בעוד קצת יותר מחודשיים וחצי ייפרשו השטיחים האדומים, פסלוני הזהב הענקיים ישגיחו מכל כיוון, והוליווד תתמרק כולה לקראת הערב הגדול ביותר של עיר הסרטים. בפרק הזמן הזה ינחתו כאן בזה אחר זה המועמדים הבכירים לתואר פרס הסרט הטוב ביותר. הגיע הזמן שתכירו אותם מקרוב.

לינקולן

מי: סטיבן שפילברג (במאי), דניאל דיי לואיס, סאלי פילד, ג'וזף גורדון לוויט, טומי לי ג'ונס, ג'ון הוקס

מה: אברהם לינקולן הוא לא רק אחד הנשיאים החשובים ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית, הוא גם ככל הנראה היחיד מתוכם שלא זכה עד כה לייצוג ממשי על המסך הגדול. הרבה בגלל שמדובר במנהיג מדינות הצפון במלחמת האזרחים, לא ממש כוס התה של הצד הרפובליקני במדינה. זו גם הסיבה ששפילברג בחר לדחות את תאריך יציאת הסרט לנובמבר. לתמוך באובמה זה דבר אחד, שהסרט המושקע שלך יוחרם על ידי חצי מדינה, זה כבר דבר אחר. דניאל דיי לואיס נכנס לנעליו של לינקולן בתקופת שבין ניהול מלחמת האזרחים להחלטה ההיסטורית לסיים את העבדות במדינה, חודשים ספורים לפני ההתנקשות בו.

סיכויי אוסקר: לפני חודש זה נראה חתום, נעול, גמור ומוכן למשלוח. אבל זאת גם הבעיה הגדולה בלהיות הפייבוריט הראשון באוסקר, בלא מעט מקרים זה נגמר בהרבה מועמדויות ופרס על איפור. 15%.

מתי בישראל: 24/1

כוננות עם שחר

מי: קתרין ביגאלו (במאית), כריס פראט, ג'ואן אדגרטון

מה: בזמן שצבא ארצות הברית סגר עשור של שיטוט במערות אפגניסטן, החליטה זוכת האוסקר, קת'רין ביגאלו ("מנעול הכאב"), לתעד את מסע הציד הכושל בהיסטוריה בסרט מיוחד. לוקיישנים נמצאו בירדן, הצילומים החלו, ואז הגיעה הבשורה: בין לאדן נתפס בווילת פאר בפקיסטן. ההפקה נעצרה, ביגאלו והתסריטאי, מארק בואל, טסו לוושינגטון וזכו, על פי הדיווחים, לחשיפה חסרת תקדים למסמכים הסודיים ביותר של הצבא האמריקאי בנוגע למבצע. עם האוצר הגלום הזה בידיהם, חזרו השניים לאתר הצילומים והחלו לייצר את מה שצפוי להיות התיעוד הנאמן ביותר למקור של המרדף אחרי הארכי טרוריסט.

סיכויי אוסקר: בתחילת השבוע זכה "כוננות עם שחר" בפרס מבקרי ניו יורק, שהקפיץ אותו למקום הראשון ביחס ההימורים. אבל בגלל שמדובר רק בפרס אחד ודרך כל כך ארוכה, נסגור על 20%

מתי: בישראל: 31/1

חיי פיי

מי: אנג לי (במאי), סוראז' שארמה, אירפאן קהאן

מה: אנג לי, אחד מאהוביה הגדולים של הוליווד, לקח על עצמו את המשימה לתרגם את אחד מרבי המכר המסובכים ביותר של השנים האחרונות לגרסת תלת ממד. למה מסובך? בגלל שהעלילה עוסקת בגיבור צעיר שקטסטרופה על טבעית מובילה אותו למסע על סירה בלב ים עם לא פחות מטיגריס בנגלי כחבר לנסיעה. צופים ומבקרים שכבר זכו לראות אותו מתארים את התוצאה כחוויה ויזואלית יוצאת דופן, כזאת שמאפילה גם על סרטי תלת ממד מצליחים כמו "אווטאר" ו"הוגו".

סיכויי אוסקר: למרות שמרכיב הרגש שכל כך חשוב לאוסקרים נמצא בסרט בכמויות גדולות, השימוש במשקפיים מרחיק אותו כנראה מאד מהסיכוי לאחוז בפסלון. 15%.

מתי בישראל: 20/12

עלובי החיים

מי: טום הופר (במאי), יו ג'קמן, ראסל קרואו, אן הת'אוויי, סשה ברון כהן, אמנדה סייפריד

מה: גם דרמה היסטורית, גם כוכבים וגם מחזמר, אין סעיף במתכון לפסל זהב שעליו דילגו יוצרי "עלובי החיים". הרומן של ויקטור הוגו זכה כבר לעשרות גרסאות במה, טלוויזיה ורדיו, אבל מעולם הוא לא היה כל כך גרנדיוזי, עמוס תקציב וזייפני להפליא (הופר התעקש שהשחקנים ישירו בקולות שלהם). העלילה עוקבת אחרי סיפורו של ז'אן ולז'אן, אסיר משוחרר, שמנסה למצוא את דרכו חזרה בחברה קשת היום של צרפת במאה ה-19. עם כל הכבוד ליו ג'קמן, שיגלם את ולז'אן, הדיבור הגדול הפעם הוא דווקא על אן הת'אוויי, שתגלם את בת חסותו, ונחשבת כרגע למועמדת הבכירה לפרס שחקנית המשנה.

