השבוע ננעל כנס קומיק קון בסן דייגו, וחתם שבוע של סיקור תקשורתי מפרגן לשחקנית הישראלית גל גדות, כוכבת הסרט "וונדר וומן". העניין שלנו בהצלחה ישראלית בחו"ל – אם כדי לפרגן או כדי לחכות בפינה – היא לא דבר חדש. אבל דווקא בשל כך מפתיעה העובדה שהשם "ענבר לביא" עדיין לא הפך לשם מוכר בכל בית בישראל.

רשימת ההישגים שרשמה לביא בטלוויזיה האמריקאית ארוכה: "המלאכיות של צ'ארלי", "הלוחשת לרוחות", "קאסל", "הפמליה", "ילדי האנרכיה" – בכולן הופיעה לפחות בפרק אחד. ב"הג'וב הכי גרוע" ("Underemployed") של MTV היא כבר קיבלה תפקיד ראשי, כמו גם ב"Gang Related" קצרת הימים של FOX וב"The Last Ship" הפוסט-אפוקליפטית של TNT. בקרוב, עם הופעתה בעונה החדשה של "נמלטים", אפשר להניח שהאלמוניות היחסית של לביא בישראל תסתיים. "זאת בהחלט שנה מלאה וגדושה בפרויקטים, אבל אני תמיד דואגת למצוא מקום לאושר שלי", מספרת לביא בראיון טלפוני ממרוקו. "הדרך הכי טובה זה לשלב פאן במהלך העבודה. כל פרויקט חדש מביא איתו גם חברים חדשים, אני לא מחכה לפרויקט שיגמר כדי שהחיים שלי יתחילו". 

ב"The Last Ship", שעונתה השלישית משודרת בארה"ב בימים אלה ושאותה מפיק מייקל ביי, מגלמת לביא את סא"ל רווית ביבס, שליחת צה"ל לספינה האחרונה של חיל הים האמריקאי. הסדרה מתרחשת בעולם בו 80% מאוכלוסיית העולם הוכחדה על ידי וירוס מסתורי, וצוות הספינה הוא האחראי הבלעדי למציאת התרופה שתציל את האנושות. "כשהציעו לי את התפקיד בסדרה, סיימתי לעבוד על פרויקט אחר שכולו אקשן וכבר שבעתי ממרדפים, פעלולים וכלי נשק", מספרת לביא, "אבל המפיקים התעקשו שאגיע לפגישה ואשמע למה חשוב להם שאקח את התפקיד".

זה מחמיא להגיע למצב בו מפיקים בהוליווד מתעקשים שתגיעי לפגישה, לא?

"ברור. את הפגישה ניצלתי כדי להסביר להם שהדרך היחידה בה אסכים לקבל את התפקיד היא שאהיה מעורבת בכתיבת הדמות. במילים אחרות - היה לי מאוד חשוב שרווית תהיה אותנטית. נלחמתי כדי שבתפקיד יהיה כמה שיותר עברית וגישת 'נו בולשיט'. רווית היא מקצוענית אבל גם מלאה בהומור, גם עצמי. היה לי חשוב לבנות אותה כדמות שמגיעה מרקע מסורתי, מישהי שאיבדה את הכל ושרדה בזכות האמונה. בזכות הרקע הזה הצלחתי לשכנע את הכותבים להכניס לתסריט גם את קריאת 'שמע ישראל'. זה כבוד גדול לקרוא 'שמע ישראל' בפריים טיים האמריקאי".

"ההצלחה של גל גדות עוזרת לכולם"

לביא נולדה לפני 29 שנים בחולון, אבל כבר 11 שנים שהיא חיה בלוס אנג'לס. "ישראלית נולדתי וישראלית אשאר", היא מספרת. "זה מצחיק אותי כשאומרים 'ענבר לביא מהוליווד'. על איזה הוליווד מדברים? אני מחולון סיטי". היא שומרת על קשר קרוב עם המשפחה בישראל, אבל ההצעות לעבוד בארץ עדיין לא יצאו לפועל. "זה יהיה כבוד גדול לעבוד בישראל", אומרת לביא, "אבל זה צריך להיות הפרויקט הנכון בזמן הנכון. יש לנו הרבה ישראלים שעושים חייל לא רק באל-איי , בכל פינה. מה זה משנה איפה עובדים אם עושים עבודה טובה?!". 

ההצלחה של גל גדות מעלה את הסיכויים של שחקנים מישראל לקבל עבודה?

"היא עוזרת מאוד. זה כמו מניות. כשמשהו חם - כולם רוצים ביס. אגב, גם יעלי (גרובלס - ב.ב) מקסימה ונותנת בראש וגם אלונה טל מהממת ולא נחה לרגע".

לפני כחודש התראיינה השחקנית הישראלית-צרפתייה ג'וליה לוי בוקן לשבועון הצרפתי "Paris Match", לקראת צאת הסרט "הם בכל מקום", וסיפרה על האנטישמיות בה נתקלה בתעשיית הקולנוע האירופית. בהוליווד, מספרת לביא, המצב שונה: "אנשים כאן אוהבים את ישראל. אנחנו נחשבים למקום מלא תרבות, אמנות, עשייה ואנשים יפים. אני לא נתקלת באנטישמיות, ואם אתקל, אחייך את החיוך הכי גדול שלי ואראה להם שאנחנו עם יפה, אדיב ומלא שמחת חיים".

