פעם אחר פעם מקבל עולם הקולנוע הדוקומנטרי בישראל בשורות המעידות על היותו "מעצמה" בקנה מידה עולמי. בדרך כל נוגעות הבשורות הללו בסרטים בעלי הקשר "פוליטי", כמו למשל "5 מצלמות שבורות" או "שומרי הסף", העוסקים בסכסוך הישראלי-פלסטיני, אבל השבוע הן הגיעו לסרט העוסק בנושא האוניברסאלי הקרוי "אהבה" וליבו נמצא, מכל המקומות שבעולם, בדירה צנועה בשכונת תל גיבורים בחולון.

"השדכנית", סרטם של המפיק ברק היימן והבמאי דני וסרמן המוקרן בימים אלה בסינמטק ת"א, זכה השבוע בפרס הראשון בפסטיבל קרקוב בפולין, אחד מהפסטיבלים הותיקים והחשובים בתחום, המתקיים זו השנה ה-54. "הפרס מוענק לסרט עבור תיאור רגיש של מערכות יחסים בין-אישיות, סובלנות, זמן שחולף וההתנגשות בין מסורת למודרניות", נימקו שופטי הפסטיבל את הזכייה, "אבל יותר מהכול מוענק הפרס על תיאור עמוק ורב-מימדי של אישה חכמה ומעוררת השראה". עוד בטרם יבשה הדיו מתעודת הפרס בקרקוב, זכה אמש (רביעי) הסרט גם בציון לשבח מחבר השופטים בפסטיבל בלגרד.

גיבורת הסרט, אותה אישה "חכמה ומעוררת השראה", היא טובה שמיסאן. שדכנית עם רקורד של כ-500 זיווגים מוצלחים, וגם אישה הסובלת ממחלת ניוון שרירים המרתקת אותה לכיסא גלגלים בלי יכולת להניע שום איבר מלבד הראש, שלא מפסיק לעבוד על מציאת הזוגית לכל מי שזקוק לה - ואין אחד שלא. אל טובה מגיעים אלה שרוב האפשרויות סגורות בפניהם. גרושים מבוגרים, אישה עיוורת, נכים בכיסאות גלגלים, "טרנגוזות", כלשונה.

טובה אינה מייפה את המציאות ונזהרת מלהבטיח ללקוחותיה הבטחות שווא. "אם היא שחרחורת עם גבות מסודרות, אין לה שפם, אין לה שערות ברגליים, זה בסדר בשבילך?", היא שואלת את אחד מהם. "הוא לא מלך היופי", היא מתארת את יוסי, נכה בכיסא גלגלים אותו היא מנסה לשדך לרוזנה, נכה גם היא. "את מאמינה באהבה? קדחת", היא אומרת לה בפגישה המשותפת. "בעזרת השם יהיה שידוך. השאלה היחידה היא - אתם יודעים לוותר"?

השדכנית (צילום: גונן גלזר ודניאל מירן)
אתם יודעים לוותר? | צילום: גונן גלזר ודניאל מירן
בסרט נשזר גם סיפור אהבתם של טובה עצמה ובעלה גבי. החל מסצנת הפתיחה, הלקוחה מסרט חתונתם ובה רוקדים הכלה היפה וחתנה הצעיר, דרך ההתמודדות של טובה עם המחלה שאין ממנה מרפא ושל גבי שעבר אירועי לב וצנתורים, והיום הוא מעשן כבד וזקן בטרם זמנו, הרוצה למות לפני אשתו כי "אין לי חיים בלעדיה", וכלה בחגיגות 43 שנות נישואיהם בחיק המשפחה האוהבת.

