לאנשי פסטיבל קולנוע דרום נמאס לחכות עד הקיץ: על אף שלא מדובר בתקופה הרשמית של הפסטיבל, הם יקיימו השבוע הקרנה מיוחדת של הסרט "קיץ בערד" (הגעגועים לעונה החמה מעסיקים אותם לא מעט), דוקו חדש של היוצרת ענת זלצר ("כביש 90", "הקיבוץ"). סרטה של זלצר מורכב מראיונות שערכה עם תושבי ערד, הידועה במארג האנושי הרבגוני שלה,  ובו היא מביאה את התרשמותה מהעיר מהקיץ שבו התוודעה אליה לעומק, בשנת 2013. הקרנת הסרט בפני תושבי העיר (הכניסה חופשית) תתקיים ב-29 באוקטובר באולם אורון, ולאחריה ייערך דיון עם היוצרת בסוגיות החברתיות שעלו ממנו. הסרט הופק בתמיכת חטיבת התכניות של ערוץ 1 וישודר ב-10 בנובמבר ב-21:00.

"כשערד הוקמה בראשית שנות השישים של המאה העשרים, היא עדיין  לא היתה בפריפריה. היא היתה בספר שעליו יש להגן, היא היתה שממה שאותה יש להפריח, היא היתה העיר שנועדה לתקן את כל הטעויות שנעשו בעיירות שהוקמו לפניה. אבל עם השנים כל זה נשכח והוחלף במילה הכל כך אופנתית עכשיו –  פריפריה", מספרת זלצר, המשמשת גם כמרצה במסלול הטלוויזיה של מכללת ספיר. "בקיץ של 2013 שכרתי לי בית בערד. בית בפריפריה. רציתי לבדוק מה נשאר מהחלום של מייסדי ערד ומה – אם בכלל – החלומות של ערד הנוכחית.  במשך כמה שבועות שוטטתי ברחובות שתוכננו בקפידה, הכרתי את שכונת הוילות המעוטרת בשלטי 'למכירה', את השיכונים המעוטרים בשלטי 'להשכרה' ואת נופי המדבר עוצרי הנשימה, שגם הם עומדים אולי למכירה או השכרה. 

"פגשתי את תושבי ערד הוותיקים והוותיקים פחות: המייסדים שחשים שלוקחים להם את העיר, הוותיקים שאוהבים אותה למרות הכל ובגלל הכל, העולים מרוסיה שהפכו למחצית מאוכלוסיית העיר, הקהילה ההולכת וגדלה של חסידי גור, הפליטים הסודנים והאריתראים, ואנשי הפזורה הבדווית, שערד היא עיר המחוז שלהם. המגוון האנושי הבלתי רגיל הזה חי באותה עיר, אבל לא חי ביחד. מתחת לפסטורליה המדברית מפעפע מתח וכאב. בין העבר המפואר - שהסתיים בבת אחת באסון פסטיבל ערד, לבין העתיד המאיים - שבו חברת כי”ל מתכוונת לכרות פוספטים ממש בסמוך לעיר –  ערד מתקשה לנסח לעצמה הווה. אני מתקשה יחד איתה. מה שהיה אמור להיות מסע אל מחוץ לבועה התל-אביבית שלי, הופך גם למסע פנימי בין תפיסותי ההיסטוריות לדעותיי הקדומות. כמו ערד, גם אני צריכה להבין לאן ממשיכים מכאן הלאה".

פסטיבל קולנוע דרום, מיוזמתו של בית הספר לאמנויות הקול והמסך במכללה האקדמית ספיר, החל את דרכו בשנת 2002 עם דגש על סרטי הסטודנטים אך תוך מספר שנים הפך לפסטיבל קולנוע בינלאומי. הפסטיבל מתקיים כל שנה בחודש יוני במשך חמישה ימים מלאים במוקדים שונים ברחבי הנגב הצפוני והמערבי. הקרנת "קיץ בערד" מתווספת לאירועי תרבות וקולנוע שמקיים הפסטיבל לאורך כל השנה ביישובי הדרום.