לכל מי שנולד לפני שנות התשעים יהיה קשה (וקצת מכאיב) להאמין שהיום (ה-14 ביולי) חוגגת הקומדיה הרומנטית שהוכרזה כאחת הטובות בכל הזמנים חצי יובל ליציאתה לאקרנים. כן, הסרט עד כדי כך ותיק, שהארי וסאלי נראים היום כמו שני היפסטרים. כבר לא אלמנטרי לדמיין את הארי וסאלי כפורצי הדרך שנחשבו בסוף שנות השמונים, אחרי עשרים וחמש שנים בהן לפחות פעם בחצי שנה יצא סרט על אותו הקונספט בדיוק עד שהמושג שחיקה בעצמו איבד כל משמעות; אבל "כשהארי פגש את סאלי" הייתה בין הקומדיות הרומנטיות הראשונות לעסוק ישירות בשאלה מה עושה סקס לידידות בין אישה לגבר, והאם ידידות כזו בכלל יכולה להתקיים לצד האפשרות ליחסים אינטימיים.

סרטם של רוב ריינר ונורה אפרון עקב אחרי הארי וסאלי החל מהיכרותם בקולג' (שימו על בילי קריסטל בן ה-40 כובע בייסבול, ומעכשיו הוא בן 20!) ועד חמש שנים לאחר מכן, כשהם מבינים שנועדו להיות יחד. בינתיים הם יצטרכו להתגבר על המכשול הארכיטיפי של הקומדיה הרומנטית, כלומר העובדה שאינם סובלים זה את זו.

ואולם, בזמן הצילומים לסרט היו לא מעט בעיות משל עצמו, בין השאר, כפי שציין קריסטל עצמו, מעט המקום שניתן לדמות הנשית הראשית, סאלי. כפי שמרמזת כותרת הסרט (פלוס כל ההיסטוריה הקולנועית), הפיצ'ר התעסק יותר מדי בהארי פוגש את סאלי, ופחות מדי בסאלי פוגשת את הארי – אבל איך לתת לסאלי יותר מקום הייתה שאלה שאפילו אפרון לא הייתה בטוחה איך להשיב עליה. בסוף היא הציעה את נושא האורגזמה הנשית.

כשהארי פגש את סאלי (צילום: Castle Rock Entertainment / באדיבות yes)
איך גורמים לסאלי להיות חשובה יותר מהארי? | צילום: Castle Rock Entertainment / באדיבות yes
הצוות הסכים על הנושא הפרובוקטיבי והשנוי במחלוקת (בכל זאת מדובר בשנות טרום קרי בראדשו) אבל לא יכול היה לחשוב איך לתקף אותו אלא בשיחה אודותיו. הייתה זו מג ראיין, המאמי הלאומית של אמריקה דאז, שהציעה פשוט לזייף אורגזמה באמצע הדלי הניו יורקי בו התרחשה הסצינה וסללה את הדרך לאחת הסצינות האפיות, הנושפת בעורפו של וידוי האבהות של דארת' ויידר. צילומי הסצינה נמשכו שעות על גבי שעות, והמסקנה שהותירה את הארי והצופים פעורי פה הייתה ברורה כשמש – הם לא בדקו את התוית, ומכרו להם סקס אחושקשוקי מייד אין טייוואן.

זו לא הייתה רק אמירה על מתיחות בין מגדרית, אלא גם על הזיוף האינהרנטי שהקולנוע ובעצם כל תרבות הפופ מוכרת כאותנטי, בעוד שכולו חיקוי של חיקוי, מוכן ומזומן לשכפל את עצמו לפי דרישה. לא בכדי הפכה הסצינה לשם דבר קולנועי ושוחזרה מאות פעמים בהקשרים שונים ומשונים. המודעות העצמית של הקטע, שנחתם באמירה הגאונית של הצלע הנשית מזוג הקשישים מהשולחן ליד – "אקח את מה שהיא לקחה!" – שבתה את הקהל בכך שגרמה לו להרגיש חלק מהמשחק, ולא מי שהמשחק משוחק על גבו.

כשהארי פגש את סאלי (צילום: Castle Rock Entertainment / באדיבות yes)
שמרנים יותר מאשר באייטיז | צילום: Castle Rock Entertainment / באדיבות yes
בקומדיה רומנטית כמו בקומדיה רומנטית, הארי וסאלי סיימו בברית הנישואין וסאלי לא זייפה עוד אורגזמה אחת בחייה, הסוף. אחרי הכל, אי אפשר לבקש מסרט אחד שיעשה את כל המהפכות. רק מה, עשרים וחמש שנה קדימה, ממשיכים קולנוע המיינסטרים ותרבות הפופ לשווק בעיקר סקס שאין לו כל קשר למציאות ובעיקר כל קשר למציאות של נשים, ברצינות תהומית ובלי שמץ של מודעות עצמית ו/או אפילו רבע קריצה. למרות מראית העין הבוטה והגרפית, הז'אנר הפך שמרני יותר בעשורים האחרונים, ממש כמו האנשים שצורכים אותו; עשרים וחמש שנה עברו מאז שהארי פגש את סאלי, לא הגיע הזמן שניקח כבר את מה שסאלי לקחה?