פרס בראשית, שמטרתו להכיר בהישגים יהודיים ובזהות יהודית, נחשב לפרס הנובל של העם היהודי. מזה שלוש שנים שהוא מוענק, ומזכה את חתן הפרס במיליון דולרים. בשנים הקודמות זכו בו ראש עיריית ניו יורק לשעבר, מייקל בלומברג, והשחקן ההוליוודי מייקל דאגלס. השנה חתן הפרס הוא הכנר יצחק פרלמן אחד מגדולי הכנרים החיים.

במסיבת עיתונאים שנערכה הערב במשכנות שאננים הצטרפה אל פרלמן גם מי שתגיש לו מחר את הפרס, השחקנית זוכת פרס האוסקר דיים הלן מירן. מירן, בשונה משחקנים ויוצרים בריטים אחרים שמחרימים את ישראל (כמו רוג'ר ווטרס), דווקא מקפידה לתחזק חברות קרובה עם מדינת ישראל, במיוחד בשנים האחרונות. בתחילת מסיבת העיתונאים נתבקשו הנוכחים שלא לדבר על פוליטיקה, מה שכמובן לא קרה. "למרות שאני בחו"ל, כבר הצבעתי בשאלה האם אנגליה צריכה להישאר באיחוד האירופי", סיפרה מירן, ומיד שיתפה את הנוכחים בבחירתה: "להישאר. לגמרי".

"אני חושבת שהתפקידים שאני מגלמת נשארים איתי הלאה", אמרה מירן, "במיוחד כשאני מגלמת אנשים אמיתיים כמו מריה טלמן (אותה גילמה לאחרונה ב'האישה בזהב' - ב.ב) או 'המלכה'. יש לי אחריות גדולה מאוד לגלם אותם בכבוד".

הלן מירן משיבה על שאלות (צילום: mako)
מרגישה מלכותית. מירן היום בירושלים | צילום: mako

בתשובה לשאלה על הצטרפותם של אמנים בריטים רבים לתנועת ה-BDS אשר קוראת להחרים את ישראל אמרה מירן ש"אמנות היא דרך תקשורת חשובה מאוד. עם זאת, אני מבינה את החרם שהיה קיים על דרום אפריקה בזמן האפרטהייד, וכאזרחית בריטית גם נשמעתי להוראות שאסרו על ביקור בה. אך אמנים הם אנשים שצריכים לתקשר זה עם זה, ללמוד אחד מהשני ולבנות קשרים. אני מתנגדת באופן מוחלט לחרם על ישראל, וכהוכחה - אני כאן".

מירן הרחיבה גם על הקשר המיוחד שלה עם ישראל: "אני לא באמת יודעת, זה מן סנכרון שכזה. החיים מוזרים לפעמים, הם לוקחים אותך בכיוונים מסוימים. אם לחזור הרבה שנים אחורה הקשר החל בביקור הראשון שלי כאן בשנת 67', אז באתי לכאן עם החבר שלי ולמדתי את משמעות המילה 'צבר' - מחוספס מבחוץ ורך ומתוק מבפנים. הישראלים של אותם השנים היו כאלה ללא ספק. בהמשך יצא גם ששיחקתי בסרט 'החוב' בשנת 2011 שהוא רימייק לסרט ישראלי וצילמנו את חלקו גם בישראל. זאת מין 'תאונה משעשעת' שהובילה אותי לקשר עם ישראל".

יצחק פרלמן במסיבת עיתונאים (צילום: נטשה קופרמן)
ישקיע את הכסף בפרויקטים. פרלמן | צילום: נטשה קופרמן

מוקדם יותר דיבר יצחק פרלמן על האפיקים בהם הוא מתכוון להשקיע את כספי הפרס: כ-20% מקרן הפרס יושקעו בפרוייקטים מוזיקליים, במטרה לפתח תכנית מתקדמת למוזיקאים מחוננים בישראל, ואת יתר הסכום מתכנן פרלמן להשקיע בפרוייקטים עבור בעלי מוגבלויות (פרלמן סובל מבעיה שמונעת ממנו ללכת) במטרה לשפר את הגישה במרחבים ציבוריים ואירועיים תרבותיים. "כמי שגר בצפון אמריקה כבר שנים רבות", סיפר פרלמן, "בעיית הגישה למקומות ציבוריים קיימת גם שם. גם בבית הכנסת הגדול שבניו יורק אין גישה לבעלי מוגבלויות". על הפניית הכספים למטרות הנדרשות יהיה אחראי בישראל ארגון מתן. בארצות הברית הכספים יינתנו דרך ה-Jewish Funders Network.