"מהיר ועצבני" (2001)

כותרת אלטרנטיבית: "סקס, שקרים וכריך טונה"

לפני שהפעלתי את הסרט הראשון בסדרת המירוצים הידועה לשמצה והרווחית להחריד, דמיינתי סרט אקשן אפקטיבי, גם אם דבילי ומיושן. כזו שאולי יש לה קצת עיכובים בהתנעה אבל בסך הכל היא מכונה מורכבת ויעילה כמו מכונית וינטאג'. מה קיבלתי? סוסיתא. לא מגניב, לא מספיק מהיר ומיושן עד כדי התפוררות.

חוקי היסוד של הסרט: 1. "אקשן" זה אנשים שנוהגים ממש ממש מהר ואז לוחצים על כפתור שגורם למכונית לנסוע עוד יותר מהר. 2. נשים הן אקססורי חמוד. לפעמים הן יודעות לנהוג אבל רק אם יש להן חבר או אח שיודע. 3. אכילת סנדוויץ' טונה לא טעים מדי יום היא דרך חיזור לגיטימית אם אהובתך עובדת בקיוסק. 4. אין דבר כזה CGI מכוער, הכל הולך.

גיבורנו הוא בריאן (פול ווקר), שוטר סמוי שמנסה להשתלב בקהילת המהירים והעצבניים תוך שהוא עוטה על עצמו את הפרפורמנס האפסי ביותר האפשרי - עם בגדים של תיכוניסט, נעלי אולסטאר ואפס כריזמה. בדרך למטרה הגלויה (להשתתף במירוצי רחוב חתרניים) והסמויה (לחשוף חבורת שודדי משאיות) הוא משתלב בחבורת הנהגים של האגודל המהלך דומיניק "דום" טורטו (וין דיזל) ומתאהב באחותו מיה (ג'ורדנה ברוסטר). בסוף הוא נותן לדום צ'אנס להימלט ומוכיח בפעם הראשונה וממש לא האחרונה שהוא השוטר הגרוע ביותר במערב.

הסצנה הכי מוגזמת: דום וחבורתו מתפללים לפני האוכל לאלוהיי הרכב, כי בשבילם מכוניות זה לא תחביב אלא דת.

הרגע הכי מביך: דום מגלה שבריאן הוא שוטר וכמעט נחנק בניסיון להיראות פגוע. כבר ראיתם כרובים עם יותר כישרון משחק.

 

"2 מהיר 2 עצבני" (2003)

כותרת אלטרנטיבית: "פעמיים בוסקילה"

בראשית העשור הקודם קברניטי המהירות והעצבים עוד לא הבינו שהקהל רוצה לראות את וין דיזל וטיפוסים אחרים עם שרירים וקרחת. וכך הוחלט כי פול ווקר יאסוף את כל הכריזמה שאין לו ויעבור מזרחה, למיאמי, שם הוא מקבל שוב הזדמנות להיות סמוי ולהפיל ברון סמים בעזרת מכוניות מהירות והסוכנת הסמויה אווה מנדז. הוא עדיין נועל נעלי אולסטאר. יש לו גם חבר חדש - רומן פירס (טייריס גיבסון), שהוא ממש כמוהו רק יותר רועש ועם חוש הומור נמוך מאוד. בתכלס זה סרט בורקס יקר עם מלא בחורות שלובשות מעט, אבל הוא לפחות מצולם וערוך פחות גרוע מהקודם והמירוצים השתפרו משמעותית. מצטיינים: הדמויות החדשות טג' (לודאקריס) וסוקי (דבון אאוקי), שהיו צריכות לקבל ספין אוף על חייהן.

הסצנה הכי מוגזמת: המון מכוניות יוצאות יחד מהגראז' באותו זמן כדי שהגיבורים יצליחו להימלט.

הרגע הכי מביך: בריאן ורומן נוסעים ישר לתוך היאכטה של הרעים, מרסקים אותה ולא מתים בתהליך.

 

"מהיר ועצבני 3: טוקיו דריפט" (2006)

כותרת אלטרנטיבית: "מה לעזאזל?"

"טוקיו דריפט" היה הכי פחות גרוע עד כה, אבל הוא עדיין די גרוע. אף דמות מהסרטים הקודמים לא מופיעה בו, חוץ מדום טורטו בהופעת אורח, אבל אחת מהן - האן (סונג קאנג) הקוריאני המגניב - נשארת לבאים בתור למרות שהיא בכלל מתה לקראת סוף הסרט. כדי שזה יסתדר בטיימליין, הוחלט שהסרט הזה מתרחש אחרי "מהיר ועצבני 6". זה לא הגיוני, אבל תזכרו באיזה מופת של היגיון הכתבה הזו עוסקת. שון (לוקאס בלאק) מסתבך בצרות, נשלח לגור עם אבא שלו ביפן ומיד ממהר להסתבך בצרות ביבשת אחרת. משם זה חוזר לעיקרון הכללי של הסדרה: דיאט פול ווקר הוא הלבן היחיד בשטח ומשוכנע שהוא מלך העולם, נשים הן סוג של ספוילר לאוטו, מכוניות זה הדבר הכי חשוב בעולם ובסוף יש איזה מירוץ גורלי. במקום ברוני סמים ושודדים יש יאקוזה ובמקום מסלולים ישרים המירוץ הם בסיבוב ("דריפט").

