הסרט גם זכה לחיבוק מהאקדמיה בדמות שלושה פרסי אוסקר. אבל מעבר לכך, "מלתעות" עדיין מפחיד. כמעט 40 שנה אחרי וכשנדמה שראינו הכל בז'אנר האימה, שיני הכריש של ספילברג עדיין מעבירות בנו צמרמורת. "מלתעות" מוכיח שגם אפקטים משוכללים וטכנולוגיה מתקדמת, לא יכולים לקלאסיקה אמיתית.

>> בואו לפייסבוק שלנו