סיכויי אוסקר: אפקט "ייצור הדמעות" הוא דרמטי במרוץ לאוסקר, והשנה אף אחד לא יכול ל"עלובי החיים" בתחום הזה. מצד שני? להתרגש ממחזמר זה מה זה גייז. 20%.

מתי בישראל: 31/1

ארגו

מי: בן אפלק (במאי ושחקן), בראיין קרנסטון, אלן ארקין, ג'ון גודמן

מה: אם נראה לכם שהאירנים של היום אכזריים, חכו שתגלו אותם בסרטו השלישי של בן אפלק כבמאי ("נראתה לאחרונה", "שודד עירוני"), המבוסס על סיפור אמיתי. עם פרוץ המהפכה האסלאמית באירן ב-1979, מצליחים שישה עובדי השגרירות האמריקאית להימלט מידי משמרות המהפכה ולמצוא מקלט בבית השגריר הקנדי. סוכן מיומן של ה-CIA מסתנן אל תוך טהרן כדי לנסות ולחלץ אותם במבצע כנגד כל הסיכויים.

סיכויי אוסקר: מלבד תסריט, בימוי ועריכה, יתקשה ארגו להתחרות במועמדים החזקים בקטגוריה. מספר מועמדויות הוא גורם מכריע באוסקר. למרות שבן אפלק יכול לפצל לראשונה זה שנים את החיבור התמידי בין פרס הסרט לפרס הבמאי. 10%.

מתי בישראל: 3/1  

אופטימיות היא שם המשחק

מי: דייויד או. ראסל (במאי), ג'ניפר לורנס, בראדלי קופר, רוברט דה נירו, ג'קי וויבר

מה: דרמה רומנטית-קומית שמאיימת לעשות לטקס הנוצץ של טקס הסרטים את מה ש"אמריקן ביוטי" עשה לו ב-1999. אחרי שעבר התמוטטות עצבים ואושפז בבית חולים, חוזר מורה לשעבר (קופר), לבית הוריו כדי לנסות ולשקם את יחסיו עם אשתו לשעבר. במקביל הוא פוגש בבחורה מסתורית ומלאת בעיות רגשיות משל עצמה (לורנס), שמאיימת לפרק אחת ולתמיד את התא המשפחתי.

סיכויי אוסקר: על הנייר מדובר בסרט קטן מדי בשביל הפרס הגדול. מצד שני, השילוב של כוכבים עולים עם תסריט מרגש ובמאי מוערך, עוד יכול להיות הסוס השחור של הטקס הזה. 15%.

מתי בישראל: 27/12

ג'אנגו ללא מעצורים

מי: קוונטין טרנטינו (במאי), ג'יימי פוקס, ליאונרדו דיקפריו, כריטוף וולץ, סמואל ל. ג'קסון

מה: אחרי ששינה למלחמת העולם השנייה את הצורה והחזיר אותה לאופנה, החלום הבא של קוונטין טרנטינו היה להטביע את חותמו על ז'אנר המערבונים הנכחד. כצעד ראשון הוא העביר אותו לדרום, הציב אותו בתקופת העבדות, ושם בפרונט גיבור שחום עור. ג'אנגו (פוקס), עבד נמלט, חובר לצייד ראשים (וולץ) במסע עמוס דם, ירי ומוזיקה של מגניבים, בניסיון לחלץ את אשתו מידיו של בעל אחוזה עשיר וחסר רחמים (דיקפריו) במיסיסיפי.

סיכויי אוסקר: די אפסיים. טרנטינו פרוע מדי לטעמה של האקדמיה וטוב שכך. זה לא אומר שג'אנגו לא יהיה נוכח בטקס או אפילו יגנוב פרס אחד או שניים. 3%.

מתי בישראל: 7/1

לעוף

מי: רוברט זמקיס (במאי), דנזל וושינגטון, אדין ולאסקז, קרטר קבסה

מה: הסרט שמחזיר שני זוכי אוסקר למרכז הבמה ההוליוודית. אחרי עשור שלם של ניסיונות כושלים בסרטי אנימציה למבוגרים, חוזר רוברט זמקיס ("פורסט גאמפ", "בחזרה לעתיד"), לביים דרמה על טייס  שנקלע למצב חירום אווירי (וושינגטון) ומצליח להנחית את המטוס ונוסעיו ללא כל פגע. חקירה מקיפה שמתרחשת לאחר המקרה, שופכת אור חדש על המקרה ומעלה שאלות לגבי מה באמת התרחש בגובה של אלפי רגע מעל האדמה.

סיכויי אוסקר: אם התסריט הוא הסיכוי הגדול של ג'אנגו, פרס השחקן נראה כרגע כריאלי ביותר כאן. לעוף לא גדול, עמוס כוכבים או מקורי מספיק כדי ללכת עד הסוף.2%.

מתי בישראל: 10/1

הלב שלך בפייסבוק שלנו, נשמה