"היי חבר'ה! זו ג'ן!" כתבה ג'ניפר לורנס להמוני מעריציה בפייסבוק בחודש פברואר האחרון. "יש שמועה איומה שמסתובבת ביממה האחרונה שרציתי להבהיר. דיוויד או. ראסל הוא אחד מהחברים הכי קרובים שלי ויש לנו יחסי שותפות מדהימים. אני מעריצה אותו ולא מגיעות לו כל שטויות הצהובונים האלה. הסרט יהיה נהדר ואני נהנית מאוד לצלם אותו!". ההודעה המרגשת הגיעה בעקבות השמועות כי מריבה גדולה פרצה בין הכוכבת והבמאי על סט סרטם המשותף החדש, "ג'וי". אם אכן הייתה מריבה גדולה, לורנס וראסל מעדיפים להתעלם ממנה, לפחות לעיני המצלמות. הם מתראיינים ביחד, היא מספרת על הערצתה אליו עוד לפני שנפגשו, מתבדחת על היותה "קורבן של הכתיבה שלו", הוא מציע את התואר "מוזה" ומדבר על "חיבור בין נפשות". גם כשלורנס התראיינה כנגד פערי השכר בין שחקניות ושחקנים, שבא לידי ביטוי גם בסרטו האחרון של ראסל, הוא מיהר להתייצב לצידה.

ולפני כמה שבועות הגיע "ג'וי", שיתוף הפעולה השלישי של הצמד, אחרי "אופטימיות היא שם המשחק" ו"חלום אמריקאי", והראשון שבו לורנס היא הכוכבת הראשית הבלעדית (אתמול היא זכתה עליו בפרס גלובוס הזהב). לצידה משחקים בראדלי קופר ורוברט דה נירו, גם הם שחקנים קבועים של ראסל, שהופיעו בשני סרטיו הקודמים. מה גורם לשחקנים של ראסל להישאר נאמנים לו? מלבד ידידות וחיבה, זה פשוט משתלם. הקשר בין ראסל ולורנס הוא אחד המתגמלים ביותר בהיסטוריה של הוליווד - על סרטם המשותף הראשון זכתה לורנס בכל פרס אפשרי ובפסלון אוסקר ראשון, והיא עוד לא בת 23. שנה לאחר מכן היא גנבה את ההצגה ב"חלום אמריקאי", על אף ליהוק שיש שיגדירו תמוה - תפקיד האם והרעייה - שנראה לא אמין במיוחד בהתחשב בגילה האמיתי. זה לא מנע ממנה להיות מועמדת פעם נוספת לאוסקר, ולא מנע מראסל ללהק אותה גם ב"ג'וי" לתפקיד שיתאים יותר לשחקנית מבוגרת בכעשור. ככה זה כשאוהבים.

כל מי שאי פעם עבד עם חבר קרוב יודע עד כמה קשה ומסתכל המצב הזה יכול להיות, וזה עוד לפני שדיברנו על מגפת האגו טריפ שמסכנת את תושבי הוליווד האומללים. מצד שני, מציאת במאי שהוא גם חבר ומעריץ זה כמעט חובה לשחקן או שחקנית שרוצים לקבל תפקידים מעניינים, או אפילו כאלה שייכתבו במיוחד עבורם. מאז ראשית ימי הקולנוע במאים ממחזרים את הקאסט שלהם שוב ושוב - מהופעותיה החוזרות של ליליאן גיש בסרטיו של חלוץ הקולנוע גריפית', דרך ג'ורג' קיוקר ועשרת הסרטים שביים בהשתתפות קתרין הפבורן, השחקנים שחטפו התעללויות מהיצ'קוק וחזרו לעוד סיבוב ועד 50 שנות עבודה משותפת של ג'ון פורד וג'ון וויין. מי הבמאים ממחזרים הגדולים של הוליווד בימינו, ומי מושא האובססיה שלהם?

