1. "רבולוסיון"

פרויקט קולנועי שנוצר במלאת 100 שנים למהפכה המקסיקנית. לטובת הפרויקט חברו עשרה במאים ובמאיות מקסיקניים, ביניהם הבמאי זוכה פסטיבל קאן אמט אסקלנטה (שיערוך כיתת אמן במהלך הפסטיבל) ורייגאדס, שביימו סרטים קצרים בני כעשר דקות כל אחד. אסלקנטה ביים את הסרט "La Cura Nicolas Colgado" ("The Hanging Priest"): באמצע המדבר וכשהם רוכבים על חמור, מוצאים ילד וילדה כומר תלוי הפוך על עץ. כשהם משחררים אותו, הם מספרים לו כי נמלטו מכפרם שהותקף והוא מראה להם בצד העץ את נער המזבח שלו שנשרף בפראות ומשתף אותם בלבטי אמונתו, איך יכול להיות 'צדיק ורע לו'?

יחד, השלושה עוברים מהמרחב המדברי לזה העירוני של ימינו, בחפשם אוכל אצל אנשים ללא כסף, כשהתחנה הסופית שלהם למזון היא מקדונלדס. בדרכם דרומה, השלושה עוברים 100 שנים מהמהפכה המקסיקנית הישר אל תוצרי הקפיטליזם האמריקאי, במקסיקו של היום.

2. "ליברפול"

סרטו של ליסנדרו אלונסו. פארל, ימאי סגפן שחי במשך 20 שנה על ספינות מטען, מבקש מהקפטן של הספינה אישור לרדת לחוף כדי לבקר את אמו. כמו יוליסס, פארל חוזר אל מולדתו לאחר שנים רבות בים, משתוקק לבית ולמשפחה. סרט של מילים נדירות ומחוות אנושיות עמוקות, המאזן את המשל הקיומי שלו בהומור אפל וקודר. "ליברפול" מציע וריאציה פואטית של ז'אנר המערבון לצד הצצה לתענוגות המעורפלים של אדם בודד הנסחף ללא כיוון וללא אחיזה באדמה.

3. "לוויתן"

סרטם של לוסיין קאסטאינג טיילור וורנה פרבה. דימויים מרהיבים וכואבים של טבע - מוות מול חיים, מצולות הים מול שמיים גדולים, דגים מול ציפורים - כל אלה יוצרים תמונות שכאילו יצאו מהחריטות המפורסמות של מאוריץ קורנליס אשר, רק באופן הרבה יותר קודר מאיים וקדמוני. הסרט מציג גם פורטרטים מטרידים של הדייגים, אלו שחיים בספינות הדייג במסעות הארוכים באוקיינוס האטלנטי, כאילו יצאו מספרו של מלוויל "מובי דיק". ומעל לכל - הפסוקים מספר "איוב" שנותנים את המוטו ליצירת המופת של הצמד מהמעבדה לקולנוע אתנוגרפי שבהרווארד. טיילור ופרבה יצרו שפה קולנועית חדשה בתיעוד "האמת" הקולנועית עם 12 מצלמות גו פרו שחוקרות דימויים מנקודות מבט לא צפויות ומשנות את מושג האמת, התיעוד וחקר המציאות, מפרקים אותם עד שהם מתגבשים מחדש למושגים מיתיים וקמאים.

4. "הסוכן"

לראשונה תתקיים במסגרת פסטיבל קולנוע דרום תוכנית "מזה"ת עכשיו", אותה אוצר קאיד אבו-לטיף. בין היצירות של הקולנוע הבדואי והדרוזי המתפתח, יוקרן בהקרנה מיוחדת ברהט הסרט "הסוכן" האיראני. עאמד וראנה, זוג צעיר, נאלצים לעזוב את דירתם בין לילה בעקבות עבודות תשתית מסוכנות בדיוק כשההצגה החדשה בה הם משתתפים כשחקנים חובבים, "מותו של סוכן", עומדת לעלות. בעזרת חבר, שדירה בבעלותו בדיוק התפנתה, הם עוברים במהרה לדירה במרכז טהרן – דירה, שכך מתברר, עדיין מלאה בחפציה של הדיירת הקודמת שעזבה בפתאומיות. לאחר כמה ימים מתרחש בדירה מקרה נוראי, תקרית אפופה במסתורין שמצליחה לגעת במקומות הרגישים ביותר של בושה ואשמה, המשנה באופן דרמטי את חייהם של הזוג הצעיר.