טרנגוזה דה לוקס

"כשהבנתי שאני רוצה להיכנס לעולם של הסרטים הדוקומנטריים, שאלתי את עצמי על מה אעשה את הסרט הראשון שלי", מספר דני וסרמן (50), שהיה בעברו עיתונאי, תחקירן בקולנוע הדוקומנטרי ותסריטאי, וזהו סרטו הראשון כבמאי. "תמיד עניין אותי איך אנשים מתמודדים כש'השמיים נופלים עליהם', ונזכרתי בטובה, שדכנית חולה בניוון שרירים שפגשתי לפני 15 שנים כשהייתי עיתונאי. קצת חששתי להתקשר אליה, כי כבר אז היא יכלה רק להזיז אצבע אחת ובעלה גבי היה סוחב אותה על גבו, מניח אותה בכיסא גדול בסלון ושם, בעזרת האצבע האחת שעדיין יכלה להזיז, היא הייתה פותחת וסוגרת את הרמקול ועונה לטלפונים מכל מחפשי האהבה שלא פסקו לצלצל אליה. אחרי כל כך הרבה שנים חששתי מעט שהיא כבר לא בן החיים, אבל כשהתקשרתי היא ענתה בקולה הרועם ו'השדכנית' יצא לדרך".

השדכנית (צילום: גונן גלזר ודניאל מירן)
צחקו מחוש ההומור והאישיות הכובשת | צילום: גונן גלזר ודניאל מירן
וסרמן וצוותו עבדו על הסרט כשלוש שנים. "כשטובה נתנה את הסכמתה פניתי לברק היימן שיפיק את הסרט. הוא התלבט, ולמזלי הגדול הוא אמר בסוף כן. זה בדיוק מה שנקרא מזל של מתחילים, כי אי אפשר לבקש מפיק, מורה וחבר טוב יותר לדרך הלא פשוטה שנקראת יצירת סרט דוקומנטרי. הכנו טריילר קצר והלכנו איתו לרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו. הם חששו ממה שהם הולכים לראות - אישה נכה שאיננה מסוגלת לזוז, שגרה בקומה שנייה בלי מעלית בחולון, אבל בסוף הם הופתעו וצחקו מהחוש הומור ומהאישיות הכובשת שלה, אני ממש זוכר את הצחוק המתגלגל ואת ההערכה הרבה לגיבורת הסרט. לאחר מכן הצטרפה גם לעשייה גם קרן 'מקור', ואני חושב שאי אפשר לבקש התחלה טובה מזו".

איך היה המפגש עם טובה?
"כשהגעתי לסלון הגדול של טובה בחולון, חששתי מהרגע שבו אכנס ואראה אותה. יש משהו מפחיד בלהיכנס לחדר שבו שוכב אדם מאד חולה, אבל המציאות הרי שונה מאד ממה שאנחנו מתכוננים אליו. הגעתי לבוש יפה עם ארשת רצינית של במאי, בעיקר כדי שהיא תבטח בי ותיתן את הסכמתה. הסלון היה רועש, מלא בשכנים, אנשים נטושים שטובה אספה לביתה, ואינספור מחפשי אהבה. באותו הזמן טובה לא השתמשה עדיין במכשיר שמיעה. היא ביקשה ממני להרים את הקול, ודי מהר קלטה שאני מתקשה לדבר בקול רם. היא עצרה את השיחה, כולם השתתקו כדי לשמוע, והודיעה בקול רם שאני 'טרנגוזה!' - כינוי חיבה שהומצא בביתה לכל מי שיש לו דפקט נפשי או פיזי. כולם חייכו, ולקח לי זמן להבין שהם לא לועגים לי. רק אחרי כמה ביקורים הבנתי שכשטובה מודיעה שאתה 'טרנגוזה', זה כאילו התקבלת למועדון שלה. מי שטובה חושבת שהוא יותר דפקט מהרגיל, מקבל ממנה את הכינוי שבו היא מכנה את עצמה - 'טרנגוזה דה לוקס'. מי שממש מתעלה בתחום, יקבל את התואר 'טרנשוסה'".

