שיילין וודלי (צילום: Jason Merritt, GettyImages IL)
מועמדות לגלבוס הזהב בסרט הראשון בקריירה. לא רע | צילום: Jason Merritt, GettyImages IL
לפני שנתחיל, קחו כמה שניות כדי להעריך את הרגע הנדיר הזה שמתרחש ממש עכשיו. זה שבו מגלים כוכבת גדולה רגע לפני שהיא הופכת לשם הכי חם בתעשיית הבידור. בגיל 21 ואחרי שני תפקידי בכורה בקולנוע שהפכו אותה לאהובת המבקרים, שיילין וודלי עומדת לעשות בחודשים הקרובים את הקפיצה הגדולה הזאת לתודעה העולמית. בינתיים היא מסתפקת בלהיות האיט-גירל הנוכחית של אמריקה וללכת בעקבותיה של מי שעשתה את זה רק רגע לפני: ג'ניפר לורנס.

"בכלל רציתי ללמוד עיצוב פנים"

כמו הרבה כוכבים צעירים עולים אחרים, גם המפגש הראשון של וודלי עם המצלמות הגיע בגיל מוקדם. כשהייתה בת חמש שיחקה בפרסומות מזדמנות מגיל שמונה החלה להפציע מדי פעם בתפקידי אורח בסדרות טלוויזיה שונות. אבל לדבריה עד גיל שש-עשרה ראתה את התחום כתחביב בלבד וכלל לא חשבה על קריירה. "הייתי די בטוחה שאלך לאוניברסיטת NYU ואלמד עיצוב פנים" סיפרה בראיון, "אני יצירתית ואוהבת אמנות ורציתי שיהיו לי אופציות לעתיד".

שיילין וודלי (צילום: Alberto E. Rodriguez, GettyImages IL)
בקרוב היסטריה. שיילין וודלי | צילום: Alberto E. Rodriguez, GettyImages IL
היא נולדה וגדלה בקליפורניה לאב מנהל בית ספר ואם יועצת חינוכית, שהתגרשו כשהייתה בת חמש עשרה. באותה שנה אובחן כי היא לוקה בעקמת חמורה, והותאם לה סד מייצב לכל פלג הגוף העליון, מהמותניים ועד לירכיים, למשך שנה וחצי. נחשו מי לא הייתה הילדה הכי מקובלת בשכבה. "הייתי נורא חסרת ביטחון", סיפרה בשיחה עם השחקנית אמה סטון, "גם פחדתי שאני רזה מדי. הייתי מאוד קשה עם עצמי. ביטאתי באופן בעייתי את הכעס והחרדות שלי דווקא כלפי המשפחה שלי, בגלל כמה שהרגשתי רע עם עצמי".  

הפיצוי על טראומת גיל ההתבגרות הגיע מספר חודשים אחרי שנפטרה מהסד, אז לוהקה לתפקיד של איימי יורגנס, טינאייג'רית מופנמת שנכנסת להיריון בלתי רצוי בסדרת הדרמה לנוער "סודות ההתבגרות". זה לא אומר שההצלחה עלתה לה לראש. "הסדרה הייתה קשה לי ברמה האישית", היא מספרת במבט לאחור, "לא הסכמתי עם הערכים שלהם הסדרה הטיפה, ולא לגמרי ידעתי מה לעשות עם זה". כך או כך, הסדרה זכתה לרייטינג מרשים של 3.5 מיליון צופים לפרק והפכה את שמה של וודלי למוכר ברחבי ארה"ב.

שיילין וודלי (צילום: Jason Kempin, GettyImages IL)
כמעט הפסדנו אותה לחנות בגדים | צילום: Jason Kempin, GettyImages IL
אבל המפנה הגדולה באמת בקריירה הגיע בגיל 20, כשקטפה את התפקיד של אלכס קינג בתור ביתו המנוכרת של מאט (ג'ורג' קלוני) ב"היורשים", שתומכת בו בהתמודדות עם פציעתה האנושה של האם ומגלה לו פרט שמשנה לחלוטין את מערכת היחסים בתוך המשפחה. הסרט עטור השבחים זכה לתהודה עולמית, פרט התסריט בטקס האוסקר ופרס גלובוס הזהב. וודלי עצמה זכתה למועמדות משלה בגלובוס בקטגוריית שחקנית המשנה הטובה ביותר, אך הפסידה לאוקטביה ספנסר ("העזרה"). היא התנחמה בזכייה בטקס פרסי הספיריט הנחשב באותה קטגוריה. לא רע בשביל הסרט הראשון שאת עושה בחייך.  

