אחד מהגיבורים הקלאסיים והמזוהים ביותר עם ז'אנר המערבונים, הלך אתמול (שלישי) לעולמו בגיל 98. הקריירה המרשימה של וולך התפרשה על פני שישה עשורים, וכללה בנוסף לעשרות הופעות על המסך הקטן, גם קריירת טלוויזיה ותיאטרון. ב-1951 הוענק לו פרס הטוני על משחקו במחזה "טנסי וויליאמס. ב-2011 קיבל את פרס האוסקר על מפעל חיים על "יצירת דמויות בלתי נשכחות שיספקו לחיים שלמים".

וולך, יליד ברוקלין, הוא בן למהגרים יהודים מפולין. משפחת וולך הייתה המשפחה היהודית היחידה בברוקלין של 1915. אחרי ששירת כקצין בבית החולים הצבאי בהוואי במהלך מלחמת העולם השנייה, החל לקחת שיעורי משחק בבית הספר לדרמה בניו יורק, במחזור שכלל שמות כמו: מרלון ברנדו, גרגורי פק וסידני לומט. עבודת המשחק שלו הייתה דווקא בברודוויי ב-1945, לפני שעבר לנסות את מזלו על המסך הגדול בתחילת שנות ה-50.

את דריסת הרגל הראשונה שלו במערבונים קיבל ב-1960 ב"שבעת המופלאים" של ג'ון סטורג'ס, רימייק לקלאסיקה של אקירה קורסאווה, שנחשב עד היום לאחד מהסרטים הטובים של כל הזמנים. שש שנים לאחר מכן נכנס לנעליים של אחת הדמויות הקלאסיות של הקולנוע. טוקו ("המכוער), השודד הנכלולי ב"הטוב, הרע והמכוער" של סרג'יו לאונה. מערבון הספגטי בו כיכבו גם לי ואן קליף וקלינט איסטווד, זכה לעשרות מחוות לאורך השנים. המשפט "אם אתה רוצה לירות, תירה, אל תדבר", מוכר גם 50 שנים אחרי.

"כשחקן גילמתי גנבים, שודדים, מטרידים ומאפיונרים מאשר תוכלו לספור", העיד וולך על הקריירה שלו כשקיבל את פרס האוסקר ב-2010. רשימה חלקית במיוחד מסרטיו הבולטים האחרים כוללת את: "בייבי דול" (1956), "יוצאי הדופן" (1961) שם כיכב לצידם של קלארק גייבל ומרלין מונרו, "איך לגנוב מיליון" (1967) לצדה של אודרי הפבורן, "הסנדק 3" וו"המרגל הישראלי בדמשק". שני הסרטים האחרונים בהם הופיע היו "וול סטריט: הכסף  מדבר" ו"סופר הצללים" ב-2010.

הקריירה העשירה של וולך ידעה גם כמה שערוריות. "בייבי דול", שם גילם אדם שמנסה לפתות את אשתו הבתולה של מתחרהו, זכה לגינוי חריף ולקריאות להחרמה מצד הכנסייה הקתולית. "הם אמרו שכל מי שהולך לראות את הסרט הזה נמצא בסכנת נידוי", סיפר וולך, "אמרתי להם: 'אני יהודי, איך לעזאזל הם יזהו אותי נכנס".

"אני חי חיים כפולים", סיכם וולך את הקריירה שלו באחד מהראיונות האחרונים, "בתיאטרון אני האדם הקטן והמפוחד, זה שאף אחד לא מבין. בקולנוע אני תמיד מקבל את הבאד גאייז".

וולך הותיר אחריו אשה ושלושה ילדים