אין תמונה
כל החיים לפניו. אלאר קולטריין מתוך "Boyhood"
כשריצ'ארד לינקלייטר, במאי טרילוגיית "לפני" ("לפני השקיעה", "לפני הזריחה", "לפני חצות") החל לעבוד על "Boyhood", סרטו החדש שמוקרן בימים אלה בפסטיבל סאנדנס, השנה הייתה 2001. כבר שמענו לא פעם על הפקות שמתעכבות ומסתבכות עם הזמן, אבל אצל לינקלייטר לא היה מדובר בטעות או בדחייה בניסיון לתקן. הוא ראה לנגד עיניו סרט שיציג תקופת חיים על המסך כפי שאף סרט אחר לא הראה בעבר.

הרעיון הראשוני מזכיר במעט סדרה חדשה שעלתה לאחרונה בישראל, "המקוללים" של חגי לוי, ובמרכזו שילוב של דוקו ועלילה בדיונית. לינקלייטר בחר באלאר קולטריין, ילד בן 6 מטקסס, ושכנע את הוריו לאפשר לו לחזור ולצלם אותו מדי שנה במשך 12 שנים ברציפות, תוך כדי תיעוד השינויים שחלים בו על רקע השינויים בעולם הגדול. "הוא פשוט נראה לי ילד נורא מעניין", הסביר הבמאי בראיון לבאזפיד, "אבל היה פה גם את עניין הגיל. בתקופות כאלה אתה לא מגייס רק את הילד, אלא גם את ההורים שלו (שצריכים לחתום על ההסכמים המשפטיים). במקרה הזו אמא שלו היא רקדנית ואבא שלו מוזיקאי, כך שהמשפחה האמנותית הזאת הוסיפה מאד לסרט".

Boyhood (צילום: Jason Merritt, GettyImages IL)
בכניסה לקולנוע אף אחד לא זיהה אותו | צילום: Jason Merritt, GettyImages IL
מערכת היחסים שנוצרה בין השניים הפכה הדוקה יותר ויותר לאורך השנים. "שמרנו על קשר כל הזמן, גם לטובת הסרט וגם בגלל שהפכנו לסוג של משפחה, "בנקודה מסוימת התחלתי להרגיש כמו הדוד שלו והוא בטח מרגיש כאילו הוא האחיין המגניב שלי".

בסרט עצמו מגלם קולטריין את מייסון ג'וניור, ילד להורים גרושים (פטרישיה ארקט ואית'ן הוק), שגדל עם אחותו אצל אמו, בזמן שאביו נוטש את המשפחה ויוצא לחפש את עצמו באנטארקטיקה. מייסון מתואר כילד יצירתי ומפותח שמגלה במהירות שבית הספר לא מהווה עבורו אתגר, ומגלה את כשרונו מחוץ למערכת החינוך. "הייתה לנו תכנית ובכל שנה צילמנו סוג של סרט חדש", מסביר לינקלייטר, "היינו נפגשים לחודש של הכנות וכתיבת תסריט, מצלמים בין 3 ל-4 ימים ואז עוזבים וחוזרים בשנה הבאה".

הסרט מצליח לתפוס, כאמור, לא רק את תהליך התפתחותו של קולטריין, אלא גם את השינויים האפנתיים, התרבותיים והטכנולוגיים שעוברים על העולם בשנות ה-2000, ביניהם: היסטריית "הארי פוטר", עלייתה של אפל והמלחמה בעיראק. סיפורו של מייסון ג'וניור מתואר על רקע האירועים האלה ומעניק לסרט תחושה נוסטלגית, למרות שמדובר בהיסטוריה קרובה במיוחד. בקרב המבקרים הגדולים בעולם קיימת אחדות דעים כמעט מוחלטת לגבי איכותו של הסרט.

Boyhood (צילום: Jason Merritt, GettyImages IL)
עבודה של 12 שנים מסתכמת לשעתיים על מסך | צילום: Jason Merritt, GettyImages IL
"האם היה שווה לחכות 12 שנים בשביל Boyohood? במילה אחת: כן!", קובע אריק קוהן, מבקר של "אינדיווייר" שהעניק לסרט את הציון A. "הישג קולנועי יוצא דופן", קבע פיטר סצירטה מבלוג הקולנוע המוביל "Slashfilm", "מדהים לראות איך הסרט מצליח לשמור על עקביות ולהיראות אותנטי, למרות שצולם ב-12 חלקים שונים שאוחדו. הוא מצליח לעסוק גם בשאלות של מוסר, דת ופוליטיקה לאורך השנים. אני כבר מחכה לראות אותו שוב". "מדובר בסרט הטוב ביותר בסאנדנס בפער עצום", מכריזים בגרדיאן, "הוא משוחק, ערוך ומבוים בכל כך הרבה קסם. יש בו הכל: כישלונות והצלחות והתנועה התמידית קדימה".