אין תמונה
יו יו יו, ביצ'ס
הוא עשה לעצמו שם כקומיקאי מחונן כשגילם את מייקל סקוט ב"המשרד", כיכב "בתול בן ארבעים" וב"שחק אותה סמארט" וגנב את ההצגה ב"והרי החדשות" – אבל אם אתם מתכוונים לצפות ב"פוקס-קצ'ר", שיוצא לאקרנים השבוע, אל תצפו לפגוש שם את סטיב קארל המצחיק והמתוק שאתם מכירים.

קארל מגלם שם את המיליונר הסכיזופרן ג'ון דו פונט, שלקח תחת חסותו את המתאגרף הצעיר מארק שולץ (צ'אנינג טייטום) ופיתח מערכת יחסים מצמררת במיוחד עימו ועם אחיו דייב (מארק רופאלו). לצורך התפקיד קארל עבר גם מהפך חיצוני וסיגל לעצמו את סגנון הדיבור הייחודי של דו פונט, לראשונה בקריירה שלו, והזכיר לנו עוד כמה שחקנים שנטשו את הטייפ-קאסט המוכר לטובת תפקיד מפתיע ויוצא דופן.

האביר האפל (צילום: באדיבות yes)
האביר האפל | צילום: באדיבות yes
 

הית' לדג'ר, "האביר האפל"

שורה של שחקנים מוכשרים עם רזומה של נבלים ורשעים עמדו בתור כדי לגלם את הג'וקר, אבל כריסטופר נולאן החליט לתת את ההזדמנות דווקא לפריטי-בוי האוסטרלי ולא התחרט. לדג'ר נכנס לדמות באופן טוטאלי והצליח לגנוב את ההצגה אפילו מבאטמן (כריסטיאן בייל). הסרט, שהפך להצלחה מסחרית היסטרית והיסטורית, נחשב עד היום לאחד מסרטי הקומיקס האיכותיים והמרשימים ביותר, לא מעט בזכות דמותו של הג'וקר. אם זה לא מספיק, לאחר מותו של לדג'ר ממנת יתר החליטה האקדמיה לקולנוע להעניק לו את פרס האוסקר על התפקיד הזה.

ברבור שחור
ברבור שחור
נטלי פורטמן, "ברבור שחור"

מעטות השחקניות שמצליחות לעשות את המעבר מילדת פלא לכוכבת מבוגרת מבלי להפוך לקלישאה של סמים, אלכוהול והפרעות אכילה. נטלי פורטמן, ילדה טובה ירושלים, היא אחת ההוכחות לכך – היא הצליחה לבנות לעצמה קריירה מצליחה תוך כדי לימודים לתארים באוניברסיטה וחיים אישיים ללא רבב, אבל התדמית הנקייה הזו גם היתה בעוכריה. ב-2010 היא הצליחה לשבור את הטייפ-קאסט שלה ולגלם דמות יוצאת דופן בסרט עצמאי קטן – ואחרי מהפך גופני ואימונים מפרכים היא נכנסה לדמותה של הבלרינה המעורערת בנפשה, כולל סצנה לסבית מפתיעה עם מילה קוניס. התפקיד הזה לא רק שינה את הקריירה שלה אלא גם העניק לה באותה שנה כל פרס אפשרי – כולל האוסקר הראשון שלה.

רובין וויליאמס איסומניה
רובין וויליאמס איסומניה
רובין וויליאמס, "אינסומניה"

עוד כוכב לא שגרתי בסרט של כריסטופר נולאן הוא רובין וויליאמס המנוח, שהרבה לפני מותו החליט לשבור את תדמית המצחיקן טוב הלב ולהפוך לרוצח פסיכופת וקר באחד התפקידים הנדירים שלו. "אינסומניה" הוא אולי לא סרט גאוני במיוחד, אבל בזכות הדמות יוצאת הדופן שבחר וויליאמס לגלם, אין ספק שהוא הפך לאחת מאבני הדרך המשמעותיות בקריירה המפוארת שלו.

