כח משיכה (צילום: גלובוס גרופ)
הדרך הטובה ביותר להעביר רעיונות וסיפורים | צילום: גלובוס גרופ
ההתפתחות הטכנולוגית של הקולנוע ביחד עם הקומפלקסים היקרים שנבנו בשנים האחרונות, דחקו החוצה את בתי הקולנוע השכונתיים והמקומיים. כתוצאה מכך חובבי קולנוע רבים בישראל נאלצים לנסוע אל מחוץ לעיר כדי להגיע לאולם קולנוע ולהוציא סכומי כסף גדולים. בדיוק אל הוואקום הצרכני הזה נכנסה לאחרונה יוזמה פרטית של חובבי קולנוע, שמבקשים להחזיר את המדיום לימים בהם נחשב עדיין לבילוי זמין לכל כיס. הם קוראים לזה מיקרוסינמה.

"הרעיון הראשוני הגיע אלי מהעיסוק שלי ככותבת תכניות חינוך ולימוד", מסבירה רחל ניר ליכטנברג, יוזמת הפרויקט, "גיליתי שזה מדיום אפקטיבי בצורה בלתי רגילה כדי להעביר רעיונות וסיפורים. בכלל, אני מכורה לסרטים וקולנוע ולמרות שההשכלה שלי אינה מהתחום, מצאתי את עצמי נמשכת אחרי המוצר התרבותי הפופולארי הזה מאז ומתמיד".

מיקרוסינמה היא יוזמה שהחלה את דרכה בתנועות חברתיות ברחבי ארה"ב. הרעיון פשוט: הבאת הקולנוע לשכונות ומרכזים קהילתיים קטנים וחיבור שלהם לקהילה. "אנחנו שואפים לכך שהתושבים יהיו שותפים בבחירת הסרטים ובעיסוק בסרטים, שזה יהפוך להיות משהו שלהם", אומרת ניר ליכטנברג.

את המיזם מוביל חבורת מתנדבים המורכבת מקולנוענים וחובבי קולנוע, שמנסה לייצר שיתופי פעולה עם עיריות וגופים קהילתיים ברחבי הארץ. הסנונית הראשונה נחתה בקאנטרי "בית בארבור" בתל אביב. "להקרנה הראשונה הגיעו בין 70 ל-80 איש, כשאנחנו לא רוצים יותר", מסבירה ניר ליכטנברג, "המטרה היא לייצר מסגרת קטנה ואינטימית. בכלל, אחד המאפיינים המובילים של המקירוסינמה הוא לנסות ולקשור אותו לנושאים רלוונטיים. לכן אנחנו משתדלים שמישהו רלוונטי לנושא הסרט יערוך דיון עם הקהל בסיומו".

אין תמונה
"עם עזרת הקהל נוכל להביא את הבשורה לכל מקום"
עד כה פועל המיזם רק מכוח שיתופי פעולה, אך לאחרונה פתחו גם ביוזמת מימון המונים (Crowdfunding) כדי לנסות ולייצר הכנסות שיאפשרו להביא את המיזם לכל רחבי הארץ. "יש לנו כבר הזמנות מקרית שלום, יפו, שכונת שפירא, גם בבת-ים מעוניינים ואפילו בקריית שמונה", אומרת יוזמת הפרויקט, "אנחנו מקווים שעם עזרת הקהל יהיו לנו גם התקציב וגם הכוח להביא את הבשורה הזו לכל מקום שבו אנשים אוהבים קולנוע".

ההקרנה הבאה של המיקרוסינמה צפויה ב-4 במרץ, גם כן בבית בארבור. מחיר הכניסה הוא 15 שקל (10 למנויי הקאנטרי) ובמקום אף יוצע כיבוד קל. כרטיסים ניתן לרכוש מראש במשרדי הקאנטרי או בערב ההקרנה כשעה לפני הסרט.