לפני כחודשיים דיווחנו כאן על הטריילר של "סטונוול", סרטו החדש של במאי סרטי האסונות המצליח רולנד אמריך. הבמאי הגרמני הותיק שחתום על הצלחות ענק כמו "היום השלישי", "גודזילה" ו"היום שאחרי מחר" שינה כיוון בסרטו החדש, דרמה תקופתית שעוסקת באחד האירועים המשמעותיים בהיסטוריה של המאבק הלהט"בי – מהומות סטונוול שהתרחשו בגריניץ' ווילג' שבניו יורק ב-1969.

אך מה שנראה בתחילה כמו שינוי מרענן בפילמוגרפיה של הבמאי, הפכה עד מהרה לאסון מתגלגל – ממש כמו בסרטיו הישנים. עם יציאת הטריילר של הסרט ופרסומים ראשונים על קו העלילה החלו להישמע קולות מחאה שהתמקדו ב“White Washing” – ליהוק של שחקנים לבנים והטרונורמטיביים לגילום תפקידים של קווירים, טרנסג'נדרים ועוד. הדמות הראשית בסרט היא של דני ווינטרס, צעיר לבן שמגיע מקנזס לניו יורק, מתערבב בסצינה הגאה בווילג', ובסוף זורק את האבן הראשונה שמציתה את המהומות. אך לטענת רבים, באירועים האמיתיים היו דווקא טרנסג'נדרים, לסביות ובני מיעוטים אלה שהציתו והובילו את המאבק.

הרשת גועשת בביקורת והתנגדות לסרט, ומתרכזת תחת ההאשטאג ומתרכזת תחת ההאשטאג NotOurStonewall#.

"סטונוול הוא לא העבר שלנו: הוא ההווה והעתיד שלנו. הוא לא יכול להפוך לכלי עבור המבט הסיסג'נדרי ההטרוסקסואלי".

"זה מספיק גרוע כשהוליווד הלבנה יוצרת בדיה לבנה-בלבד. זה לא מצפוני למחוק אנשים 'צבעוניים' מההיסטוריה".

"הטריילר של 'סטונוול', אמ;לק"

טריילר פארודי שיצרו מתנגדים לסרט מסכם יפה את הטענות נגדו: 

אלחנדרו חוארז פירסם בעמוד הפייסבוק שלו אלבום של תמונות שיצר, המציגות את דני, גיבור הסרט, בסיטואציות היסטוריות שונות בהן הוא "נדחף" ותופס את מקומם של אנשים אחרים:

Alejandro Juarez is brilliant. #notmystonewall

Posted by Causten E. Rodriguez-Wollerman on Friday, August 7, 2015

אחת מהגיבורות המדוברות של הסערה היא מיס מייג'ור גריפין-גרייסי בת ה-73 – אישה אקטיביסטית טרנסג'נדרית שפעילה מאז שנות ה-50 והייתה ממנהיגות ומציתות המהומות, במהלכן היא הוכתה בראשה על ידי שוטר, נעצרה והותקפה במעצר. בראיון שהעניקה להפינגטון פוסט אחרי שראתה את הטריילר של הסרט אמרה מייג'ור כי "היה קשה לצפות בזה, הם עושים לזה ווייט-וושינג שוב, הם קוברים אותנו באדמה כדי שכשהם יזוזו מאיתנו לא תהיה שום הוכחה שבכלל היינו שם". כשהיא מספרת על המהומות מייג'ור אומרת שהיא "זוכרת את החברים הטרנסים השחורים והחומים שלי נלחמים. הפרצופים הלבנים היחידים היו בצד השני של הכביש, צועקים".

הבמאי אמריך - הומוסקסואל מוצהר - הגיב על הטענות בפוסט בעמוד הפייסבוק שלו בראשית אוגוסט, זמן קצר אחרי פרסום הטריילר וגל הביקורת עליו.

 

When I first learned about the Stonewall Riots through my work with the Los Angeles Gay and Lesbian Center, I was struck...

Posted by Roland Emmerich on Thursday, August 6, 2015

"כשהסרט – שהוא ממש יצירה של אהבה עבורי – יגיע לבסוף לקולנוע, הקהל יראה שהוא מכבד בצורה עמוקה את הפעילים בשר ודם שהיו שם" הוא כותב בין היתר, ומסיים ב"כולנו אותו הדבר במאבקנו לקבלה".

בראיון נרחב שהעניק לבאזפיד, אמר אמריך ש"צריך להבין דבר אחד: לא יצרתי את הסרט הזה רק עבור גייז, יצרתי אותו גם עבור סטרייטים. בתהליך הבדיקות שערכתי הבנתי שבשביל סטרייטים, דני הוא דרך קלה פנימה. דני הוא מאוד סטרייט-אקטינג. מתייחסים אליו בצורה לא טובה בגלל זה. קהל סטרייטי יכול להתחבר לזה". כשניסה להוסיף ולהסביר את הבחירה בדני – גבר הומו לבן – לתפקיד הראשי בסרט הוא דיבר על עצמו, על כך שזה סרט אישי ראשון עבורו, והוסיף "כבמאי אתה צריך להכניס את עצמך לסרטים שלך, ואני לבן וגיי".  

כעת, כשהסרט יצא לאקרנים, נדמה שההבטחות של אמריך לא התגשמו. מאז צאתו הסרט חוטף ביקורת עזה אף יותר – גם על נושאים של ייצוג, וגם פשוט כי הוא כנראה סרט מאוד לא טוב. הביקורות קוטלות, והמבקרים מנסים להתעלות זה על זה בתיאור מימדי וצורת האסון:

"עיצוב ההפקה גורם לרחוב כריסטופר של הסיקסטיז להראות כמו רחוב שומשום", Vanity Fair

"דני צועק ‘כוח גאה!’ כאילו בדיוק נדקר על ידי מזרק במינון גבוה של אפינפרין", A.V Club

"זה כמו ש'סלמה' היה מתמקד בדמות בדיונית לבנה וליברלית במקום במרטין לותר קינג", The Wrap

"ההומו-במציאות ג'וני בושמפ מיילל את התפקיד שלו כמו תלמיד תיכון סטרייט שמנסה להיות גיי להצגה בבית הספר", IndieWire

"ריאליסטי בערך כמו נשיפת האש הרדיואקטיבית של גודזילה", Star Tribune

כרגע הסרט עומד על ציון מחפיר של 10 אחוזים במדד שיקלול הביקורות של "Rotten Tomatoes". אחרי הביקורות הקטלניות, הגיעו גם נתוני ההכנסות של הסרט בקופות – והן משקפות את הכישלון הביקורתי. הסרט הכניס רק קצת יותר ממאה אלף דולרים בסוף השבוע הראשון שלו, סכום זעום ביחס לבאז, לשמות המעורבים בו, ולתקציב שלו שמוערך ב-17 מיליון דולרים.

ובנימה אופטימית לעתיד, האתר mic אסף עבורכם 10 סרטים שילמדו אתכם יותר על היסטוריה להט"בית מ"סטונוול":

I'm glad the Stonewall movie tanked, as it took the LGBTQ people if color who were key players in the revolutionary...

Posted by A Girl Who's Trying To Do Something on Wednesday, September 30, 2015