טיימליין שרליז ת'רון
שרליז ת'רון, "מונסטר"

ת'רון הייתה יכול ליפול בקלות למלכודת הכוכבת הבלונדינית היפה ולהפוך לאחת ממיליון שחקניות המשנה שמלוהקות לסרטים בעיקר כדי לקשט את הפוסטר, אבל בצעד לא שגרתי היא החליטה לקחת על עצמה את תפקיד הזונה הרוצחת איילין ורנוס. השחקנית היפיפייה עברה מייק-אנדר זכור במיוחד, העלתה 15 קילו והסתתרה תחת שכבות של איפור, דרכן זהר החוצה כישרון המשחק שלה. התפקיד, כמה מפתיע, זיכה אותה בפרס האוסקר לשחקנית הטובה ביותר.

טום קרוז, "רעם טרופי"

והנה מייק-אנדר שלא זיכה את הכוכב שלו בפרס כלשהו, אולי חוץ מתואר "היציאה הכי מגניבה של טום קרוז אי פעם". כוכב האקשן, שתמיד נראה כאילו הוא לוקח את עצמו יותר מדי ברצינות, גילם בסרט הקומדיה המטורף הזה מנהל אולפנים גוץ, שעיר וקירח עם אפס מודעות עצמית ואגו ענק, שלא מפסיק לקלל את סובביו ולהשפיל אותם. למרות שהסרט היה עתיר שמות גדולים, לס גרוסמן הצליח להשכיח מאיתנו שמתחת לתחפושת מסתתר כוכב ענק – בעיקר בסיקוונס הסיום שבו הוא רוקד לצלילי "Low" של פלו ריידה.

אין תמונה
יו יו יו, ביצ'ס
אנג'לינה ג'ולי, "מליפיסנט"

קשה להגדיר את הטייפ-קאסט של אנג'לינה ג'ולי, במיוחד כי השחקנית התפתחה מילדה מעורערת ומסוממת ב"נערה בהפרעה" דרך כוכבת אקשן ב"טומב ריידר" ועד לליידי סקסית ואלגנטית ב"התייר". ועדיין, התפקיד הקולנועי האחרון שלה, מליפיסנט, ללא ספק הפתיע את מעריציה: הכוכבת היפיפייה בחרה לא רק לעוות את תווי פניה אלא גם לאתגר את עצמה בדמות אפלה ומורכבת, שעד כה היתה מוכרת לנו רק כמכשפה הרעה מ"היפייפייה הנרדמת".

ג'ים קארי, "שמש נצחית בראש צלול"

שובו של קארי לתפקיד לויד הדביל "טיפשים בלי הפסקה 2" היא סוג של סגירת מעגל עבור השחקן, ששנים רכב על הקומיות הפיזית והבעות הפנים המטורפות בסרטים כמו "המסכה", "שקרן שקרן" ו"אייס ונטורה". קארי אפילו נכנס לנעליו של קומיקאי לא פחות פיזי, אנדי קאופמן ב"איש על הירח", אבל הפעם הראשונה שבה השיל מעליו את המסכה לחלוטין ולקח על עצמו תפקיד דרמטי לגמרי היתה כשגילם את ג'ואל ב"שמש נצחית בראש צלול" – בחור שמבקש למחוק את בת זוגו לשעבר מזיכרונותיו אחרי שנפרדו. בלי איפור או אפקטים מיוחדים קארי נאלץ להיות מי שהוא באמת, מה שכנראה הפחיד אותו עד כדי כך שהחליט לעשות סרט המשך ל"טיפשים בלי הפסקה".

אין תמונה
יו יו יו, ביצ'ס
דובל'ה גליקמן, "מי מפחד מהזאב הרע"

תשכחו משאול פרחים ומבז'יז'ינה והרחיקו את הילדים – מי שזכור לנו בעיקר ממערכונים של "זהו זה" ומדמויות אבהיות, חמודות ודוביות, עשה מהפך של 180 מעלות כשגילם את סבא יורם בסרט האימה הישראלי המדובר. יורם, שמגלה כי בנו (צחי גראד) מענה במרתף את רוצח נכדתו ומחליט להצטרף לחגיגה, עדיין מצליח לספק לא מעט רגעים קומיים שוברי מתח בסרט, אבל בואו נאמר כך – אחרי שתראו אותו משתמש במבער על בשרו החי של הפדופיל המעונה, סביר להניח שלעולם לא תצליחו לצפות במערכונים ישנים של "זהו זה" בלי אור דלוק.