מאז סוף השבוע האחרון "כח משיכה" הוא הנושא החם ביותר בתעשיית הקולנוע. מותחן המדע הבדיוני של אלפונסו קוארון גרף 55 מיליון דולר בסופ"ש הבכורה שלו (שיא כל הזמנים לחודש אוקטובר) תוך שהוא נישא על גל כמעט חסר תקדים של ביקורות מהללות. רבים מהמבקרים מתייחסים לסרט כיצירה פורצת הדרך בגלל השימוש בטכניקות סאונד ותמונה מתקדמים, שגורמים לצופים לחוש כאילו הם עצמם נמצאים בחלל.

במרכז עלילת הסרט עומד סיפורם של שני אסטרונאוטים שתאונה מחרידה בחלל מותירה אותם מרחפים לבדם ללא אפשרות לשוב או לתקשר עם כדור הארץ. אבל לפחות מנקודת מבט של מומחים לחלל ישנם לא מעט אי דיוקים במאסטרפיס של קוארון. האסטרופיזיקאי ד"ר ניל דגרי טייסון צפה גם הוא בסרט בשבוע שעבר וחזר עם מסקנות, אותן חלק עם עוקביו באמצעות סדרה של ציוצים בטוויטר. זה כנראה המקום לציין שיש לו למעלה מ-1.4 מיליון כאלה. הפסקאות הבאות עשויות להכיל ספוילרים.

"קובריק כבר עשה את זה לפני 45 שנים"

"מוזר שהתקשורת עם כדור הארץ נקטעת בגובה 370 ק"מ, אבל לווייני תקשורת מסוגלים לרחף לגובה של פי 100 יותר", פתח טייסון את סדרת הציוצים שזכתה לכותרת 'המסתורין של כח משיכה'. מיד לאחר מכן התייחס האסטרופיזקאי לסצנה בה החללית של שני הגיבורים נתקלת במטר שברים אכזרי: "כמעט כל הלוויינים נעים סביב כדור הארץ ממזרח למערב, אבל מטר השברים מוצג כמגיע דווקא ממערב למזרח".

כח משיכה (צילום: גלובוס גרופ)
רופאה מתקנת טלסקופ? סנדרה בולוק ב"כח משיכה" | צילום: גלובוס גרופ
גם על הקרבה של החללית של נאס"א לחלליות אחרות שמרחפות בחלל היו לד"ר טייסון השגות. "איך יכול להיות שטלסקופ האבל (מרחף בגובה 563 ק"מ), תחנת החלל הבינלאומית (370 ק"מ) ותחנת החלל הסינית נמצאות כולן בטווח ראייה זו מזו?". המומחה הצביע גם על העובדה ששיערה של סנדרה בולוק היה אמור לרחף באוויר בשל היעדר כח המשיכה בחלל והביע תמיהה כיצד דווקא רופאה במקצועה נבחרת לתקן טלסקופ חללי. "בכלל", תוהה טייסון, "למה אנחנו כל כך מתרשמים מסרט על היעדר כח משיכה 45 שנים אחרי "2001: אודיסיאה בחלל".

את הביקורת, אגב, דואג טייסון לנתק מהחוויה עצמה. "הציוצים שלי כמעט אף פעם לא מביעים דעה, אלא פרספקטיבה על העולם. אבל אם אתם חייבים לדעת, מאד נהניתי מהסרט". לשביעות הרצון הזו הצטרף גם באז אולדרין, האדם השני שצעד על הירח אחרי ניל ארמסטרונג, בראיון מפרגן במיוחד. "התרשמתי עמוקות מההצגה של המציאות בחלל. התנועה בתוך החללית בוצעה באופן מושלם וזהה למה שראיתי שמתרחש במציאות".

"כח משיכה" יגיע לישראל ב-7 בנובמבר.

>> בואו לפייסבוק שלנו