השחקנית הצרפתית הוותיקה ז'אן מורו הלכה לעולמה היום (ב') בפריז, בת 89 במותה. מורו שיחקה בסרטים רבים ועבדה לצד במאים מוערכים כמו פרנסואה טריפו, לואי מאל, ז'ק דמי, מיכאלאנג'לו אנטוניוני, אורסון וולס ולואיס בונואל. תפקידה המוכר ביותר היה בסרט "ז'יל וג'ים", בו גילמה את קתרין, הצלע הנשית במשולש האהבה הסבוך. נשיא צרפת עמנואל מקרון ספד לה בהודעה שפרסם, ואמר כי היא "אגדה של קולנוע ותיאטרון. שחקנית שצללה לתוך נפתולי החיים עם חופש מוחלט". פייר לסקור, נשיא פסטיבל קאן צייץ: "היא היתה חזקה ולא אהבה לראות אנשים שופכים את לבם. מצטער ז'אן, אבל זה חזק מאתנו. אנחנו בוכים".

ז'אן מורו (צילום: Ander Gillenea, GettyImages IL)
ז'אן מורו | צילום: Ander Gillenea, GettyImages IL

מורו נולדה בפריז בשנת 1928, בת לאם אנגליה-אירית ולאב צרפתי. היא פרצה לתודעה בסרטו של לואי מאל, "הנאהבים" (1958). הסרט, בעל מאפיינים ארוטיים יוצאי דופן לזמנו, עורר סערה ברחבי העולם והפך את מורו לשם מוכר ולאייקון קולנועי. היא שיתפה פעולה עם טריפו גם בסרטיו "הלילה" ו"הכלה לבשה שחורים. מורו זכתה בפרס השחקנית הטובה ביותר בשנת 1960, על תפקידה בסרט "Moderato Cantabile" ("Seven Days... Seven Nights"). בשנים האחרונות שיתפה פעולה עם הבמאי הישראלי עמוס גיתאי בסרטיו "ההתנתקות" ו"מאוחר יותר".

מורו התחתנה פעמיים בחייה לתקופות קצרות: בין השנים 1949-1951 היא הייתה נשואה לשחקן והבמאי ז'אן-לואי ריצ'רד. בין השנים 1977-1979 היא הייתה נשואה לבמאי וויליאם פרידקין ("מגרש השדים"). היא הותירה אחריה בן אחד, השחקן ג'רום ריצ'רד.

מתוך "ז'יל וג'ים" (צילום: Janus Films
, צילום מסך)
מתוך "ז'יל וג'ים" | צילום: Janus Films , צילום מסך

מספר שעות בלבד לאחר מכן, הגיעה ההודעה כי גם סם שפרד, השחקן והמחזאי זוכה הפרסים, הלך לעולמו בגיל 73. על פי הדיווחים, שפרד נפטר בביתו בקנטאקי ביום ה' האחרון. דובר מטעם משפחתו מסר כי שפרד נפטר בעקבות סיבוכים במחלת לו גריג.

שפרד, שהשתתף בסרטים כמו "ימים ברקיע", "הצוות המובחר" ו"בלאק הוק דאון", והיה מועמד לאוסקר על תפקידו ב"The Right Stuff", נודע כאחד מהקולות הבולטים של דורו. במחזותיו השונים הוא הציג את החלום האמריקאי ושברו, וב-1979 הוא אף זכה על "Buried Child" בפרס פוליצר ב-1979. בשנתיים האחרונות הוא שיחק בסדרה של נטפליקס, "Bloodline".


שפרד היה נשוי לשחקנית המפורסמת ג'סיקה לאנג במשך 27 שנה, עד שהתגרשו בשנת 2009. הוא הותיר מאחוריו שלושה ילדים - ג'סי, האנה ו-ווקר שפרד, ואת אחיותיו, סנדי ורוקסן רוג'רס.

mako תרבות בפייסבוק