אין תמונה
יודע ששכחתי משהו. לא מצליח להיזכר מה
אמנם קשה להאמין, אבל עד לפני מספר ימים אחת מ-50 המדינות של המעצמה, שחרטה על דגלה את נורא חירות האדם, כללה בספר החוקים שלה היתר להעסיק בני אדם אחרים בתנאי עבדות. מדובר במיסיסיפי, אחת מארבע המדינות שהתנגדו לתיקון ה-13 לחוקה של לינקולן ב-1864, ונזכרה לתקן את המעוות רק בזכות תושב סקרן שצפה בסרטו של סטיבן ספילברג.

כזכור, "לינקולן", הסרט שזכה ב-12 מועמדויות לקראת טקס האוסקר הקרוב, עוסק כולו בניסיון של הנשיא ה-16 של ארצות הברית לחסל את נושא העבדות במדינה. זאת באמצעות גיוס רוב של שני שלישים מהצירים בקונגרס לאישור שחרורם המידי של כל העבדים בגבולות המדינה, והענקת אמצעים חוקיים לקונגרס להילחם במי שינסו להתנגד לחוק.

הרוב המוחלט של המדינות אישרו את החוק באופן מידי, אבל ארבע מהן החליטו להתנגד: דלאוור, קנטאקי, ניו ג'רזי ומיסיסיפי. לניו ג'רזי נדרשה שנה בלבד כדי לחזור בה, דלאוור עשתה זאת ב-1901 וקנטאקי חיכתה עד 1976 כדי לשחרר אף היא את עבדיה. מיסיספי לקחה את הזמן עד 1995 כדי לאשר את החוק, אבל מסתבר שמעולם לא טרחה לשלוח את המסמך הרשמי שמאשר זאת.

אין תמונה
רגע, אז אין מלחמה עם מיסיסיפי בסוף?
ד"ר רנג'אן בטרה, פרופסור לנוירוביולוגיה באוניברסיטת מיסיספי, צפה גם הוא בסרט המדובר, ומיד לאחריו הסתקרן לדעת אם המדינה בה הוא מתגורר טרחה לתקן את דרכיה. לאחר שבדק את הפרטים באתר הארכיון הלאומי גילה בטרה כי מיסיספי לא טרחה להודיע על הביטול הרשמי, ועל כן נותרה עדיין ברשומות כמדינה המתנגדת היחידה.

בעקבות הפנייה לרשויות, מיהרו ראשי המדינה לפעול ולהגיש את הפרטים הדרושים. החל מה-7 לפברואר 2013 אושר רשמית שעבדים במיסיסיפי זה כבר לא. טוב מאוחר מאשר לעולם לא.

>> בואו לעמוד הפייסבוק שלנו