הג'וקר יושב בחדר העבודה שלו ומתכנן תכניות מרושעות. בת זוגו מופיעה מאחוריו, בקומבינזון אדום וכשלראשה כובע ליצן, מצחקקת ושרה בעליזות. הג'וקר ממשיך לעבוד, אפילו לא מפנה מבט, אז הגברת מזנקת על שולחן העבודה ומתחילה לכחכח בגרונה. "לכי מפה, אני עסוק", הוא אומר. "הו, קדימה פודינ', לא בא לך להתניע את ההארלי שלך? וורם וורם!", היא משיבה, על הברכיים ובחיוך. הוא, בתגובה, דוחף אותה מהשולחן.

זו אינה סצנה מתוך הסרט "יחידת המתאבדים", אלא מסדרת לילדים. "Batman: The Animated Series" וסדרת ההמשך "The New Batman Adventures" נחשבות עד היום בקרב מעריצים רבים לאחד העיבודים הטובים ביותר לעלילות גות'האם. אלה אולי קומדיות שמיועדות בראש ובראשונה לילדים, אבל מי שגדלו עליהן בניינטיז בטח זוכרים כמה אפלות ונועזות הן היו. אבל לא רק נאמנות למקור הייתה שם, אלא גם חידושים – למשל, בדמותה של הארלי קווין.

קווין נולדה בשנת 1992. התסריטאים רצו לשלב עלילת חטיפה עם דמות של פושע הקופץ מתוך עוגה, והניחו שיהיה מגוחך לתת לג'וקר לעשות זאת. פול דיני, מיוצרי הסדרה, שאב השראה מסצנה בסדרה "ימי חיינו" שבה התחפשה ידידתו השחקנית ארלין סורקין לליצנית ויצר דמות של ליצנית היפראקטיבית, חכמה ובעיקר מאוהבת. הוא שכנע את שותפו ברוס טים שלדמות פוטנציאל גדול מכדי להתבזבז על פרק בודד, וכך הפכה הארלי לדמות קבועה, בדיבובה של סורקין. הדמות המשיכה מהסדרה לקומיקס ולמשחקי מחשב, כיכבה בשתי סדרות קומיקס על שמה והיום אפשר למצוא אותה בכל תחנת אוטובוס, ככוכבת האמיתית של הסרט "יחידת המתאבדים".

פויזן הארלי

מי שצפה בסרט עלול לחשוב שהג'וקר והארלי קווין הם זוג מאוהב עד טירוף, אבל הסיפור המקורי קצת יותר מורכב. סיפורה של הארלי, שכלול גם בסרט החדש, תואר בחוברת קומיקס בשם "Mad Love" ובהמשך בפרק בעל שם זהה (שמתוכו לקוחה הסצנה שתוארה בפתיחת הכתבה). ד"ר הארלין קווינזל הייתה מתמחה צעירה בבית החולים לחולי נפש ארקהם כשפגשה את הג'וקר לראשונה. הוא התעניין בה בזכות שמה, שמזכיר את דמותו של ארלקינו/Harlequin, המשרת השובב והמצחיק בעל היכולת האקרובטית ממחזות הקומדיה דל'ארטה, השאיר לה פרחים במשרד והבטיח לחשוף בפניה סודות שלא סיפר לאיש. השעות הרבות שבילו יחד במסגרת הטיפול גרמו לרופאה להתאהב במטופל, לסייע לו להימלט ולהצטרף בעצמה לצד האפל. בתחילת הדרך הארלי עוצבה כליצנית של ממש - מסכת איפור על הפנים, חליפת ליצן אדומה-שחורה עם כובע תואם וקול צורמני. לקווין אין כוחות-על, אבל היא חזקה, מהירה וגמישה במיוחד, טובה בהתעמלות ובאקרובטיקה וחובבת נשק קר (בעיקר הפטיש הענק המזוהה איתה).

מערכת היחסים הקשה שלה עם הג'וקר, אותו היא מכונה מיסטר ג'יי או פודינ', הוצגה כמצחיקה, כקורעת לב, ולא פעם שני הדברים גם יחד. גם אם לפעמים התפלקה לג'וקר מחווה אוהבת, רוב הזמן נבל העל התעלם מקיומה של הארלי, זלזל בה ואפילו הכה אותה. היא שכנעה את עצמה שמה שעומד בדרכו של הקשר הוא איש העטלף, והתעקשה שוב ושוב שפודינ' אוהב אותה, פשוט "קשה איתו לפעמים". כשהג'וקר הבין שאכן יש לו רגשות כלפיה, היא ניסה להיפטר ממנה במהלך שהוביל אותה למפגש עם נבלית-על אחרת - פויזן אייבי. השתיים הפכו לחברות טובות ואייבי עמדה לצידה בניסיונותיה לנקום בג'וקר ובבאטמן. בנוסף, היא נתנה לה שיקוי שהפך אותה חסינה לרעלים. מאז הן חזרו ונפרדו שוב ושוב, אבל החברות נשארה וגם הקטע המושלם הזה:

בסוף העשור הקודם היא הפכה לאנושית יותר, וכמובן למינית יותר - כיום אפשר לראות אותה יותר במכנסונים ובמחוך מאשר מכוסה עד כפות הרגליים. באותה התקופה התווספה לסיפור הרקע שלה גם טבילה בחומצה, ששינתה את אישיותה, הפכה את שיערה מבלונדיני לאדום ושחור והחווירה את עורה. ב-2013 היא זכתה בסדרת קומיקס חדשה בכיכובה, שמלווה אותה בחייה החדשים בקוני איילנד. מאז ועד היום היא מוצגת בקומיקס כאנטי-גיבורה יותר מאשר כפושעת, מעין מקבילה נשית מבית די-סי לדדפול, עם כוונות טובות ואופי בעייתי וקרימינלי.

