"בניינים נטושים" של נטליה רז, תלמידת בית הספר "סם שפיגל" בירושלים, היא ההצעה הזוכה בתחרות ליצירה דוקומנטרית צעירה של קרן פרלוב. הזכייה הוכרזה באירוע ההוקרה השנתי ליוצר הקולנוע הדוקומנטרי המנוח דוד פרלוב, שהלך לעולמו בשנת 2003. מענק קרן פרלוב לזוכה עומד השנה על שווי 40,000 שקלים - תמיכת שידורי קשת, קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות, חברת טרנסטייטלס וחברת GO2FILMS.

בנימוקי חבר השופטים לזכייה נכתב: " סרטה של נטליה רז 'בניינים נטושים' מתאפיין באלמנטים פואטיים שמתחברים לרוחו פרלוב. בקריינות שמובילה את הסרט נוצר חיבור בין עבר להווה. היצירה מחברת בין החיים למתים ובכך עוצמתה. היא מצליחה לשלב דימויים ומערכות יחסים ולעורר שאלות שיוצאות מהפרט לאוניברסלי".

בנוסף למענק המרכזי, החליט חבר השופטים להעניק ציון לשבח לסרט "אדיס זמאן" של אצ'נפה גלה ממכללת סמינר הקיבוצים "שמצליח להאיר ולספר את הנרטיב האתיופי בדרך חדשה קולנועית ונוגעת ללב". חבר השופטים כלל את סיני אבט, החוקרת ומבקרת הקולנוע מרלין וניג, הבמאית הדוקומנטרית ומנהלת פיתוח בחברת "אנדמול" עדי ארבל, נציג קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות אריה רייכמן, והעורכת והמפיקה, בתו של דוד, יעל פרלוב. "אותו האיש", סרטו של הזוכה מהשנה שעברה, אהרון טרייטל, תלמיד ביה"ס מנשר לאמנות בת"א, הוצג בהקרנת בכורה וחתם את האירוע.

מתוך ההצעה לסרט התיעודי "אותו האיש" (צילום: יחסי ציבור / קרן פרלוב)
מתוך ההצעה לסרט התיעודי "אותו האיש" | צילום: יחסי ציבור / קרן פרלוב

בנוסף, הוקרן קטע מתוך סרטו של דוד פרלוב "ביבה" (1977), אשר משפחת פרלוב החלה בתהליך שחזורו 42 שנה לאחר עשייתו. את הסרט צילם דני שניאור, את המוזיקה כתב המלחין הנודע עדן פרטוש וערכה אותו העורכת הוותיקה ערה לפיד, שהלכה לעולמה בשנה האחרונה ולא זכתה לצפות בגרסה המחודשת. הסרט מספר על ביבה, אלמנת מלחמת יום הכיפורים, החיה בכפר יהושע שבעמק יזרעאל. הורי בעלה עוזי שכלו את בנם האחר במלחמת העצמאות. הסיפור מסופר על ידי האנשים קרובים אליה ומקיפים אותה.

ביבה, דוד פרלוב 1977 (צילום: דני שניאור, באדיבות קרן פרלוב)
ביבה, דוד פרלוב 1977 | צילום: דני שניאור, באדיבות קרן פרלוב

קרן פרלוב מייסודם של שידורי קשת, קרן רבינוביץ לאמנויות ומשפחת פרלוב הוקמה בשנת 2003 כחודש לאחר מותו של דוד פרלוב, אשר יצירתו החשובה ביותר "יומן", אסופה של סרטים דוקומנטריים אשר צילם במשך 14 שנים, מהווה אבן יסוד של הקולנוע הדוקומנטרי הישראלי. הקרן נוסדה במטרה לעודד ולתמוך בסטודנטים צעירים העוסקים ביצירה תיעודית ולשמר את משנתו הקולנועית של דוד פרלוב, שראה בעשייה הדוקומנטרית את תכלית חייו.