2016 הייתה שנה טובה לסרטי אימה, קופתית וביקורתית, עם סרטים מכובדים כמו "לזמן את הרוע 2", "סיאנס: מקור הרשע", "לא לנשום", "דרך קלוברפילד 10" ואפילו "המכשפה", שלמרות הביקורות המהללות לא הופץ בארץ. 2017, לעומתה, מסתמנת כשנת הרימייקים/ריבוטים/סיקוולים - שזה לא בדיוק חדשות טובות לחובבי הז'אנר.

כידוע, כמות העיבודים המחודשים הגדלה היא סימן להתנוונות וחוסר מקוריות הולכת וגוברת בז'אנר האימה, שגם רומזת על כך שהאולפנים שם בהוליווד מאבדים כסף (הודות לשירותי הסטרימינג וההורדות הלא חוקיות) ולכן הולכים על בטוח. וחוץ מזה, אם הבלוקבאסטרים הגדולים של הוליווד מורכבים מאסופת סרטי לייב-אקשן המנפישים מחדש יצירות ישנות ושאר סיקוולים וריבוטים - למה להחליף סוס מנצח? 

אולי כי בז'אנר שבו דימיון פרוע אמור להוות את הצד החזק שלו, נראה שזוהי לא בקשה גדולה מידי שמרבית סרטיו יהיו מקוריים. אבל היי, עם כמות סרטי אימה גבוהה למדי שיוצאת מדי שנה נראה שעוד אין סיבה להרים ידיים סופית. אז האם 2017 תעלה על קודמתה? לא ברור, אבל על פי הרשימה הבאה - צפוי לה פייט רציני:

1. "הנוסע השמיני: קובננט"

בכורה: 18 במאי.

מי: הסרט בוים על ידי רידלי סקוט, שביים גם את הסרט הראשון בסדרת סרטי "הנוסע השמיני" וגם את האחרון - "פרומתאוס". "קובננט" הוא הסרט השני בסדרת הפריקוולים שמתרחשים למעשה לפני עלילת "הנוסע השמיני". מככבים בו מייקל פסבנדר ("אקס מן: ההתחלה") וקת'רין ווטרסטון ("חיות הפלא והיכן למצוא אותן"), כוכבת עולה שנראה אותה בעוד הרבה סרטים בשנתיים הקרובות.

על מה: כאמור, מדובר בסרט ההמשך ל"פרומתאוס", המתרחש מבחינה כרונולוגית לפני סרטי "הנוסע השמיני". חברי צוות ספינת החלל קובננט מגיעים לכוכב לכת מרוחק ודמוי גן עדן. מהר מאוד הם מגלים שמדובר בעולם מסוכן ובו ישות המאיימת על חייהם.

מדד ציפיות: גבוה. בכל זאת, מדובר בבמאי שהתחיל את סדרת סרטי "הנוסע השמיני", שגם הפכו לקאלט וגם שידרגו את הקריירה של השחקנית סיגורני וויבר, הלא היא ריפלי הבלתי נשכחת.

 

2. "אמיטוויל: ההתעוררות"

בכורה: 30 ביוני (ארה"ב). טרם הוכרז תאריך הפצה בישראל.

מי: סרטו של התסריטאי והבמאי הצרפתי פרנק חלפון (במאי המותחנים "P2", "Maniac"). מדובר בסרט מספר 19 (!) בפרנצ'ייז "אמיטוויל" (הראשון יצא ב-1979), ומשחקים בו בלה ת'ורן ("תקועים בחופשה"), קמרון מונהאן ("חסרי בושה"), ג'ניפר ג'ייסון לי ("שמונת השנואים") מככבים.

על מה: בל (ת'ורן), אחותה הקטנה ואחיה התאום (מונהאן) השרוי בתרדמת עוברים לבית חדש עם אמם החד-הורית (לי). כשדברים מוזרים מתחילים להתרחש בבית (כולל התעוררותו הבלתי צפויה של אחיה), בל מבינה שאמה לא בדיוק סיפרה לה את כל האמת על הבית החדש ושלמעשה הם עברו לבית האמיטוויל הידוע לשמצה.

מדד ציפיות: בהתחשב בכך שבמאי הסרט גרם לצופים להקיא ולהתעלף במהלך צפייה ב"Maniac" שלו משנת 2013, הציפיות די גבוהות. כמו כן, לא מזיק ששחקנית כמו ג'ניפר ג'ייסון לי, הידועה בבחירותיה הייחודיות של סרטים משתתפת בסרט הזה. כנראה שמשהו מיוחד יש בו.

