אין תמונה
כבר לא יהיה הג'יימס דין הבא
כמו בכל תעשייה אחרת שמנסה למקסם רווחים, גם הוליווד מנסה לייצר מותגים חדשים בכל פעם מחדש. הכוכבים שלה הם כבר הרבה יותר משמות על הפוסטר. סקרלט ג'והנסון היא "מרילין מונרו של שנות ה-2000", ג'ניפר אניסטון היא "בת השכן" ומריל סטריפ היא "סמל לאיכות". ג'יימס פרנקו עבר כמה וכמה גלגולי מותג בקריירה הקצרה שלו. הוא החל כנער סטלן ב"פריקים וגיקים", התקדם לתואר "ג'יימס דין הבא" ובימים אלה הוא נראה הרבה יותר כמו הגרסה הגברית ללינדזי לוהן. המראה, הכישרון והמוח המבריק כולם שם, אז מה השתבש בדרך של פרנקו להפוך לאחד הכוכבים הכי גדולים בתעשיית הבידור?

פריקים וגיקים (צילום: Getty Images, GettyImages IL)
חכם כמו גיק, חתיך כמו פריק | צילום: Getty Images, GettyImages IL
לא התכוון להיות עוד כוכב בשרשרת ההוליוודית

ג'יימס פרנקו (36) היה בן 21 כשהחליט לפרוש מהקולג' ולהתמקד בלימודי משחק. לאחר 15 חודשים של לימודים הרגיש בטוח מספיק כדי לצאת לאודישנים ראשונים. ב-1999 פרץ לתודעה לראשונה כשקיבל תפקיד ב"פריקים וגיקים" של NBC. התכנית אמנם לא שרדה מעבר לעונה אחת, אבל יצרה את החיבור הראשוני בין פרנקו לסת' רוגן וג'ייסון סיגל, ששיחקו לצידו, והכירה לו את ג'אד אפאטו. כולם יהפכו לקולגות ולחברים קרובים בהמשך הדרך. ב-2001 גילם את ג'יימס דין בסרט טלוויזיה עטור שבחים, שסימן אותו כאלטרנטיבה עכשווית לדמותו האנגמטית של השחקן האגדי. גם הפריצה למיינסטרים הייתה חלקה עם תפקיד בסדרת סרטי ספיידרמן, שהפכו אותו לפנים מוכרות גם עבור הקהל הרחב.

בניגוד לאחרים, פרנקו מעולם לא התכוון להיות עוד כוכב בשרשרת ההוליוודית המוכרת. מהר מאד הסתבר שמדובר באישיות שלקחה את המולטיטאסקינג לרמה אחרת מכל מה שהכרנו קודם לכן. על מרבית הפרויקטים שעליהם עובד פרנקו במקביל לקריירה שלו, כנראה שמעולם לא שמעתם. אבל ב-15 השנים האחרונות הוא הספיק כבר לביים, לשמש כתסריטאי, לערוך וגם לכתוב לא מעט ספרים. אחד מסרטיו החדשים "פאלו אלטו" מבוסס על קובץ סיפורים קצרים פרי עטו (למקרה שחיפשתם הגדרה חדשה ל"עף על עצמו"). נשמע לכם עמוס? חכו, עוד לא הזכרנו את העובדה שהוא משמש גם כמרצה במוסדות יוקרתיים כמו אוניברסיטת ניו יורק, אוניברסיטת צפון קרוליינה ואוניברסיטת קליפורניה (UCLA). בין לבין הוא עובד גם על הדוקטורט שלו באוניברסיטת ייל.

כמו בחיים, כך גם בקולנוע, התזזיתיות של פרנקו לא אפשרה לו להגדיר את עצמו כשחקן. הוא כיכב בשוברי קופות ("כוכב הקופים", "ארץ אוז"), דרמות אוסקר ("מילק", "127 שעות"), קומדיות סטלנים ("אננס אקספרס", "סוף") דרמות אינדי ("לאבלייס"' "As I lay Dying"), קומדיות רומנטיות ("דייט לילי"), דרמות פשע ("אייסמן", "וויליאם וינסנט") ושורה של סרטים שאפשר להכניס תחת הכותרת ביזאר ("Interior. Leather Bar." החוקר את המתירנות המינית בפאבים הומוסקסואליים; "You Always Stalk the Ones You Love", שהדבר הכי מטריד שאפשר להגיד עליו הוא שפרנקו פותח אותו בניסיון להחמיא לבחורה על ניחוח הוואגינה שלה). "אין לי מושג מה הוא עושה", הסביר לאחרונה אחיו, דייב פרנקו (שחקן בעצמו) בראיון לקונאן אובראיין, "הכל שם מאד מוזר".