ענבר לביא יח"צ (יח``צ: mako)
"אם אתקל באנטישמיות אחייך את החיוך הכי גדל שלי ואראה להם שאנחנו עם מלאת שמחת חיים". ענבר לביא | יח``צ: mako

הפרויקט הנוכחי של לביא מחזיר למסך את אסירי "נמלטים" שבע שנים לאחר שהסדרה ירדה מהמסך בסיום עונתה הרביעית בעקבות ירידה תלולה ברייטינג ותחושת מיצוי של הצופים. בשנים שעברו מאז וונוורת' מילר (מייקל סקופילד) להיכנס למשבר נפשי ולצאת מהארון, שרה ווין קטליס (ד"ר שרה טנקרדי) התמקמה בדרמה המצליחה של AMC "המתים המהלכים", ודומיניק פרסל (לינקולן בורוז) העסיק את עצמו בתפקידים מזדמנים. עכשיו, במסגרת גל הריבוטים של הטלוויזיה האמריקאית ("תיקים באפלה", "טווין פיקס", "24", "בנות גילמור" ועוד), גם "נמלטים" חוזרת לסיבוב נוסף, הפעם כמיני סדרה, בהשתתפות הקאסט המקורי – וענבר לביא בתפקיד שיבה, אקטיביסטית שמנהלת רומן עם לינקולן.

הצטרפת לצוות מגובש מאוד שעבד יחד במשך כמה שנים. איך הייתה קבלת הפנים על הסט?

"הרגשתי כאילו אני עובדת עם החבר'ה האלה כבר שנים. כולם גרמו לי להרגיש הכי בבית. הם גם מאוד סקרנים לגבי ישראל, שואלים שאלות ומנסים לדעת כמה שיותר. הבטחתי להם ביקור ממלכתי בארץ כשהסדרה תצא״.

הצילומים במרוקו עלו לכותרות כשהתפרסמה התאונה הקשה של דומיניק פרסל – מוט ברזל נפל על ראשו וכמעט גרם למותו. זה באמת היה כזה חמור?

"זה היה ממש מטורף. כלוב מתכת עצום וכבד פשוט התמוטט עליו, והראש שלו נפתח בצורה כזאת שראו את הגולגולת. האף שלו נשבר פעמיים והוא היה זקוק ל-150 תפרים. כל זה קרה כשהיינו במרוקו בחום בלתי יתואר, והוא איבד כמויות של דם. הנחיתו הליקופטר מיוחד כדי להטיס אותו לקזבלנקה, שם הוא נכנס לסדרה של ניתוחים, ותוך שבועיים הוא חזר לעצמו. זה היה ממש מפחיד. לחשוב על זה שצילמתי סצנה מתחת לאותו הכלוב באותו בוקר - זה היה יכול להתרסק עליי. מזל שדומיניק כזה גבר, שום דבר לא יכול עליו. הוא כזה טרקטור. הוא לא התרגש, לא התרגז, לקח הכל ברוח ספורטיבית. זה שואו-ביז. ההצגה חייבת להימשך".

"כשקיבלתי את ההודעה, קפצתי על הספה וצרחתי"

על הזוגיות לביא לא רוצה לדבר ("אבל תודה על האכפתיות"). היא מעדיפה להתרכז בשלל הפרויקטים שמונחים על שולחנה; אני תופס אותה לשיחה בדיוק כשהצילומים ל"נמלטים" מסתיימים, רגע לפני שהיא חוזרת ללוס אנג'לס כדי לצלם את "My So Called Wife", בה היא מגלמת את כוכבת הסדרה – מאדי, נוכלת שגורמת לגברים ולנשים ליפול ברשתה. "יש לי חודש הפסקה", מספרת לביא, "אני ממש צריכה לעצור רגע לנשום אוויר. כמובן שיש תמיד כמה סירים שעומדים על הגז. אני עובדת על סדרת שכתבתי עם חברה טובה ונמצאת בשלבים של פיצ׳ינג".

ענבר לביא עם דומיניק פרסל על הסט של "נמלטים" (צילום: mako)
צילמה סצנה מתחת לכלוב שהתרסק עליו באותו הבוקר. לביא עם דומיניק פרסל על הסרט של "נמלטים" | צילום: mako

עם כל כך הרבה פרויקטים, יש בכלל זמן לעצור לרגע ולומר "עשיתי את זה"?

"הצלחה היא ברכה, ואם אתה בר מזל אתה יודע להעריך אותה בתור זכות גדולה ולעבוד קשה כדי לשמר אותה".

מתי ידעת שהצלחת?

"כשקיבלתי את התפקיד הראשי הראשון שלי ב'Underemployed'. בחיים לא אשכח את הרגע הזה. בדיוק צילמתי במיאמי את 'המלאכיות של צ'ארלי' כשקיבלתי את ההודעה, ופשוט קפצתי על הספה וצרחתי בכל הכוח. אחרי כל כך הרבה אודישנים, סירובים ומאבקים, סוף סוף משהו הצליח. התקווה שנתליתי בה כל כך הרבה זמן וכבר הפכה בלויה, מתמלאת מחדש ומזכירה לך שעם עבודה קשה חלומות יכולים להפוך למציאות".

האלבום של ענבר לביא