טבלת שוברי הקופות היא מוסד הוליוודי ותיק ואהוב, ומבוססת על עיקרון אנושי בסיסי: אנחנו אוהבים לדעת כמה כסף יש לאנשים אחרים. ואולי ראוי לייסד טבלה מקבילה ומשלימה, שתעסוק בכשלונות הגדולים ביותר שהוליווד משחררת בכל שבוע, כי לא חסרים כאלה והמידע עליהם מרתק באותה המידה. אחרי הכל, הדבר האחד שמעניין יותר מלדעת כמה כסף יש למישהו הוא המידע על כמה כסף אין לו. וזו בדיוק הנקודה בה אפשר לזנוח את הדיון התאורטי ולגשת ל"X מן - הפניקס האפלה".

הסרט החדש בסדרת "X מן" הגיע אחרי שורת עיכובים ודחייה בתאריך היציאה שלו, ושמועות (חלקן מופרכות מהיסוד וחלקן אושרו על ידי היוצרים) על הרבה צילומי השלמה ושכתוב יסודי של המערכה האחרונה בסרט. הסרט בכלל סיים את צילומיו כבר לפני שנתיים, אך נשלח לסבבים חוזרים של צילומים (עניין שגרתי למדי לסרטים בסדר הגודל הזה). הוא יועד לצאת כבר לפני יותר משנה, אך צילומי ההשלמה הנ"ל, וכן עסקת המיזוג בין אולפני פוקס ודיסני עיכבו את יציאתו.

התוצאה: סרט שתקציבו המשוער הוא 200 מיליון דולרים (לפני הוצאות שיווק ופרסום), ושהכניס בסוף השבוע הראשון להקרנתו פחות מ-33 מיליון דולרים. בטבלת שוברי הקופות השבועית, הוא הסתפק במקום השני, מאחורי "החיים הסודיים של חיות המחמד 2". זו גם הפתיחה הפושרת ביותר לסרט במותג, רק אומרים. מעבר לים, הכניס "הפניקס האפלה" 103 מיליון דולרים, שאכן מקרבים אותו לכיסוי התקציב, אבל לא בצורה מספקת. לא באמת.

זאת משום שבאופן מסורתי, סופי שבוע ראשונים להקרנת סרטים מעידים על יכולותיהם הכלכליות, ואלה גם הימים שמשיגים את הסכומים הגבוהים ביותר. כלומר, מכאן "הפניקס האפלה" צפוי רק לרדת בהכנסותיו, מה שלא ימנע מאולפני פוקס לפרסם ולקדם אותו תמורת, נכון מאוד, עוד כסף שיצטרכו להוציא עליו. מומחים לשוברי קופות - מקצוע שנשמח לעסוק בו יום אחד - התנבאו לאתר התקשורת והבידור הוותיק "דדליין" שבהתחשב בהכנסותיו הצנועות של הסרט ובעלות המשוערת של תוספת הפרסום עבורו, "X מן" החדש בעצם יפסיד לפוקס בין 100 ל-120 מיליון דולרים. על פי אותם מומחים אנונימיים ב"דדליין", התחזיות האופטימיות ביותר עבור סך הכנסותיו של "הפניקס האפלה" עומדות על סכום שבין 300 ל-325 מיליון דולרים. התחזיות הפסימיות יותר מדברות על 285 מיליון דולרים. זה, כמובן, המון כסף, אבל בעולם בו "אלאדין" של דיסני הכניס כבר יותר מ-607 מיליון דולרים ו"הנוקמים: סוף המשחק" בדרכו להפוך לסרט הקולנוע המכניס ביותר בהיסטוריה - ההכנסות הפוטנציאליות של "X מן" נראות זעומות, והן צפויות רק לרדת. הביקורות השליליות בטח לא עוזרות.

ב"דדליין" ביקשו להבין גם למה בעצם "הפניקס האפלה" נפל כמו שנפל. אצבעות שונות במחלקות שונות באולפני פוקס הופנו אחת כלפי השניה, אך שתי הסברות המובילות כרגע הן טיימינג גרוע ואסטרטגיה שיווקית שגויה. מקור המקורב להפקה צוטט ב"דדליין" ואמר שפוקס מעולם לא אמרו למשקיעים ולמפיקים שהסרט צפוי לצאת במקביל לסרט חדש במותג סרטי ילדים מצליח ("החיים הסודיים של חיות המחמד"). מקור אחר טען של"X מן" היה נשק סודי, שלא לומר כוח על, שלא השתמשו בו כמו שצריך: "סופי טרנר היא שחקנית יפהפייה", התפייט המקורב האנונימי, "ופוקס לא הראו את זה בשום שלב בחומרים השיווקיים. במקום זאת, גרמו לה להיראות כמו זומבי".