ג'ורג' מוסר ד"ש

רגע לפני התהילה הגדולה ב"היורשים", עברה וודלי את מה שהיא מגדירה כ"תקופה חשוכה למדי של גיל ההתבגרות". היא עברה לניו יורק עם החבר ועבדה באמריקן אפרל, בדיוק כשניגשה לאודישנים לתפקיד, שם גברה בין היתר על שחקניות כמו אמנדה סייפריד. "די עברתי מניו-יורק ישר להוואי (היכן שצולם הסרט – ל.א)", היא מספרת, "כולם היו נורא נרגשים כשקיבלתי את התפקיד ואני בכלל לא ידעתי מי זה אלכסנדר פיין (במאי הסרט – ל.א), כך שזכיתי להכיר את האדם לפני שהבנתי שהוא כל כך מוערך. ידעתי שאני בת מזל, ובפעם הראשונה שפגשתי את קלוני הוא חיבק אותי ואמר: 'ברוכה הבאה חמודה', וכל המתח התפוגג".

שיילין וודלי (צילום: Gareth Cattermole, GettyImages IL)
הוא אמר: 'ברוכה הבאה חמודה' וכל המתח התפוגג | צילום: Gareth Cattermole, GettyImages IL
קלוני, מצדו, מלא בשבחים לוודלי. "היא ממש הרימה את התפקיד מהסטריאוטיפ שהיה יכול להיות. אתה יכול לכתוב ולביים את זה, אבל בסופו של דבר, מישהי גם צריכה לשחק את זה כמו שצריך". פיין, במאי הסרט, סיפר "חיפשתי לתפקיד מין דברה וינגר צעירה. מישהי עם אש, אבל גם פגיעות מסוימת, ופשוט היה לה את זה". מאז יציאת הסרט הספיקה וודלי להיפרד מהחבר, לחזור לקליפורניה ולהפוך להבטחה הגדולה של הוליווד.

בעקבות "היורשים" גם התעשייה החלה להרעיף עליה תשומת לב: גיליון "הוליווד הצעירה" של מגזין הפופ NYLON, דירג אותה ברשימת "הפנים של העתיד", ומגזין פיפל כלל אותה ברשימת האנשים היפים ביותר לשנת 2013. "היא באמת לוקחת את עניין המשחק ברצינות", ציין בהפתעה המגזין, שהורגל בסיקור כוכבות צעירות שמשחק הוא הדבר האחרון שמעניין אותן (מה קורה, מיילי סיירוס?).

באוקטובר האחרון פורסם כי וודלי קיבלה את תפקיד מרי ג'יין בסרט ההמשך עטור התקציב לספיידרמן, תפקיד אותו מילאה קירסטן דאנסט בטרילוגיה האחרונה ושהיה אמור להוות מקפצה לתעשיית שוברי הקופות של הוליווד. וודלי נכנסה לדמות וצבעה את שיערה לאדום לצורך הצילומים; אלא שלפני חודש יצאה ההפקה בהודעה שכל התפקיד נחתך בעריכה, משום שהכביד על זרימת העלילה.

"התבאסתי בהתחלה" הודתה וודלי "אבל הבנתי את ההחלטה. אחרי הכל, מרי ג'יין הייתה אמורה להשתתף רק בארבע סצינות. היא כזאת דמות מרכזית וחשובה שהגיוני לשמור את הצגתה להמשך הטרילוגיה". מצד שני, בגלל פרשת העריכה, שום דבר לא מבטיח שהיא זו שתשחק את מרי ג'יין גם בסרטים הבאים. "נו באמת!" זעם השבוע בלוגר הרכילות פרז הילטון "מי תעשה את זה טוב יותר משיליין? ברצינות. תגידו לי אתם. מי נראה לכם שתגלם את התפקיד יותר טוב ממנה?!"

 "תעשי קלטת סקס או סמים"

 עם כל הכבוד למרי ג'יין, וודלי רחוק מלהיות מובטלת. בימים אלו היא מקדמת את סרט האינדי The Spectacular Now בכיכובה, שעומד לעלות לאקרנים באוגוסט. הסרט, שהוקרן לראשונה בפסטיבל סאנדנס, הפך לחביב הקהל והמבקרים ("מרענן בכנותו" "נוגע" ו"עוד תשמעו עליו הרבה" הם רק חלק מהסופרלטיבים שפוזרו בכיוונו). וודלי משחקת בו תיכוניסטית משונה ואינטיליגנטית שמפתחת מערכת יחסים מפתיעה עם נער המסיבות של השכבה בעיירה אמריקאית מנומנמת.

מה שהופך אותה להבטחה גדולה באמת הם שני התפקידים הראשיים המובטחים לה בעיבוד לספרי נוער פופולאריים. הראשון הוא "אשמת הכוכבים" של ג'ון גרין, בו היא עתידה להיכנס לתפקיד שובר הלב של הייזל לנקסטר, חולת סרטן בת 16 המתאהבת בגאס, שחקן כדורסל צעיר שאיבד את רגלו בשל סרטן העצמות. בדרך להבטחת התפקיד היא גברה על היילי סטיינפלד ("אומץ אמיתי") באודישנים ותחל בקרוב את הצילומים באמסטרדם.