וודי אלן וכולם (בעיקר כולן)

שאלה לבגרות במתמטיקה: אם וודי אלן מוציא סרט חדש מדי שנה, ובכל סרט משתתפים לפחות ארבעה שחקנים מנוסים, תוך כמה שנים יאזלו הכוכבים שטרם שיתפו איתו פעולה? שחקנים רבים שעבדו עם אלן המשיכו משיתוף פעולה אחד גם לסרט שני, שלישי או חמישי, והשיאניות הן אשתו לשעבר מיה פארו (12 סרטים) והאקסית דיאן קיטון (8 סרטים).

ווס אנדרסון וביל מאריי

לבמאי הכי OCD באמריקה יש הרבה יותר משחקן קבוע אחד - אוון ווילסון, ג'ייסון שוורצמן, אנג'ליקה יוסטון, אדריאן ברודי, אדוארד נורטון וג'ף גולדבלום הם חלק מהפמליה הקבועה שלו, אך מאריי מנצח את כולם - הוא הופיע בכל סרט של הבמאי מסרטו השני והלאה, כדמות מרכזית ("עמוק במים" או "המירוץ לצמרת של מקס פישר") או כאורח לסצנה אחת ("רכבת לדארג'לינג" או "מלון גרנד בודפשט") והיד עוד נטויה - בסרטו הבא, פרויקט אנימציית סטופ-מושן בהשראה יפנית, מאריי צפוי לשחק כלב.

האחים כהן ופרנסס מקדורמנד

והנה מקרה של שחקנית וצמד במאים שגורלם נקשר במובן המקצועי והאישי כאחד. מקדורמנד איננה כוכבת ענק, אבל נחשבת לאחת השחקניות הטובות שפועלות בהוליווד. את הופעת הבכורה שלה היא עשתה בסרט "רציחות פשוטות", הסרט הראשון של זוג האחים, בבימויו של ג'ואל כהן. זמן לא רב אחרי צאת הסרט היא נישאה לג'ואל, נישואים הנמשכים עד היום. מקדורמנד השתתפה בחמישה סרטים נוספים של הכהנים, בהם "פארגו", "האיש שלא היה שם" ו"לקרוא ולשרוף", והיא צפויה להפציע גם בסרטם החדש שייצא בקרוב - "Hail caeser". שחקנים חוזרים נוספים בסרטי האחים: סטיב בושמי וג'ון גודמן (שישה סרטים כל אחד), ג'ון פוליטו (חמישה) וג'ורג' קלוני (ארבעה, כולל תפקיד ראשי ב-"Hail caeser" המצופה).

קוונטין טרנטינו וסמואל ל. ג'קסון

שני אלה הם פשוט שידוך משמיים - הם עבדו יחד בשישה סרטים, כולל "שמונת השנואים" הטרי, ונראה שהם נהנים מכל רגע. אך זו לא הייתה בדיוק אהבה ממבט ראשון - ג'קסון שיחזר לאחרונה בראיון את פגישתם הראשונה בשנת 1991, באודישן ל"כלבי אשמורת". ג'קסון חשב שהוא הולך לשחק לצידם של טים רות' והארווי קייטל, אך מצא את עצמו מנסה להישאר רציני כשסביבו צמד "ליצנים" שמעולם לא פגש, שלא הצליחו להפסיק לצחוק. "לא הבנתי אז שאלה היו קוונטין והמפיק של הסרט, לורנס בנדר. אבל ידעתי שהאודישן לא היה טוב במיוחד", הוא סיפר, ואכן, הוא לא הופיע בסרט, ונותר די מבואס מזה עד היום. בפרמיירת הסרט בסאנדנס נפגשו השניים שוב, וטרנטינו הודיע לג'קסון שלא ידאג כי הוא "כותב משהו בשבילו". המשהו הזה היה ג'ולס, הדמות הזכורה והאהובה מ"ספרות זולה". "השנואים" הוא סרטם השישי יחד, כאשר ג'קסון נעדר מאז רק מ"חסין מוות" ומהקטע שביים טרנטינו לפרויקט "ארבעה חדרים".