CollegeHumor's Favorite Funny Videos

פרשת האוסקר ופדיחות אחרות

הרגע שבו המוזרות הפכה ממאפיין חביב לצרה הגדולה של פרנקו, התרחש על אחת הבמות הכי נצפות בעולם. זה קרה ב-2010, כשנבחר להנחות את טקס האוסקר לצדה של אן הת'אוויי. אל הטקס הגיע פרנקו על תקן "נער הזהב" של התעשייה, נישא על גבי הביקורות המהללות בעקבות משחקו ב"127 שעות" של דני בויל. מפיקי הטקס החליטו לבחור בשניים (שהיו מועמדים גם לפרסים באותה שנה) כחלק מהניסיון לרענן את הטקס הוותיק. אבל מה שנראה בתחילה כמו ליהוק מבריק, נגמר באחת מהתצוגות המוזרות ביותר שנראו בתעשיית הבידור. פרנקו בילה את שלוש השעות של הטקס כשחיוך מוזר נסוך על פניו ודקלם את הטקסטים שלו ביבשושיות נוראית. הת'אוויי עוד ניסתה להציל משהו מהערב, אבל הנזק כבר נעשה. בימים שלאחר מכן הועלה החשד שפרנקו היה למעשה תחת השפעת סמים תוך כדי ההנחייה. 

ספרינג ברייקרס
הדמות הכי חשובה בכל הזמנים
במקום שפרשת האוסקר תגרום לפרנקו לערוך חשבון נפש לגבי הקריירה שלו, נראה שהיא רק פתחה את הצוהר להתנהגות מוזרה בהרבה. בשנה שעברה, למשל, החליט להצטרף לסרטו השנוי במחלוקת של הרמוני קורין "ספרינג ברייקרס", לצידן של כוכבות הילדים סלינדה גומז ווונסה האדג'נס, שגילמו נערות קולג' מופרעות שמסתבכות בשוד בנק כדי לממן את חופשת האביב. הביקורות הפושרות ותגובות הצופים המעורבות לא הפריעו לפרנקו, שגילם בסרט ראפר קשוח המעורב בפלילים, לפרגן לעצמו. בטור אותו כתב לאתר "Vice" טען שלא הייתה ולא תהיה דמות חשובה יותר לנערים מתבגרים מאשר הדמות אותה גילם בסרט. הוא אף סיפר כי אחרים השוו באוזניו את התפקיד שלו לזה של רוברט דה נירו ב"נהג מונית". הכניסו גלגול עיניים כאן.

אבל זה רק קצה הקרחון בשורה של פרשיות מוזרות שבהן היה מעורב פרנקו לאחרונה. השחקן החל להעביר קורס באוניברסיטת קולומביה תחת השם "Master Class: Editing James Franco...with James Franco", או במילים אחרות: קורס בו ג'יימס פרנקו מלמד סטודנטים לערוך סרטים של ג'יימס פרנקו. במקביל הצטלם ל-GQ כשכתר של חוטי תיל לראשו במחווה קריפית לישו, צילם וביים קליפ לשיר של ג'סטין ביבר (שנמחק במהירות אחרי זמן קצר), הודה שקלטת סקס בכיכובו נמצאת ברשותה של חברתו מגיל 19, יצר גרסת דרמה ל"שלושה בדירה אחת" וכל אלה היו רק המבוא. 