 

3. "אנאבל 2"

בכורה: 17 באוגוסט. 

מי: דיוויד פ. סנדברג ("כיבוי אורות") מביים ומירנדה אוטו ("שר הטבעות") מככבת בסרט ההמשך ל"אנאבל" משנת 2014. "אנאבל" היא סדרת סרטי ספין-אוף לסרטי "לזמן את הרוע" המצוינים שבוימו על ידי אחד מבמאי האימה הידועים בשנים האחרונות – ג'יימס וון ("המסור", "הרוע שבפנים"), שגם מפיק את "אנאבל 2".

על מה: הסרט עוקב אחר הזוג שאחראי ליצירת הבובה הקריפית שעונה לשם אנאבל. 20 שנה לאחר שבתם נפטרה בטרם עת, יצרן בובות ואשתו מקבלים לביתם נזירה ומספר ילדות מבית יתומים שנסגר. הבעיות צצות כאשר אחת הבובה אנאבל שמה עין על ג'ניס הקטנה ומתחילה לרדוף אחר האנשים בבית.  

מדד ציפיות: למרות שהסרט הראשון היה להצלחה קופתית, הוא היה משמעותית פחות טוב משאר הסרטים בסדרת "לזמן את הרוע". יחד עם זאת, מצפייה בטריילר נראה שהחלפת הבמאי עשתה משהו וישנם לא מעט רגעים מקפיצים, אז היינו אומרים שיש למה לצפות. הצפייה בטריילר לא לבעלי לב חלש.

 

 

4. "זה" (IT)

בכורה: 8 בספטמבר. 

מי: מביים אנדרס מוסצ'יאטי ("מאמה") הארגנטינאי. את תפקיד פניווייז הליצן מגלם ביל סקארסגארד ("סאגת המפוצלים: נאמנים"), שחקן שבדי ואח-של אלכס, שכנראה שלא תזהו גם אם פניו לא היו תחת מעטה של איפור כבד ו-CGI. משחקים גם פין וולפהארד (מייק מ"Stranger Things”) וחביאר בוטט ("פחד מצלמים").

על מה: עיבוד מחודש לספרו המצליח של סטיבן קינג, "זה", ורימייק למיני סדרה בהשראתו שיצאה ב-1990 בכיכובו של טים קארי ("מופע האימים של רוקי"). העלילה מתרחשת בקיץ 1989, בעיירה קטנה בארה"ב, שבה קבוצת נערים מגלים ישות זדונית המשנה את צורתה וככל הנראה גם אחראית להיעלמותם של ילדים בעיירה.

מדד ציפיות: "זה" הוא כנראה סרט האימה הכי מצופה השנה. זה כמובן לא מפתיע בהתחשב שיש בו הרבה קריטריונים להצלחה מובטחת: הייפ מטורף, ליצן קריפי (שלפי מכת הליצנים המפחידים שהייתה בשנה שעברה בארה"ב, הם אף פעם לא יוצאים מהאופנה) וסיפור קלאסי שלא מעט ילדים גדלו עליו ופחדו ממנו. נכון שהעיבוד המקורי ל"זה" די מטריד, אבל בסטנדרטים של היום – קשה להגדיר אותו כסרט אימה, כי הוא פשוט לא כזה מפחיד. הגיע הזמן לרימייק שיפחיד אנשים באמת, ולא בקטע נוסטלגי. האם "זה" יעמוד בציפיות? הוא בהחלט בדרך לשם. על פי הדיווחים, הקרנת הטריילר לסרט בפסטיבל SXSW  בחודש שעבר הייתה מלווה בלא מעט צרחות מצד הקהל.

 

5. "קו הדממה" (Flatliners)

בכורה: 29 בספטמבר (ארה"ב). טרם הוכרז תאריך הפצה בישראל.

מי: הסרט מבוים על ידי נילס ארדן-אופלב (שביים את הגרסה השבדית ל"נערה עם קעקוע דרקון", שזכה לרימייק הוליוודי בבימויו של דייוויד פינצ'ר). מככבים בו דייגו לונה ("רוג אחת"), נינה דוברב ("יומני הערפד") ואלן פייג' ("התחלה").

