1. שמלות בשלוליות

בקליפורניה שטופת השמש, ממטרים קלים הם כמו יום הדין. ברגע שצריך לשלוף מטריות, זה נחשב לאסון חצי לאומי עבור המקומיים. התחזית ליום האוסקר לא הייתה אופטימית, ואף כי נראה בהתחלה שמדובר בעוד יום מעונן, דקות ספורות לפני שהשטיח האדום נפתח באופן רשמי בכניסה לאולם הקודאק בשדרות הוליווד, הגשם החל לרדת. למרבה המזל, המארגנים לא לקחו סיכון והשאירו את כל האזור מקורה. הם אף הוסיפו קישוטים מוזהבים וסרטים עבים מפוארים שעיטרו את גג השטיח האדום, כך שייראה יוקרתי. הלימוזינות עצרו מתחת לגגון, ונעשה כל מאמץ למנוע מפגש טרגי בין שובל שמלת מעצבים לבין השלוליות.

2. פי אלף יותר אלן דג'נרס

עוד שינוי של הרגע האחרון היה הזזתן למיקום מרוחק מהמתוכנן של שתי תחנות: עמדת הטאץ'-אפ של המאפרות, למי שנזקקה לשדרוג של הרגע האחרון לפני שפסעה לעבר הצלמים; ועמדת צילומי הסלפי – יוזמה של מארגני הטקס לשלב אינטרקציה ברשתות החברתיות במהלך הטקס. הזוכים, למשל, אולצו לקחת חלק בחוויה האינטרקטיבית בעל כורחם, כאשר מיד לאחר הזכייה התבקשו לענות לשאלות הגולשים בפייסבוק. האשטאג תנו לי כבר את הפסלון ותעזבו אותי!

הסלפי של האוסקר (צילום: מתוך הטוויטר של אלן דג'נרס)
מה שעובד. אוסקר 2014 | צילום: מתוך הטוויטר של אלן דג'נרס

3. She's a Lady

מי שנזהרה עם שמלתה גם כשנכנסה לאולם הייתה ליידי גאגא, שהגיעה על פי צו השעה בשמלה לבנה מפוארת  ועמדה במעבר שבין שורות המושבים עד שכולם יתפסו את מקומם. רק אז נעזרה גאגא בפמלייתה על מנת להתיישב באופן אסטרטגי, כך שהשמלה לא תיהרס ותיראה מושלמת כשהמצלמה תופנה אליה במהלך המשדר, ולא תוביל לתקרית פרובוקטיבית. או, יותר נכון, לפרובוקציה שהיא לא תיכננה בעצמה.

ליידי גאגא באוסקר 2015 (צילום: Kevin Winter, GettyImages IL)
ליידי גאגא באוסקר 2015 | צילום: Kevin Winter, GettyImages IL

4. כן גולן, לא ג'ואן

גם השנה הצדיעה הוליווד למתיה. במסגרת האקדמיה פועלת ועדה חשאית הקובעת מדי שנה אילו אנשי קולנוע שנפטרו בשנה החולפת יזכו לאזכור במחוות הווידאו המסורתית. מדובר בכ-500 שמות שמובאים לבחינה בכל פעם – מכוכבים מוכרים ועד אנשי צוות אנונימיים. השנה, למשל, נכלל בקטע המחווה הבמאי הישראלי מנחם גולן, שהיה מפיק ידוע גם בהוליווד. הקומיקאית האגדית ג'ואן ריברס, לעומתו, לא נכנסה. ריברס אמנם לא זכורה דווקא בזכות הופעותיה הקולנועיות הספורות, אבל הייתה מאוד מזוהה עם האוסקר והשטיח האדום כשניסחה את השאלה האלמותית "את מי את לובשת?".

5. הפרחים ל"ABC"

ואם תהיתם למה בין מגישי הטקס - שהם באופן מסורתי הזוכים מהשנה שעברה וכלות וחתני אוסקר משכבר הימים - הפציעו לא מעט כוכבים צעירים, הרי שלא מדובר בניסיון של האקדמיה להצעיר את שורותיה. הטקס משודר ברשת הטלוויזיה הארצית "ABC", בה משודרת סדרת הלהיט "סקנדל" – מה שמסביר את נוכחותה של קרי וושינגטון. "ABC" קשורה לאולפני דיסני, כך שלא במקרה ראיתם שם גם את כריס אוונס ("קפטן אמריקה") ואת כריס פראט ("שומר הגלקסיה") – שניהם מבית היוצר של "מארוול", שסרטיה מופקים על ידי דיסני. ושלא יעבדו עליכם.

6. לקחו לנו את האוסקר

למרות שקיווינו, במסגרת האופטימיות הלאומית הקבועה, שאולי יהיה זה "איה" שסוף-כל-סוף יביא את האוסקר לארץ הקודש, בסוף זכה "שיחת הטלפון" הבריטי באוסקר לסרט הקצר הטוב ביותר. מאחורי הקלעים סיפרו שני הבמאים כי הם עצמם מאוד אהבו את "איה", ואפילו בכו בשל הרומנטיות המקסימה שלו.

