בנאס״א יודעים לתת שואו טוב. כבר לפני 48 שעות התחילו להתרוצץ שמועות בתקשורת וברשתות החברתיות על הודעה דרמטית צפויה של סוכנות החלל האמריקאית הקשורה למאדים. אף אחד לא חשב לרגע שנאס״א תודיע על מציאת סימני חיים על הכוכב האדום, אבל כשזורקים כזה פיתיון לחלל האוויר - די ברור שהתקשורת העולמית תפנה את כל הזרקורים למסיבת העיתונאים המתוכננת. 

ואכן, היום (שני) ברגע אחד מתוק של מפגן יחסי ציבור אדיר הוצפו כל אתרי החדשות והפידים של הרשתות החברתיות במידע המדהים ששיחררה נאס״א לפרסום: מים זורמים התגלו על המאדים והתגלית הזאת מגדילה את הסיכוי למצוא חיים על כוכב הלכת שנמצא במרחק טיסת חלל סבירה מכדור הארץ. זה לא סוד שבנאס"א מתכוננים היטב ליישוב המאדים. וזה נכון שנשלחו לשם לוויינים, חלליות וגשושיות. וזה בוודאי נכון שלפחות שתי קבוצות של מדענים נכנסו לבידוד כדי לדמות את המסע הארוך ואת החיים על פני מאדים. 

אבל מה שלא כל כך מובן מאליו הוא העתוי הספציפי שבו בחרה סוכנות החלל האמריקאית לשחרר את המידע הכל כך קריטי עבור המחקר שלה את מאדים. והעתוי הזה קשור בתעשייה אמריקאית גדולה ומשפיעה לא פחות - תעשיית הקולנוע ההוליוודית. נאס״א בחרה לשתף את העולם במידע החדש בדיוק בתחילת השבוע שבו יוצא לבתי הקולנוע סרט עתיר תקציבים שעוסק ב... אסטרונאוטים שטסים למאדים. 

The Martian או בשמו העברי ״להציל את מארק וואטני״ בכיכובו של מאט דיימון ובבימויו של רידלי סקוט מספר על אסטרונאוט שנשכח על הכוכב ונאלץ להתקיים ממשאביו במשך כמה שנים - עד שמשלחת חילוץ תוכל להגיע אליו ולאסוף אותו בחזרה לכדור הארץ. 

כבר שנים ארוכות שהקשר בין הוליווד לנאס"א הולך ומתהדק - בכוונה או שלא בכוונה. בכל פעם שהאולפנים מבשלים איזושהי הפקה גרנדיוזית על אסטרואידים שמתנגשים בכדור הארץ, פלישת חייזרים ושאר אסונות טבע - המדענים מתגייסים ליחסי הציבור של הסרט. אף אחד לא מאשים חס וחלילה את מדעני סוכנות החלל האמריקאית שהם יושבים על הפיירול של חברות ההפקה, אבל ככל שעוברות השנים, שני הצדדים מבינים ככל הנראה שהם יכולים לרכוב זה על גבו של זה בדרכם להשיג עוד כמה מיליוני דולרים. אלה בקופות הקולנוע ואלה בתקציבים ממשלתיים.

כדי לשלוח חללית מאוישת למאדים - משימה שנמצאת על סדר היום שלה - זקוקה נאס"א לחבילה של כ-80-100 מיליארד דולר על פני תקופה של 20 שנה. אז מה עושים כשהקונגרס האמריקאי נותן כתף קרה ולא כל כך מוכן לשפוך על הסוכנות את הסכומים האדירים הללו? נעזרים בהוליווד. התסריט של The Martian מבוסס על סיפור מדע בדיוני מצליח של מהנדס התוכנה אנדי ווייר שפירסם אותו פרק אחרי פרק בבלוג אישי שלו. אחרי שהסיפור נארז לספר דיגיטלי באמזון אימצה נאס"א את ווייר לחיקה וסייעה לו בפיתוח התסריט.

שיתופי הפעולה עם הוליווד מחזקים את מעמדה של סוכנות החלל בקרב הציבור ובכך גם מבססים את הלגיטימציה לדרישותיה הפיננסיות מהממשל האמריקאי. למה לבזבז פלטפורמה כה יעילה, אם אפשר לרכוב על הקרנה של סרט על משלחת שחוזרת (בחלקה) ממשימה במאדים,כדי להציג את ההישגים של הסוכנות ולמקסם את החשיפה לפעילות הארגון. 

תיזמון - זה שם המשחק. האולפנים זקוקים לצופים בבתי הקולנוע ונאס"א זקוקה לאישור מהציבור על הרלוונטיות שלה, כדי לזכות בתקציבים (שאגב הולכים וקטנים בשנים האחרונות). לפני כמה חודשים שיגרה סוכנות החלל האמריקאית משלחת חשובה מטעמה להשתתף בכנס עם פרופיל תקשורתי מהגבוהים ביותר בעולם, כדי לזכות באהדת הקהל. לא מדובר בכנס מדעי, אלא ב"קומיקון" - כנס הקומיקס השנתי הגדול ביותר של תעשיית הבידור. שם, הם הצליחו להקסים את כל הגיקים וחובבי הקומיקס והמדע  בידיוני ולהעמיד את גיבור הסרט Martian בשורה אחת לצד סופרמן, באטמן ואבירי הג'דיי של מלחמת הכוכבים.

לפני שבועות אחדים דיווחה נאס"א על השלב הבא בניסוי ועל כניסתם של שישה מדענים לבועה אטומה למרגלות הר געש בהוואי למשך שנה שלמה. בתקופה הזאת יצטרכו המשתתפים קודם כל לסבול אחד את השני בתוך חלל של כמה מטרים רבועיים. אבל במקביל הם יהיו אמונים על משימות חשובות לא פחות כמו גידול מזון וייצור מים וחמצן ויתקיימו על אוכל שמגיע כאבקה.

במקביל, בעיתוי מושלם, התמלאו באותו השבוע  אתרי הטכנולוגיה בכתבות (קומפיוטר וורלד,ספייס.קוםIGN, ועוד ועוד) שמתארות כיצד הסרט Martian מציג טכנולוגיות קיימות, או כאלה שנמצאות כרגע בפיתוח בנאס"א. בין היתר מדובר באזור המגורים על המאדים (רמז: מאד מזכיר את הבועה שבפסקה הקודמת), מתחם החקלאות (דומה לבועה), מתקנים לייצור מים... (הפרינציפ ברור).

ההודעה הדרמטית של נאסא מהיום מדגימה בצורה השקופה ביותר את שיתוף הפעולה שלה עם הוליווד ואת התלות שלה בתעשיית הקולנוע. שיתוף הפעולה הזה כמובן גם טוב לאולפנים שהשקיעו מעל 100 מיליון דולר בהפקת הסרט ועכשיו זוכים לפרסום החינמי האפקטיבי ביותר שיכלו לחשוב עליו. מהיום ובמשך השבועות הקרובים תתקיים זהות מושלמת בין נאס"א לבין הסרט "להציל א מארק וואטני" - הסרט יהיה ככל הנראה אחד משוברי הקופות של השנה והתדמית של נאס"א תתחזק בעיני הציבור האמריקאי. ואולי גם בעיני חברי הקונגרס שאחראים על הקופה הציבורית האמריקאית ועל התקציבים שמועברים לסוכנות החלל.

פורסם במקור ב"TheMarker"

עוד ב"TheMarker":