על מה: רימייק למותחן האימה והמד"ב משנת 1990 שכיכבו בו קיפר סאת'רלנד, ג'וליה רוברטס וקווין בייקון. חבורה של סטודנטים לרפואה מבצעים על עצמם ניסויים שמדמים חוויית "כמעט מוות" ונאלצים להתמודד עם ההשלכות הרות האסון של התהליך.

מדד ציפיות: עדיין לא לגמרי ברור אם הריבוט ל"קו הדממה" יהיה עיבוד מחודש או סרט המשך למקורי, אבל אין ספק שהוא מסקרן. עוד לא הופץ טריילר רשמי, אז קשה לדעת בלי לראות חומרים ראשונים. מה שבטוח - או שהוא יהיה כישלון מוחץ או הצלחה קופתית.

 

6. "משחק ילדים 7: הכת של צ'אקי"

בכורה: 20 באוקטובר (ארה"ב). טרם הוכרז תאריך הפצה בישראל.

מי: הסרט נכתב ובוים על ידי דון מנסיני, התסריטאי של כל סרטי "משחק ילדים" עד כה. בראד דוריף מככב כצ'אקי (שתרם את קולו לבובה הרצחנית משנת 88 ועד היום), פיונה דוריף חוזרת לתפקידה בתור ניקה פירס מהסרט הקודם ("קללתו של צ'אקי") וג'ניפר טילי חוזרת בתור טיפאני, זוגתו של צ'אקי.

על מה: ניקה פירס מאושפזת בבית חולים פסיכיאטרי אחרי שבני משפחתה נרצחו. הפסיכיאטרים המטפלים בה מחליטים להיעזר בכלי טיפולי חדש – ניחשתם נכון, בובה. שורת רציחות מתרחשת קצת לאחר מכן וניקה מתחילה להבין שהבובה שחשבה שהיא רק פרי דמיונה חיה, קיימת וגם רוצחת.

מדד הציפיות: הסרט הקודם בפרנצ'ייז "משחק ילדים" כלל לא שוחרר לאקרנים ויצא ישירות ל-VOD  ולאחר מכן ב-DVD ובבלו ריי. זה כמובן לא סימן טוב לסרט הבא. יחד עם זאת, יש מבקרי קולנוע הטוענים כי הסרט הקודם היה ראוי ליותר מזה וכי מדובר באחד ההמשכונים הטובים שהיו לצ'אקי בשנים האחרונות. אם "צ'אקי 7" ימשיך בדרכו, ייתכן שלא נתאכזב.

 

7. "הרוע שבפנים: פרק 4"

בכורה: 20 באוקטובר (ארה"ב). טרם הוכרז תאריך הפצה בישראל.

מי: את החלק הרביעי בסדרת סרטי "הרוע שבפנים" מביים אדם רוביטל (במאי סרט האימה בסגנון פאונד פוטג' "ההשתלטות על דבורה לוגן"). בין המפיקים ניתן למצוא את אורן פלי ("פעילות על טבעית") וג'יימס וון (שביים את שני החלקים הראשונים בסדרה וצוין בסעיף 3). הכותב הוא לי וואנל, שכתב את כל שאר הסרטים בסדרה וביים את הסרט השלישי (השניים האחרונים אף הוכרזו על ידינו כבמאי האימה החמים של השנה, לצד מייק פלנגן).

על מה: אין פרטי עלילה רשמיים, אך על פי הדיווחים, מדובר בהמשך לסרט השלישי בסדרה ועוקב אחר אליס (לין שאי), מדיום שמסוגלת לתקשר עם המתים.

מדד הציפיות: הסרט הקודם בסדרה זכה אמנם להצלחה קופתית נחמדה, אך לביקורות פושרות. יחד עם זאת, מדובר בסדרת סרטי אימה מבית היוצר של ג'יימס וון, שאמנם לא טובות כמו "לזמן את הרוע" אבל מספקות כמה רגעים מפחידים טובים. אנחנו מצפים מהבמאי החדש שהצטרף לפרנצ'ייז (שמגיע מהז'אנר) לשדרג אותו.

 

8. "המסור: מורשת"

בכורה: 27 באוקטובר (ארה"ב), טרם הוכרז תאריך הפצה בישראל.