5. "שורו"

במסגרת הפסטיבל תתקיים השנה מחווה לאיש הקולנוע, הבמאי והיוצר פרופ' שבי גביזון ("האסונות של נינה", "חולה אהבה בשיכון ג'"), מהקולות החשובים בקולנוע והטלוויזיה הישראלית בשנים האחרונות. גביזון התברך ביצירה בעלת השפעה ומשקל סגולי יוצאי דופן בקולנוע הישראלי. בחודשים הקרובים גביזון משחרר סרט חדש לאחר יותר מעשור, אך לפני שזה יקרה יוקרן "שורו" שלו - אשר ישורון (משה איבגי), איש עסקים כושל, חסר יושרה אך כריזמטי, מנסה לקדם את מכירות ספרו "לגרש את העורב". חייו משתנים כאשר הוא מתארח בתכנית טלוויזיה, שלאחר שידורה מתקבצת סביבו חבורה, או כת, שהופכת אותו למנהיגה הרוחני. 

6. "ידיים חופשיות"

במהלך הפסטיבל תתקיים מחווה לכבוד רונית אלקבץ ז"ל, עם הקרנת סרטים מהקריירה הבינלאומית שלה בצרפת. במהלך המחווה תגיע הבמאית בריג'יט סי, יוצרת הסרט "ידיים חופשיות", המגולל את סיפורה של ברברה, במאית העובדת בתחום הקולנוע כמה שנים ועתה היא עובדת על פרויקט דוקו־דרמטי שעוסק בחייהם של אסירי עולם במתקן כליאה גדול בפריז. במהלך העבודה על הפרויקט היא מתאהבת באחד האסירים ומכאן העניינים הולכים ומסתבכים. מעבר לתהודה הרגשית שעתיד סיפור שכזה לעורר, עוסקת בריג'יט סי במתח שבין התיעודי לפנטסטי, למקום שבו האשליה חודרת לחיים ומטלטלת אותם. רונית אלקבץ בתפקיד הראשי מעניקה לסרט את ליבו.

7. "פאק יו ג'סיקה בלייר"

קרני הנמן החליטה ללכת בדרכה שלה, באופן עצמאי וללא עזרת קרנות, וליצור את הסרט עם הצילום המרהיב ביותר בפסטיבל, סרט אינדי ישראלי קלאסי עם השם הלועזי - "פאק יו ג'סיקה בלייר". שתי חברות טובות חוששות מהאפשרות שסוף העולם מגיע ויוצאות למסע שוטטות ברחבי הארץ במטרה למצוא את עצמן, אך במקום זאת הופכות יותר ויותר אבודות. במקביל, שני חברים טובים מנסים לנצל כל רגע ביומו האחרון של אחד מהם, לפני שיהפוך רשמית לבן 30. שני הזוגות נתקלים זה בזה באמצע שומקום, במסע שעובר בין כבישים, יערות, גשרים ופתח תקווה. שרשרת אירועים בלתי צפויה מאלצת את הארבעה להמשיך את המסע ביחד ולהתמודד עם האחרים, ועם עצמם, בניסיון לחזור למציאות.

8. "בן דוד"

אביתר רוזנברג, סטודנט בבית הספר לאמנויות הקול והמסך במכללת ספיר, יצר את אחד הסרטים המעניינים בפסטיבל השנה. הסרט מספר את סיפורו של ערן, רכז שב"כ דתי, המועבר לחטיבה היהודית לשם סיכול פעולות "תג מחיר". הוא נאלץ להתמודד עם נערי גבעות, בני דמותו כשהיה צעיר. מותחן עלילתי אקטואלי עוצר נשימה.

9. "בלונדה"

סרט מרתק נוסף מבית היוצר של בית הספר לאמנויות הקול והמסך של מכללת ספיר מדגים את הקושי של החיים בדרום, והפעם מזוויות מעניינת וייחודית. שרון שלי ואושרת שטרן, בוגרות בית הספר, יצרו סרט שנפתח במתקפת טילים ב"צוק איתן", במהלכה גיבורת הסרט שרון מסתתרת באחת המיגוניות הפזורות  ברחבי הנגב. בעקבות המלחמה היא מפתחת אובססיה למיגוניות, בתוכן דמויות נשיות מתפרצות מתוכה ללא שליטה. האם תצליח להחזיר את האיזון לחייה?

10. "כיסופים"

זוכה פרס הסרט הסטודנטים הטוב ביותר של מיכל חג'ג' יוקרן במסגרת משבצת סרטי הסטודנטים. הסרט, שזכה בפרס סרט הסטודנטים הטוב ביותר גם בפסטיבל סינקווסט בסיליקון וואלי, הופיע בפסטיבל חיפה וכעת גם בפסטיבל סרטי הסטודנטים בתל אביב. "כיסופים" הינו סרט עלילתי קצר המשקף את חייו של אברהם, פועל ממעמד הביניים שעבד כל חייו במפעל וחי חיים שקטים, עד לרגע שבו חשב שחייו הגיעו לקיצם. ברגע זה הוא התחיל להכין הכנות ולשאול שאלות על חלומות, החמצות ואהבה. הסרט מעורר בצופים רגשות מעורבים של צחוק, עצב, שמחה ומתיר אותם עם שאלות פתוחות על אהבה, מימוש עצמי והתהייה - מה מקומו של המוות בחיי כל אחד מאיתנו?

 

mako תרבות בפייסבוק