הסצנה הכי מוגזמת: פרסומת סמויה לטבסקו באמצע מירוץ מכוניות, כי הגיבור שלנו כה דרומי שיש לו בתא הכפפות רוטב חריף!

הרגע הכי מביך: מה שמו גורש מלכתחילה ליפן בגלל מירוץ מכוניות הרה אסון עם בחור אחר מהשכבה שלו. החברה של אותו בחור התנדבה (?!?!?) לשמש כפרס למנצח במירוץ. דרכה לעבור מהבחור המקובל לאאוטסיידר? כנראה שלא, כי כשהמקובל עמד להפסיד היא צעקה עליו "חשבתי שאתה אוהב אותי!". נשים - אי אפשר איתן, אי אפשר לתת למישהו שאי פעם דיבר עם אישה לכתוב אותן.

 

"מהיר ועצבני 4" (2009)

כותרת אלטרנטיבית: "ההוא שגל גדות מגיעה"

הסדרה מתחילה לקבל צורה רק בסרט הרביעי, שכל כך נראה כמו ריבוט, שבאנגלית קוראים לו פשוט "Fast & Furious". לא עוד קאטים מכוערים לפרצופים, נעליים על הגז, CGI כעור של הבפנים של מנוע ושאר קישוטים מיותרים - "מהיר ועצבני 4" בא לעבוד. בקושי שבע דקות אל תוך הסרט כבר יש בו יותר אקשן מוגזם מבסרט השני - דום תקוע בין משאית שהתהפכה למשאית בוערת שמתגלגלת לכיוונו ושורד את זה. מי שלא שורדת את הדקות הראשונות היא לטי (מישל רודריגז), שמתה אוף-סקרין כדי שלדום יהיה מניע לאחד כוחות עם בריאן, שהפך בינתיים לסוכן FBI כדי להפיל איש רשע כלשהו / לפלרטט עם ג'יזל (גל גדות) שעובדת אצל אותו רשע אבל בעצם היא בצד של הטובים. בסוף דום טורטו מקבל צ'אנס להימלט שוב אבל מחליט להישאר, נשפט והולך לכלא. איש החוק הגרוע בעולם, בריאן, כבר זרק את הקריירה לפח עם מבצע מסוכן במקסיקו לקראת הסוף, אז למה לא להצטרף ל"משפחה" של דום במשימת הימלטות?

הסצנה הכי מוגזמת: סנדוויץ המשאיות הנ"ל, שנפתר כשדום עובר מתחת למשאית המתגלגלת בדיוק כשהיא מבצעת דילוג קצרצר.

הרגע הכי מביך: דום מסתכל על הכביש ומבין מה קרה ללטי (בצורה מוחשית ביותר) רק לפי הסימנים שנשארו. שרלוק הולמס של החרקות.

 

"מהיר ועצבני 5" (2011)

כותרת אלטרנטיבית: "אושן 11 עצבני"

אחרי ההצלה של דום מהכלא הוא נמלט יחד עם בריאן ומיה לברזיל, שם מתברר שמיה בהריון. לגדל ילד זה יקר ותובעני, אז החבורה עושה את ההחלטה שכל הורה צעיר היה עושה - לגנוב מליונים מסוחר סמים ברזילאי מסוכן. לצורך המשימה "מהיר ועצבני" עושה "הנוקמים" שנה לפני ש"הנוקמים" בכלל יצא - כלומר מגייסים את הדמויות האהובות (נגיד) מסרטי עבר לחבורת עילית (פחחחח): ג'יזל (4), האן (3), רומן וטג' (2), דום, בריאן ועוד אנשים שלא מעניינים אף אחד. טג' משודרג פתאום מסתם בחור שמריץ הימורים לא חוקיים במיאמי לגאון טכני והאקר או משהו כזה ובדרך מחליף אופי לחלוטין והופך למין גיק חביב, שרב כל הזמן עם רומן, עדיין בחור מעצבן עם בדיחות גרועות. בזמן ששני הבחורים השחורים רבים באופן "קומי", שני הזרים הלא-שחורים, סוכנת המוסד לשעבר והקוריאני שכל הזמן אוכל, מתאהבים. חמודים, תכלס. לקלחת מצטרף הגרסה המוצלחת בהרבה של וין דיזל, דוויין "דה רוק" ג'ונסון, בתפקיד איש חוק קשוח ויעיל מהסוג שבריאן לא היה ולא יהיה לעולם. ועדיין, הוא מפסיד לחבורת אפסים עם מכוניות מהירות.

הסצנה הכי מוגזמת: מרדף מכוניות גרנדיוזי עם כספת ענקית, למה לא, ברגיל.