7. ונתנו אותו לפולנים

מי שכן הצליח לראשונה להביא אוסקר למדינתו – אחרי תשע מועמדויות בקטגוריית הסרט הזר שלא הפכו לזכייה – הוא פאבל פבליקובסקי הפולני, שביים את "אידה". הסרט עוסק בנזירה המגלה כי היא למעשה בת ליהודים שנרצחו במהלך השואה וכעת חוזרת לעיירה בה נולדה יחד עם דודתה שלא הכירה קודם. לדברי הבמאי, לא מדובר בסרט שואה או במסמך שמתייחס ישירות ליהדות פולין באותה תקופה. "לא רציתי להתמקד ביחסי הפולנים והיהודים", הסביר פבליקובסקי מאחורי הקלעים, "אלא להביא סיפור אוניברסלי מורכב. זה לא סרט שואה כמו שאוהבים להגדיר אותו מבחינת ז'אנר קולנועי. עבורי הסרט עוסק ברבדים השונים של החברה הפולנית, אבל לא רק. הוא עוסק באמונה, זהות, אשמה, ואפילו ג'אז ורוקנרול. לא הייתי עושה סרט אלמלא היו בו כמה מרכיבים שהתגבשו לכדי דבר אחד".

8. סוף סוף ג'וליאן

אחת הזכיות המרגשות של הערב הייתה זו של ג'וליאן מור באוסקר לשחקנית הראשית עבור "עדיין אליס", בפעם החמישית בו הייתה מועמדת לפרס. מאחורי הקלעים מור הנרגשת נשמה לרווחה וסיפרה כי בעלה ניבא את הזכייה. "בעלי היה הראשון שצפה איתי בסרט", סיפרה בדמעות. "אחרי שסיימו לערוך אותו הוא בא איתי להקרנה, ובסוף הסרט הוא פשוט החל לדמוע. כששאלתי אותו מה קרה, הוא ענה: 'את עומדת לזכות באוסקר הפעם'. אני נשבעת שזה מה שהוא אמר, הוא תמך בי מהרגע הראשון. אפילו קודם, כשהחזיק אותי כשעמדתי לעלות במדרגות לבמה".

ג'וליאן מור באוסקר 2015 (צילום: Christopher Polk, GettyImages IL)
ג'וליאן מור באוסקר 2015 | צילום: Christopher Polk, GettyImages IL

9. נעבור מהפרסומות

הזוכה הראשון של הערב היה השחקן הותיק ג'יי. קיי. סימונס, שלקח את האוסקר לשחקן המשנה על הופעתו ב"וויפלאש". סימונס מוכר לנו אולי בעיקר בתור שילינג'ר מסדרת בית הכלא "אוז", אבל עבור האמריקאים הוא מוכר בעיקר מהפסקות הפרסומות בטלוויזיה. כך, למשל, לאחר הזכייה פיזם מנחה הטקס ניל פטריק האריס "הוא זכה באוסקר, פם-פה-דם" כנעימת ג'ינגל פרסומת בה מופיע סימונס. סימונס עצמו התלוצץ מאחורי הקלעים על כך שבזכות טקס האוסקר, קהל רב רואה אותו לראשונה שלא במסגרת פרסומת.

10. פטרישיה לנשיאות

מי שזכתה לתשואות רבות במהלך נאום הזכייה שלה הייתה פטרישיה ארקט, שזכתה כצפוי באוסקר לשחקנית המשנה עבור הופעתה ב"התבגרות". ארקט דיברה מעל הבמה בעד שיוויון זכויות מלא לנשים, ומאחורי הקלעים המשיכה בהעברת המסר למלחמה בקיפוח השכבות החלשות בחברה. אחרי שסיימה לשטוח את משנתה החברתית, שהעלתה אצל אחדים מהשומעים את השאלה האם פניה לפוליטיקה, ביקשה ארקט כמה דקות לעצמה לפני ששבה לאולם להמשך הטקס, ויצאה לעשן סיגריה עם פסלון האוסקר בידה.

11. ארוחת ערב של מנצחים

זו כבר עובדה ידועה: כדי להיראות במיטבן בשמלות המעצבים, הכוכבות מרעיבות עצמן לפני האוסקר. ביום הטקס הן אף ממעיטות בשתייה, מתוך ידיעה שלנסות ולהיחלץ מהבגד המורכב לטובת גיחה לשירותים זו פרוצדורה כמעט בלתי אפשרית. כאילו מצבן לא היה מעורר רחמים מספיק, הגיעו נשף המושל וארוחת הערב המסורתית שבתום הטקס, ממטבחו של וולפגאנג פאק. בכניסה לאולם, רגע אחרי שמסתיים השטיח האדום, הציגו הסו-שפים את המטעמים – מעין "הכנו אוכל טוב, תמתינו עוד ארבע שעות וחצי, מבטיחים לכם שזה יהיה שווה את זה". בתפריט ל-1,500 הסועדים הפעם: רצועות סלמון מעושן בליווי קרם פרש וקוויאר, מיני המבורגרים, מאפה בצק עלים עם נתחי עוף ומקרוני בגבינה אפוי בתנור ומעל פירורי פטריות כמהין. מגיע להם.

אין תמונה
חובה סלפי