טים ברטון וג'וני דפ / הלנה בונהאם קרטר

לא יהיה זה מופרך לטעון שטים ברטון, שהחל את דרכו כאחד הבמאים המעניינים בהוליווד והפך עם השנים ליוצר די בנאלי וחסר השראה, הרס בדרך גם את הקריירות של שני הכוכבים הקבועים שלו. ג'וני דפ משתתף בלא פחות משמונה סרטים של הבמאי, תמיד בתפקיד מרכזי - "המספריים של אדוארד", "אד ווד", "סוויני טוד", "צ'ארלי בממלכת השוקולד", "אליס בארץ הפלאות" ואחרים. עם כל כך הרבה דמויות מעוצבות ומכוסות באיפור כבד ופאה משונה, מה הפלא שהשחקן המבטיח לשעבר כבר לא יודע איך לשחק בלי תחפושת. הלנה בונהאם קרטר פגשה לראשונה את ברטון על הסט של "כוכב הקופים" שיצא בשנת 2001, והשניים התאהבו וחיו יחד עד לפני קרוב לשנה. מאז ועד "צללים אפלים" משנת 2012, היא הופיעה בכל אחד מסרטיו, שבעה בסך הכל. אנחנו לא שמחים לאיד, חס וחלילה, אבל אפשר רק לקוות שהפרידה פינתה לבונהאם קרטר, שכבר שנים בעיקר מתבזבזת בתפקידים גרוטסקיים, זמן לתפקידים מסוג אחר.

מרטין סקורסזה ולאונרדו דיקפריו

בשנות השבעים הצמד הכי קול בניו יורק היה מרטין סקורסזה ורוברט דה נירו. לאחר ש"רחובות זועמים" הזניק את הקריירות של שניהם, הם שבו לשתף פעולה שוב ושוב, תשע פעמים בסך הכל. לאורך השנים הבמאי איפשר לשחקן להיכנס לנעליהן של דמויות שונות משולי החברה העירונית, בהם נהג המונית טרוויס ביקל, "השור הזועם" שזיכה אותו באוסקר וכמובן ג'ימי קונווי מ"החבר'ה הטובים". אבל אנחנו בכלל כאן כדי לדבר על היורש והמוזה החדשה של הבמאי. שיתוף הפעולה בין סקורסזה ודיקפריו החל כשהשני סייע להוציא לפועל את "כנופיות ניו יורק", פרויקט שסקורסזה טיפח אך התקשה להשיג לו מימון עד התייצבותו של הכוכב לעזרה. הבמאי השיב לו כגמולו כשביים את "הטייס", פרויקט תשוקה של דיקפריו שפיתח אותו לצד במאי אחר. מאז כיכב דיקפריו בכל סרט של סקורסזה מלבד "הוגו", כלומר "השתולים", "שאטר איילנד", "הזאב מוול סטריט" וגם סרט קצר בשם
"The Audition", בו גם דה נירו מצטרף לחגיגה. וסגירת המעגל הכיפית - דה נירו היה מי שהציע לסקורסזה לעבוד עם דיקפריו מלכתחילה.

עוד צוותים מנצחים ששווה להזכיר:

כריסטופר נולאן ומייקל קיין

כל סרט צריך מבוגר אחראי, כל במאי צריך ג'נטלמן אמיתי.

ריצ'רד לינקלייטר ואית'ן הוק

שווה לשמור על קשר עם חברים מהניינטיז.

אדגר רייט, סיימון פג וניק פרוסט

הבמאי וצמד השחקנים אחראים יחד ל"טרילוגיית הקורנטו" הכיפית להפליא: "מת על המתים", "שוטרים לוהטים" ו"סוף העולם", ושיתפו פעולה בקטנה גם בגרסה של שפילברג ל"טין טין" שכתב רייט.

פול תומאס אנדרסון ופיליפ סימור הופמן

לדקת דומייה הקהל מתבקש לעמוד.

פול פיג ומליסה מקארתי

הוא כותב לה את התפקידים הכי טובים שלה מאז "בנות גילמור", היא מוכיחה שהיא הרבה יותר מדאחקה, ביחד הם עומלים ברגעים אלה על הגרסה הנשית של "מכסחי השדים".

ליאו קראקס ודניס לבנט

הבמאי הצרפתי שמלא בהמצאות צריך מישהו שיכול לעמוד בקצב שלו.