 הספר השני, וזה שבגינו כבר כמה שבועות זוכה וודלי לכינוי "ג'ניפר לורנס הבאה", הוא "מפוצלים" של הסופרת ורוניקה רות'. בדומה ל"משחקי הרעב", הספר מתאר עולם דיסטופי בו החברה מחולקת לחמישה פלגים. בגיל 16 נדרשים הנערים והנערות להתנתק ממשפחתם ולעבור סדרת מבחנים גורליים שיכריעו לאיזה פלג ישתייכו למשך שארית חייהם. טריס (דמותה של וודלי) עוברת מפלג ההקרבה העצמית לפלג אומץ הלב, וצריכה לסכן את חייה ולהתחרות בבני הנוער האחרים כדי להוכיח שהיא ראויה. האלימות, כמובן, לא מאחרת להגיע. "טריס היא לא גיבורת על או משהו", מסבירה וודלי, " אבל היא כן גיבורת אקשן". התפקיד חייב את וודלי להיכנס לכושר יוצא דופן כדי לבצע קפיצות וקרבות למיניהם, והיא התנסה לראשונה בעבודה לבדה מול מסך ירוק, שכמו כוכבים רבים גרמה לה להרגיש מגוכחת לגמרי.

ואם כבר ג'ניפר לורנס, מסתבר שקשר ראשון בין שתי השחקניות כבר נוצר. זה קרה כשוודלי התקשרה ללורנס כדי להתייעץ האם לקבל את התפקיד בסדרה ולהתחייב לשלושה סרטים. זוכת האוסקר הטרייה, ענתה לה: "זה יהיה הדבר הכי טוב שקרה לך, אבל אל תהיי מטומטמת ותעשי גם קלטת סקס או סמים. ובערב הבכורה של הסרט – לכי פשוט לסופרמרקט". "היא נתנה לי עצה מהממת שאני בהחלט מתכוונת ליישם", שיתפה וודלי אחרי שהסכימה, כמובן, לקבל את התפקיד.

טבעי זה הכי

שיילין וודלי (צילום: Joe Scarnici, GettyImages IL)
"אני פשוט רוצה להיות אני" | צילום: Joe Scarnici, GettyImages IL

לא רק טיפים מקצועיים לקחה וודלי מלורנס. לאחרונה אימצה את גישתה של האחרונה לגבי סטנדרט היופי הבלתי אפשרי של הוליווד, והתחייבה להגיע לכמה שיותר אירועי קידום ללא איפור. "זה חשוב לי, כי לפני כמה זמן ראיתי מישהי במגזין, שהייתה אמורה להיות אני" סיפרה וודלי "היו לי שפתיים גדולות ואדומות שבהחלט לא היו שייכות לפרצוף שלי, שדיים בערך פי שלוש מהגודל שיש לי בחיים האמיתיים, הבטן הייתה שטוחה לגמרי והעור מושלם. אבל במציאות זה לא ייצג אותי בשום צורה. גם אני גדלתי והשוויתי את עצמי לנשים במגזינים והבנתי לפתע כמה שזה לא אמיתי. אני רוצה להיות אני. ברור שלפעמים זה כיף, להתלבש לטקס האוסקר, ואת מרגישה כמו ילדה בת חמש עם שמלת סינדרלה. אבל ברוב האירועים יש וייב יותר שגרתי ואני פשוט רוצה להיראות אני בהם".

הפילוסופיה הזו מתיישבת היטב עם היותה של וודלי הרבליסטית אדוקה – מי שמאמינה בריפוי באמצעות צמחים, בחיבור לטבע ובצריכה, ככל האפשר, של מוצרים שגידלת. לאחרונה חשפה גם כי במקום סבון וקרמים היא משתמשת בשמן קוקוס טהור על עור הפנים שלה. אגב, היא גם לא השתמשה במיקרו מאז גיל ארבע-עשרה. "היא גם נועלת את נעליי הספורט האלו, עם המקום הנפרד לאצבעות הרגליים" אומרת חברתה, השחקנית אמה סטון "בפעם הראשונה שפגשתי אותה הלכנו לארוחת ערב והיא נעלה אותן. הסתכלתי עליה וחשבתי לעצמי, אני הולכת לאהוב את הבחורה הזאת". ואם אמה סטון התאהבה בה במבט ראשון, איזה סיכוי כבר יש לנו? 

אין תמונה
משחקת באש. וודלי בתמונה מתוך "מפוצלים"
>> בואו לפייסבוק שלנו