נהנה מתשומת הלב השלילית

חוסר היכולת של פרנקו לשמור על גבולות בין התדמית הציבורית שלו לאמנות שהוא עושה, הגיעה לשיאה עם תקרית הקטינה, לה שלח הודעות בעלות אופי מיני באינסטגרם. פרנקו ניסה לשכנע את הנערה, שסיפרה לו שהיא עדיין לא בת 18, להגיע לבית המלון איתו. היא דחתה את ההצעה, אבל העלתה את השיחה לרשת. התזמון עורר הרבה שאלות מאחר והפרויקט הקרוב של פרנקו – סרט בבימויה של ג'יה קופולה שמבוסס על ספר שהוא כתב - עוסק באותם נושאים בדיוק. פרנקו מגלם בו מאמן ספורט שמפתח רומן עם קטינה. צירוף מקרים או צעד יחצ"ני? פרנקו עצמו לא התחמק מההשלכות של הפרשה, ושיחק את המשחק עד הסוף כשהתנצל בתכנית טלוויזיה. בהתנצלות הוא הציג את עצמו כקורבן של דור הרשתות החברתיות.

ג'יימס פרנקו אינסטגרם (צילום: צילום מסך instagram)
אוהב למתוח את הגבולות | צילום: צילום מסך instagram
יחסית לקורבן נראה שפרנקו דווקא נהנה מאד מתשומת הלב. הוא מתחזק חשבון אינסטגרם עם יותר מ-2 מיליון עוקבים, שזוכים להצצות אינטימיות במיוחד מהיומיום של הכוכב. החשבון הגיע לאחרונה לכותרות בשני מקרים שונים: בראשון נראה פרנקו בתמונה עצמית כשהוא עירום מול המראה וידו בתוך תחתוניו. בתגובה הסביר: "אני אוהב למתוח את הגבולות שלי ולראות איך אנשים יגיבו... תסתכלו על כל מודעה מזדיינת. תסתכלו על ספורט אילוסטרייטד". במקרה השני צייר את חברו, סת' רוגן, בעירום ופרסם את הציורים המפורשים לעוקביו. השניים כיכבו יחד בשנה האחרונה גם במספר פארודיות שיצרו על הזוגיות של קניה ווסט וקים קרדשיאן. הבולטת שבהם הייתה סרטון טייק אוף ל"Bound 2" של ווסט, כשרוגן מככב בו על תקן קרדשיאן חשופת החזה. גם צפיות חוזרות לא יצליחו להכריע האם מדובר ביצירה שהיא יותר גאונית או יותר מטרידה. 

גם על פרשה של קולגה אחר שאיבד לאחרונה את הצפון, שיה לה בוף, היה לפרנקו מה לומר. במכתב פתוח שפרסם ב"ניו יורק טיימס", חיזק פרנקו את לה בוף וטען שהעליהום התקשורתי כנגדו (בין היתר בגין גניבות ספרותיות, ראיונות הזויים והופעה לשטיח האדום כששק מכסה את ראשו), היה מוגזם ונבע מכך שאנשים לא הבינו את האמנות שלו. טוב נו, כנראה שבמקרה הזה הוא מבין טוב מכל אחד אחר.

אמן גאון או אשף יחסי ציבור?

לאחרונה נראה שפרנקו אימץ את השיגעון והפך אותו לאמצעי נוסף כדי לייצר כותרות. בשנה שעברה השתתף השחקן ב-Roast של רשת קומדי סנטרל, בו אפשר לחבריו (בין היתר: סת' רוגן, שרה סילברמן וג'ונה היל) לצחוק על כל חלק אפשרי ברזומה שלו: מהקריירה הספרותית הכושלת, דרך הנחיית האוסקר המביכה ועד לשמועות על נטיותיו ההומוסקסואלית. פרנקו נראה משועשע מאד מהעמימות המינית בעניינו, בעיקר על רקע שורה של דמויות הומוסקסואליות שגילם לאחרונה. "אולי אני פשוט גיי", אמר השחקן בעבר ל-Entertainment Weekly, בצעד שלא היה ברור אם הגיע מייאוש, כנות או סתם רצון להפוך את המשחק שלו לקצת יותר משכנע.

אם כל תשומת הלב הזאת לא הספיקה, בקרוב נזכה לראות גם סרט ביוגרפי על חייו של פרנקו. מרינה אברמוביץ', אמנית סרבית שנבחרה לאחרונה לאחת מ-100 האנשים המשפיעים בעולם על ידי מגזין TIME, לקחה על עצמה את המשימה לתעד את חייו של הכוכב. "פרנקו יכל להיות עוד שחקן הוליוודי כמו כולם, אבל הוא חוצה כל מיני גבולות, חלקם לא בהצלחה רבה. עבורו, התהליך יותר חשוב מהתוצאה", אמרה בראיון למגזין Elle. היחסים בין פרנקו לאברמוביץ רק מוסיפים לתדמית הרב גונית של השחקן. מה לשחקן קולנוע הוליוודי ולאחת מהאמניות הכי גדולות של התקופה האחרונה? מסתבר שהרבה. פרנקו גם נבחר לכתוב על האמנית ל-TIME בה הפליג בשבחי האהבה שלו אליה.