הארלי מודל 2016

מובן מאליו שהשלב הבא עבור הדמות, שהפכה פופולרית מאוד עם השנים (המייקאובר לא הזיק), הוא מעבר למסך הגדול. כבר בשנות ה-90 עלה הרעיון לשלבה בסדרת סרטי באטמן כבתו של הג'וקר המחפשת נקמה על מותו, אך לאחר ש"באטמן ורובין" התגלה כפיאסקו נגנזו התכניות לסרט המשך. "יחידת המתאבדים" חייב להארלי קווין, בגילומה של מרגו רובי ("הזאב מוול סטריט"), אחוז ניכר מהבאזז החיובי סביבו. הסרט אולי גרוע, אבל קווין היא אחת מנקודות הזכות היחידות שלו. היא כל מה שהדמות הזו הייתה תמיד: כיפית, מצחיקה, רגישה, מורכבת ומלאה הפתעות. רובי עשתה חסד עם הדמות, אבל בהחלט אפשר להתווכח לגבי התסריט.

כאמור, הסרט מציג את הארלי והג'וקר (סכנת ספוילרים להמשך הפסקה) כמי שמנהלים מערכת יחסים הדדית ואוהבת - הוא מרעיף עליה מחוות אהבה ומשפטים כמו "את יודעת שאעשה הכל בשבילך", מסכן את חייו כדי להציל אותה ואפילו מחסל שותף לעסקים כי הסתכל עליה בתשוקה וקרא לה "Bad Bitch". הארלי תמיד הייתה דמות קצת טרגית, כמעריצה אובססיבית ששינתה את חייה מקצה לקצה ועדיין מרגישה צורך לנסות ולהוכיח את עצמה בפני פסיכופט אטום. אבל גם כשהפסיכופט מביע אהבה, מערכת היחסים נשארת חולה. הארלי של "יחידת המתאבדים" היא לא שותפה לפשע, אלא קישוט שרוקד לעיניי הכנופיה של הג'וקר במסיבות, בת לוויה ומאהבת. אין לה חיים משלה והיא לא מעוניינת שיהיו לה - היא בכלל רוצה להתחתן וללדת ילדים. לקראת סוף הסרט חברי היחידה מהופנטים ע"י מכשפת המרשעת וחוזים בחלומם הגדול ביותר מתגשם. קווין, כך מתברר, חולמת על חיים "נורמליים": בית וילדים, רולים בשיער, גוף נקי מקעקועים וגבר עם בלורית חומה ומסודרת.

אם עד אותו רגע היה אפשר לדמיין שעל אף הנסיבות מדובר באישה שחיה בחופש ובאושר מסוימים, הסרט מכריז בקול רם - לא. לפניכם אישה מנוצלת ששום דבר מהדברים שהיא עושה לא ממש מעניין אותה, את כל השטויות האלה היא עושה רק בשביל שהגבר שלה יאהב אותה. במחי סצנה אחת הופכת הדמות המורכבת והקרועה לקלישאה נשית מבאסת. "הוא התחתן איתי!", היא מכריזה באושר כשהפנטזיה נגמרת, כאילו חתונה היא איזו מתנה שמקבלים מבן הזוג שלך ולא משהו שעושים ביחד.

ג'וקרית בפני עצמה

לאחרונה הופצה ברשת רשימת סצנות שהוסרו בשלבי הפקה שונים מהתסריט ומהסרט (על פי השמועות). רבות מהן נגעו להארלי קווין ולג'וקר (ג'ארד לטו), שזמן המסך שלו בסרט גובל בהופעת אורח. במקור, אם להאמין לחשיפה, הסרט היה אמור לכלול מריבות ועימותים בין השניים. השיא היה אמור להגיע בסוף הסרט, כשהג'וקר מגיע לאסוף את הארלי באמצע קרב אך זו מסרבת לנטוש את חבריה וללכת איתו, מה שגורם להשליך רימון לעבר החבורה כדי להסתיר את הימלטותו.

כל המורכבות הזו נעדרת מהסרט הסופי, שכל רמז לעימות בין השניים נדחק בו לסאבטקסט. בפרונט נמצא סיפור אהבה מוזר עם סוף טוב, בערך, ואישה שגם אחרי שהפכה לסוג-של גיבורה היא עדיין עלמה במצוקה ועזר כנגדו. ועוד לא דיברתי על היחס הסקסיסטי חסר הבושה של הסרט כלפיה - מתלבושת הקרב שכוללת תחתונים נוצצים (שהוקטנו אף יותר בשלב העריכה) ועד פלירטוט עם סוהר שכולל ליקוק סורגים ומשפטים כמו "אני שוכבת עם מי שבא לי", כדי שלילדים בני ה-13 בקהל יהיה על מה לרייר. בחודש מאי פורסם כי רובי עשויה לשוב לגלם את הארלי בסרט של די-סי שיאחד גיבורות ופושעות מהיקום הקולנועי. בין אם הפרויקט ייצא לפועל או ייגנז, אפשר רק לקוות ש"יחידת המתאבדים" לא היה הופעה חד-פעמית עבור הדמות, שיש בה כל כך הרבה יותר מ"החברה של הג'וקר".