הרגע הכי מביך: הובס מגיע לעצור את דום ובריאן אבל מוצא את עצמו מוקף באקדחים שלופים, בעוד דום צורח עליו "אתה בברזיל!", במבטא פורטוגזי איום.

 

"מהיר ועצבני 6" (2013)

כותרת אלטרנטיבית: "אופרת הסבון של משפחת טורטו פרק מיליארד ושתיים"

בקושי שבוע אחרי שצפיתי בסרט הזה וכבר אני לא זוכרת מה קורה בו. פרקים 4-6 מתעררבים לי בראש לעיסה דביקה של אקשן מוגזם, המילה "משפחה" וטוויסטים בעלילה. מתברר שלטי עדיין בחיים, אבל עכשיו היא בצד של הרעים ולא זוכרת כלום, אז דום עוזב את אלנה, השוטרת הברזילאית שבה "התאהב" אחרי מבט וחצי בסרט הקודם. טוב ורע הם מושגים זמניים ויחסיים מאוד בסדרה הזו, והפעם החבורה מקבלת הזדמנות להצטרף לשירות החוק כדי לעצור פושע מסוכן תמורת חנינה. סוף סוף הסדרה הופכת ממסיבת מכוניות וישבנים למסיבת מכוניות וישבנים חינוכית, והפושעים שאף פעם לא עושים סמים והורגים רק פושעים מסוכנים יותר (ואנשים בלתי נראים בתוך מכוניות) יכולים להיות מודל לחיקוי. עכשיו המשפחה המאושרת גם מפוצצת בכסף (גנוב), גם מוסרית וגם באותו צד כמו דוויין ג'ונסון, שזה משהו שמומלץ להיות, בסרטים וגם בחיים. אה, וגל גדות מתה.

הסצנה הכי מוגזמת: הסצנה הלא ברורה והמבלבלת עם המטוס שממריא לנצח. מקום שני צמוד: הטנק. כן, יש טנק.

הרגע הכי מביך: הסרט נגמר בתזכורת לסרט השלישי, כשעכשיו מתברר שהאן מת כי הרשע מסרט 7 הרג אותו. פחחחחחחח ביי. לא. ביי.

 

"מהיר ועצבני 7" (2015)

כותרת אלטרנטיבית: "מכוניות עם מצנחים"

זה לא כל כך נעים לראות סרט שבו שחקן שכבר מת בינתיים מגלם בחור עם משאלת מוות. בריאן, עכשיו אב לפעוט חמוד, משועמם כי לא מנסים להרוג אותו שמונה פעמים בשעתיים. למרבה המזל, "המשפחה" שוב צריכה לצאת למשימה מסכנת חיים. הפעם הם צריכים להשיג מכשיר שיכול לאתר כל אדם בעולם כדי שג'ייסון סטיית'ם לא יהרוג את כולם. כדי לעשות זאת הם צריכים לצרף לחבורה האקרית עם מבטא בריטי בשם רמזי (נטלי עמנואל). מאתיים חוויות כמעט מוות אחר כך, מיה ובריאן מוגלים לאיזה חור בודד ושליו ופול ווקר מקבל את ההאפי אנד שלא היה לו בחייו על המסך. מרגש, הא? עזבו מרגש - הסרט הזה הוא מכרה זהב של הגזמות מגוחכות ומדהימות. סוף סוף הבנתי למה שמישהו ירצה לראות את הסרטים המטומטמים האלה. זה סרט ממש נורא, נהניתי מאוד.

הסצנה הכי מוגזמת: אמנם יש בסרט סצנה שבה וין דיזל קופץ! עם מכונית! מגורד שחקים אחד לגורד שחקים אחר! בזמן שצועקים עליו "מכוניות לא עפות"! אבל חייבים ללכת על הסצנה שבה כולם צונחים עם המכוניות באמצע שום מקום. אני חוזרת - הם צונחים. ממטוס. בתוך מכוניות. ואז נוסעים בהן. מעולם בסדרה לא היה ברור יותר שמכונית היא בעצם קופסה עם גלגלים. מעולם לא היה ברור יותר שכבר אין בהן צורך אמיתי כי הסדרה הפכה לגרסה ביזארית של "משימה בלתי אפשרית" והן לא באמת עוזרות בכלום יותר. מכוניות צונחות ממטוס אל כביש. מה עוד אפשר להוסיף.

הרגע הכי מביך: טג' שר לעצמו "Can't Touch This" באמצע מרדף מכוניות / רמזי מכריזה שהיא "סומכת" על כולם כי הם משפחה או ווטאבר / נשים מצופות זהב רוקדות באמצע מסיבה בדובאיי / מאבטחת מתקיפה את הפולשים למסיבה באומרה "המסיבות האלה תמיד כל כך משעממות". הסרט הזה קסום. יודעים מה, עזבו. הכי מביך זה שדום לבש לחתונה של עצמו גופייה וקידש את אהובתו בשרשרת צלב ענקית ולא בטבעת.