ג'יימס פרנקו מצייר את סת' רוגן (צילום: צילום מסך instagram)
בזמנו הפנוי הוא גם מצייר את סת' רוגן בעירום | צילום: צילום מסך instagram

מה בעצם קורה כאן? האם ג'יימס פרנקו האיש חדל מלהתקיים והפך לפרסונה המוזרה אותה הוא מתחזק בשנים האחרונות? ב"ניו יורק טיימס" סיכמו את זה יפה במאמר שכותרתו "האם ג'יימס פרנקו אמיתי?" ובו ניסו להסביר איך לעזאזאל מצליח אדם אחד להשתלט על כל כך הרב פרויקטים (וזה עוד לפני אובססיית האינסטגרם שלו). חבר לכיתה בה למד פרנקו מספר שלפעמים היה צריך להזכיר לשחקן לאכול, כי אחרת הוא היה שוכח. "לפעמים הסתכלנו אחד על השני וגילינו שעברו 36 שעות מאז שעצמנו עין", הוא סיפר למגזין. פרופסור שעבד עם פרנקו אבחן אותו, חצי בהומור, כאדם שסובל מההפך מהפרעת קשב. פרנקו לעומת זאת, מסרב להתרגש - "אם יש כמה דברים שאתה אוהב, למה לא לעשות את כולם?"

ג'יימס פרנקו (צילום: Slaven Vlasic, GettyImages IL)
האינטלקטואל החדש? | צילום: Slaven Vlasic, GettyImages IL
במגזין TIME הכתירו את פרנקו כאינטלקטואל הפומבי הגדול הראשון של המאה ה-21. במאמר שפורסם לפני כשנה, הם הפצירו בפרנקו לא לבחור בקריירה אחת, משום שאינטלקטואלים כמוהו מעולם לא נדרשו לצמצם את הגבולות שלהם. "תאהבו אותו או תשנאו אותו, או שניהם ביחד. ג'יימס פרנקו גורם לכם לחשוב. לפעמים הוא יגרום לכם לחשוב שהוא הוא עובד עליכם במטרה שתחבבו אותו, מדבר ברשעות מאחורי גבכם בזמן שהוא משתמש בכם ללא הסכמה בשביל פרויקט החיים הגדול שלו על תרבות הסלבריטאים". תהייה שעדיין נשארת פתוחה ביחסים של פרנקו עם אינסטגרם  היא האם הפרובוקציות שלו נועדו לגרום לנו לדבר עליו, רק כדי שהוא יוכל להוכיח לנו נקודה? האם פרנקו עושה את מה שחוואקין פיניקס עשה ב-"I'm Still Here" וגורם לנו לחשוב שהוא השתגע, רק כדי שיוכל לעשות מזה אמנות שתשרת אותו ותצחק עלינו? כנראה שמוקדם מדי לדעת.

אין תמונה
לא הולך להעלם בקרוב

אמן גאון, אשף יחסי ציבור או סתם מטורף מסקרן? קשה מאד לשים את האצבע על התשובה הנכונה במקרה של ג'יימס פרנקו. דבר אחד אבל בטוח, גם בתקופה הקרובה לא תצליחו להתחמק ממנו. ב-IMDB מוזכר שמו בהקשר של לא פחות מ-13 סרטים שמתוכננים לשנתיים הקרובות. בנוסף הוא מביים 4 סרטים נוספים, מפיק 6 אחרים, מככב בהצגה בברודוויי, כותב ספר נוסף, מפרסם טורים במגזינים נחשבים ומלטש את הדוקטורט בספרות אנגלית. בזמן שרוב האנשים מחליטים איזה פילטר לבחור באינסטגרם, פרנקו מצליח לג'נגל בהצלחה בין עשרות זהויות ופרויקטים שונים במקביל. הגבול בין בדיחה לגאונות מעולם לא היה דק יותר.