עוררה סערה, עו"ד לאה צמל (צילום: נתי שוחט, פלאש 90, חדשות)
"פרקליטת השטן": עו"ד צמל | צילום: נתי שוחט, פלאש 90, חדשות

100 משפחות שכולות ונפגעי פעולות איבה החברים בפורום "בוחרים בחיים" שיגרו הבוקר (שני) מכתב לשרת התרבות והספורט מירי רגב בדרישה שתבטל את הענקת הפרס בפסטיבל "דוקו אביב" לסרט שמציג את עו"ד לאה צמל באור חיובי, לטענתן כי פרס הסרט מוענק על ידי מפעל הפיס שנמצא באחריות השרה. בתגובה שמסרה לחדשות Online הבהירה רגב: "הפרס נתמך על ידי מועצת הפיס לתרבות ולאמנות, שהיא גוף של האוצר ומרכז השלטון המקומי, שאינו קשור למשרד התרבות".

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

עו"ד לאה צמל (73) היא פרקליטה ישראלית שנויה במחלוקת שמייצגת מחבלים פלסטינים וישראלים וכן נאשמים באלימות נגד חיילי צה"ל. בין הלקוחות שלה ניתן למצוא בין היתר את חבר הכנסת לשעבר באסל גטאס (בל"ד), שהורשע בעסקת טיעון בהברחת טלפונים ניידים לאסירים ביטחוניים וכן את משפחת הרוצח הפלסטיני של אורי אנסבכר ז"ל, שנרצחה בחודש פברואר השנה.

המשפחות השכולות ציינו כי במכתב, שנשלח גם לשר החוץ ישראל כ"ץ וליו"ר מפעל הפיס אביגדור יצחקי, כי "אותה צמל מייצגת מעל לחמישה עשורים מחבלים אשר רצחו ישראלים רבים בין השאר רבים מילדנו, נשותינו, בעלנו, אחינו ושאר קרובינו. מימון של פרס למי אשר מגנה על מחבלים בבתי המשפט היא יריקה בפרצופן של המשפחות השכולות. כאשר סרט הזוי זה אמור לייצג את מדינת ישראל בתחרות האוסקר הבינ"ל הדבר מעורר תדהמה וחלחלה".

מירי רגב (צילום: החדשות)
"צר לי שסרט זה זכה לתמיכה מכספי המדינה" | צילום: החדשות

"הצגתה באור יקרות של עורכת דין שמתפקדת כפרקליטה של השטן, היא הזויה, מקוממת ומדגישה את הניתוק הקיים בין עולם הקולנוע הישראלי לבין המציאות הישראלית", הוסיפו המשפחות. "צמל לא בוחלת בשום אמצעי כדי לאפשר חיים נוחים בכלא לאלה שרצחו את היקרים לנו מכל".

הסרט "לאה צמל, עורכת דין" של רחל לאה ג'ונס ופיליפ בלאיש, עוקב אחרי חייה ועבודתה של עורכת הדין. "מושא הסרט אינה אדם תמים אשר מגן על חפים מפשע אלא גורם משפטי המגן השכם וערב על חיות טרף, מחבלים שרצחו חפים מפשע, זקנים נשים וטף", אמר יו"ר תנועת "אם תרצו" מתן פלג, שתנועתו מלווה את פורום "בוחרים בחיים" של המשפחות השכולות. "אנו מצטרפים לקריאתם הצודקת של המשפחות השכולות ונפגעי פעולות האיבה. הגיע  הזמן שעו"ד מעין אלה יזכו לכל גינוי ולא יזכו למענקים כספיים על חשבון המדינה".

השרה רגב מסרה בתגובה לפניית המשפחות השכולות כי "סרט שמציג את פועלה של לאה צמל באור חיובי הוא מקומם וראוי לגינוי ואינו יכול להשאיר אף אזרח ישראלי החרד לגורלה של מדינת ישראל אדיש. חשוב להדגיש כי הפרס נתמך על ידי מועצת הפיס לתרבות ולאמנות, שהיא גוף של האוצר ומרכז השלטון המקומי, שאינו קשור למשרד התרבות".

השרה הדגישה כי "ליבי עם המשפחות השכולות הצריכות להתמודד עם השכול האישי מחד ועם הגיבוי הציבורי, שהסרט נותן לדוברי הטרור בדמותה של לאה צמל", וקראה לראשי מפעל הפיס להתנער מהפרס ומההחלטה של ראשי הפסטיבל להעניק אותו לסרט שבו היא "מככבת".