מי: מדובר בסרט השמיני בסדרת סרטי "המסור" (האחרון יצא ב-2010), המבוים על ידי האחים הגרמנים-אוסטרלים מייקל ופיטר ספיריג ("דייברייקרס"). טובין בל חוזר לתפקידו בתור Jigsaw/ג'ונתן קריימר.

על מה: גופות מתחילות לצוץ ברחבי העיר, כאשר כל אחת מהן מצאה את מותה בדרך מזעזעת אחרת. כל החקירות מתחילות להצביע על כך שמדובר ברוצח המנוח ג'ונתן קריימר.

מדד הציפיות: עם כל הכבוד ל-וון (ויש, כי זו כבר פעם שלישית שהוא מצוין כאן), אנחנו די מיצינו את הפרנצ'ייז מזמן. האם נותרו עוד דרכים יצירתיות לענות אנשים עד שהם מתים? נצטרך לחכות ולראות. מה שכן, עברו שבע שנים מאז הסרט האחרון בסדרה וזה כבר מספיק כדי לסקרן אנשים.

 

9. "סוספיריה 2017"

בכורה: אין תאריך יציאה רשמי עדיין.

מי: קלואי גרייס מורץ ("שכנים 2"), דקוטה ג'ונסון ("50 גוונים של אפור") וטילדה סווינטון ("דוקטור סטריינג'") יככבו. ג'סיקה הארפר מהסרט המקורי תופיע בתפקיד אורח. מביים הבמאי האיטלקי הבולט לוקה גוואדנינו ("אני אהבה").

על מה: רימייק לסרט האימה הקלאסי "סוספיריה" משנת 1977 של הבמאי האיטלקי המוערך דריו ארג'נטו. מדובר בסרטו המצליח ביותר מסחרית של ארג'נטו ובקלאסיקת אימה: רקדנית בלט אמריקאית מתחילה ללמוד באקדמיה מוערכת לריקוד בגרמניה ולאט לאט מגלה את הסודות האפלים של המקום.

מדד ציפיות: פייר? די נמוכות. הסרט המקורי בוים על ידי אדם בעל יכולת ויזואלית ייחודית ביותר. לא סתם מדובר באחד הסרטים הצבעוניים והמרהיבים ביותר ויזואלית שנראו בז'אנר האימה. מעבר לכך, "סוספיריה" היא קלאסיקה ואנחנו לא ממש אוהבים כשנוגעים לנו בקלאסיקות (ע"ע החידוש הכושל והמיותר לחלוטין של "פולטרגייסט" שיצא ב-2015). אם סרט עומד במבחן הזמן ומפחיד עד היום, אין סיבה לגעת בו. אבל יש מקום לאופטימיות: פורסם לאחרונה כי תום יורק (סולן להקת רדיוהד) ילחין את הפסקול – וזו לבדה סיבה טובה לחכות ולראות.

 

10. "Leatherface" 

בכורה: אוקטובר 2017 (ארה"ב), טרם הוכרז תאריך הפצה בישראל.

מי: מביים צמד הבמאים הצרפתי אלכסנדר בוסטיו וז'וליאן מאורי, שביימו את "Inside" המוערך מ-2007. משחקים: סטיבן דורף ("בלייד") ולילי טיילור ("לזמן את הרוע").

על מה: פריקוול לקלאסיקת האימה המצמררת "המנסרים מטקסס" (1974). העלילה מתרחשת לפני האירועים של הסרט הראשון, כשהרוצח העונה לכינוי Leatherface (פני עור) הוא נער מתבגר הבורח ממוסד פסיכיאטרי עם עוד 3 חברים. על הדרך הם גם חוטפים אחות ובמקביל נרדפים על ידי איש חוק שמחפש נקמה.

מדד ציפיות: די ברצפה. מדובר בסרט השמיני בפרנצ'ייז "המנסרים מטקסס", שאמנם במאים רבים אוהבים לנסות להקים לתחייה, אבל אף אחד לא באמת נוחל הצלחה – בקופות הסרטים מכניסים לא מעט כסף ובביקורות הם נכשלים נחרצות. ראוי לציין שהסרט צולם ב-2015 וישב על מדפי האולפנים כבר שנתיים – שזה סימן רע, שכן לעיתים קרובות ההחלטה לדחות תאריך יציאה של סרט נעשית כי הוא פשוט לא טוב. זה לא חוק ברזל, אבל ייתכן שכדאי להנמיך ציפיות מראש, במקסימום תופתעו לטובה.