בתחילת החודש, מועצת הקולנוע אישרה לראשונה תמיכה בהפקות סרטים אזוריות ביהודה ושומרון. התמיכה הזו היא תוצאה של חוק הקולנוע של שרת התרבות והספורט מירי רגב, שקרא להקמת קרנות שיתמכו ביוצרים מהפריפריה.

קרן גשר לקולנוע, שבין הפקותיה המוכרות בקולנוע נמנים "את לי לילה", "גט - המשפט של ויויאן אמסלם", ו"אושפזין", ובטלוויזיה - הסדרה "תמרות עשן", הכריזה על מיזם חדש בשם קולנוע שומרון. המיזם נועד ללוות ולקדם את היצירה הקולנועית באזור יהודה ושומרון.

התסריטאי והבמאי חגי לוי, שעומד, בין השאר מאחורי הסדרות  "בטיפול", "הרומן" ולאחרונה גם "הנערים" ששודרה ב-HBO, יצא נגד המיזם. לוי פרסם פוסט בפרופיל הפייסבוק שלו, ובחר להקדיש אותו למהלך של קרן גשר: "אין שום קשר בין המיזם הזה לזכויות של אזרחי ישראל תושבי השטחים. מעולם לא נמנעה מהם שום גישה לשום כסף ציבורי, לא בכלל ולא בתחומי התרבות והאמנות. הם רשאים להגיש (ומגישים) בקשות תמיכה לכל הקרנות האפשריות.כך שזה לא קשור בכלל לזכויות ולכישרונות של האנשים שגרים שם, או לחיבה ולסקרנות שיש לכם כלפיהם (שאליהן, לעתים קרובות, אני שותף)".

"...מיזם שומרון, למשל, מיועד רק לאנשים שמתגוררים בגדה המערבית. די מדהים שמשרד התרבות, דרך קרן גשר, מפעיל מיזם אזורי שהאזור שלו אינו כלל בשטח מדינת ישראל", המשיך לוי. "אפשר לקרוא לשטח הזה איך שרוצים - כבוש או מוחזק או משוחרר - אבל ברור שהוא אינו חלק מהמדינה כל זמן שלא סופח אליה. יוצא, ש'מיזם קולנוע שומרון' מבטא, להלכה ולמעשה, סיפוח של השטחים. הוא בפועל מגדיר את האזור הזה כחלק מהמדינה. ומכיוון שהמיזם הזה מוגדר על ידי השטח שלו ולא על ידי תושביו - אז בסיפוח כמו בסיפוח: מתקיימת בו אפליה כה בסיסית, שקשה להאמין שהיא פשוט עברה ככה. כי מי שיהיה רשאי ליהנות מתמיכתו הם רק אזרחים ישראלים (כלומר בפועל: יהודים), בעוד האנשים האחרים שחיים באותו אזור, שאינם אזרחים, יהיו מנועים...יוצא ש'מיזם קולנוע שומרון' מיועד למתנחלים, וחסום בפני פלסטינים".

"אפשר לקרוא לדבר הזה זה בכל מיני שמות. כל אחד יכול לבחור. אישית, המילה אפרטהייד לא מאד מפחידה אותי, אם במקרה, רק נניח, היא הכי מתאימה למצב", כתב לוי. "ברור בכל מקרה שזה אחד ממיזמי התרבותי הכי חמורים שנוסד פה, אולי המיזם הכי מפלה ולא שוויוני שאי פעם קם בארץ, על סף הגזעני או מעבר לו - ושהוא מיזם שבפועל הופך את הכיבוש לסיפוח. מי שהאקט הזה תואם את האג'נדה שלו... אמור לברך על המיזם הזה, ולפרגן לקרן גשר שנחלצה לשתף איתו פעולה. לגיטימי. אבל מי שלא - לא"

 

"אני לא רואה איך אדם עם תפיסה דמוקרטית בסיסית, שלא לדבר על כל מי שמתנגד למדיניות של כיבוש והתנחלויות, יכול לשתף פעולה בדרך כלשהיא עם קרן גשר, כל זמן שהיא שותפה ל"מיזם קולנוע שומרון'", הדגיש לוי. "הייתי מציע לכם, לכל מי שכרוך כרגע בשיתוף פעולה עם קרן גשר, או ששוקל להגיש הצעה לאחד המיזמים שלה – לעצור רגע, לשקול, אם אכן את/ה יכול/ה לשתף פעולה עם קרן גשר בזמן הזה. הייתי מבקש ממך לחשוב רגע מה המשמעות של שיתוף פעולה כזה, ואיזו תפיסת עולם זה משקף…אני - מניח שזה ברור מכל הנ"ל - לא אשתף פעולה עם גשר עד שהם יעשו את מה שכל גוף או אדם הגון צריך לעשות בזמנים כאלה: RESIST".

מקרן גשר נמסר בתגובה לדבריו של לוי: "קרן גשר מצרה על הקריאה לחרם כנגד יוצרי קולנוע ישראלים. קרן גשר אינה קרן פוליטית כי אם גוף ציבורי שפועל תוך מתן מענה שוויוני לכלל היוצרים באשר הם, ללא הבדל דת, מין, מוצא, גיל וגם לא מקום מגורים.

לא קרן גשר הקימה את המיזם בשומרון וגם לא זו שהקצתה לכך תקציב ציבורי. קרן גשר ניאותה לשמש כגוף מקצועי מייעץ למיזם קולנוע בשומרון, לאחר דיונים פנימיים מעמיקים תוך התייחסות לכלל השיקולים. לנגד עיננו עמדו יוצרים הנמנים על הפריפריה, הזקוקים לסיוע וליד מכוונת על מנת לקרב אותם לנקודת זינוק קרובה לאלו מהמרכז, ממש כפי שהקרן עושה עבור יוצרים מכלל קבוצות המיעוט בחברה.

המיזם אינו חסום בפני אף יוצרת או יוצר שזכאים לקבלת תמיכה ציבורית, כפי שמקובל בכל הקרנות וכנהוג בכל מדינה בעולם כאשר מדובר בכסף ציבורי. אנו לא רואים בקריאה להחרמת יוצרי קולנוע באשר הם - קריאה לגיטימית".