השדכנית (צילום: גונן גלזר ודניאל מירן)
סיפור האהבה הגדול ביותר שייך דווקא לטובה | צילום: גונן גלזר ודניאל מירן
בתקופה בה בילה בצמוד לטובה וללקוחותיה מחפשי האהבה והשידוך, למד וסרמן הרבה בכל הקשור למושג "אהבה" ולמקומו בחברה. "אני וכל הצוות בילינו כשנתיים עם טובה, והופתענו לגלות שדכנית שטוענת בתוקף שאין דבר כזה 'אהבה'", הוא מספר. "השאלה למה היא מתכוונת נתונה לפרשנות, כי בבית שלה - ולקח לנו זמן רב לקלוט את זה - מסתתר אחד מספורי האהבה הגדולים ביותר שפגשתי, אולי הגדול מכולם, שלה ושל בעלה גבי. אם הייתי צריך לפרש את טובה, הייתי אומר שטובה השדכנית הנכה מחולון עומדת לבדה מול חברה צרכנית שמאדירה את האהבה הרומנטית. האהבה הרומנטית היא המשך ישיר לתפיסה הקפיטליסטית ששולטת לא רק בשווקים אלא גם בחיי האהבה של כולנו. לא בכדי מדגישות החברות המסחריות הגדולות את הרומנטיקה בפרסומות שלהן.

האהבה הרומנטית נתפסת כ'מוצר מושלם'. כזה שיספק לך את כל מה שחסר לחיים שלמים ו'מושלמים, אבל בחיים האמיתיים בן הזוג אינו מוצר, ודי מהר האכזבה והכעס יופיעו – כי הרי הובטח לי מוצר מושלם, ומה עושים עם מוצר שמאכזב? במקום הזה עומדת טובה בודדה מול פנטזיות של מחפשי אהבה, שמגיעים אליה אחרי שפומפמו באינספור שירים וסרטים. 'אין אהבה יא טרנגוזה!', היא מטיחה בהם בנחישות, לעתים בבוטות ממש. תפיסת האהבה של טובה היא תפיסה הפוכה. האהבה מבחינתה אינה מוצר קפיטליסטי, אלא ההפך המוחלט - ויתור על אינסוף תפיסות ותשוקות שנמכרות לכולנו".

השדכנית (צילום: גונן גלזר ודניאל מירן)
יותר מחפשי אהבה נכים הסכימו להשתתף בסרט | צילום: גונן גלזר ודניאל מירן
בסרט נחשפים הרבה מחפשי אהבה בעלי מוגבלויות, נכים, אישה עיוורת. איך היה המפגש איתם?
"זה אולי יישמע מפתיע, אבל כשניסינו לעניין מחפשי אהבה להשתתף בסרט, יותר מחפשי אהבה נכים הסכימו להשתתף בו מאשר אנשים רגילים. אני חושב שהם הרגישו שיש לזה חשיבות מיוחדת, כי הם יודעים ומרגישים שהחברה שלנו, שמאמינה בדוגמניות ובריאליטי, מעלימה אותם או לועגת להם ומנצלת אותם. לאנשים עם מוגבלויות יש המון חכמה שונה להעניק לנו, האנשים ה'רגילים' שנמצאים במרוץ העכברים האינסופי. לא מפתיע שדאגו להעלים אותם מחיי התרבות, הרוח והתקשורת שלנו".

גם ברק היימן, למרות שמאחוריו קילומטראז' עשיר ביותר כיוצר וכמפיק קולנוע דוקומנטרי, לא מצליח להסתיר את אהבתו הרבה ל"בייבי" הספציפי הזה. "הצלחנו למצוא את האיזון העדין והשברירי שבין המימד הטראגי והקשה כל כך של הסיפור, לבין אותה ארשת מבודחת, מלאת ההומור והחיים, שמאפיינת את רוחה של הגיבורה ואת האנרגיה בביתה", הוא מסביר. "אני חושב שזה המפתח להבנת סוד קסמו של הסרט הזה. למרות הבסיס המדכדך שלו - זהו סרט זורם משעשע ואופטימי. הרבה מזה קשור לתהליך העריכה. נפגשנו עם ארבעה עורכים, חלקם אף התחילו לעבוד על הסרט, אבל בסופו של דבר רק עם רון גולדמן, שכבר עבד איתנו בסרטים 'גשר על הואדי' ו'בדרך הביתה', הצלחנו להגיע לאותו איזון נכסף. ההתרגשות בקולה של טובה כשסיפרתי לה ולבני משפחתה על הזכייה, הייתה שווה את כל הלילות הארוכים בחדר העריכה עם דני ועם רון". 

מה לקחת מתהליך יצירת הסרט?
"מבחינתי מה שהיה חזק ומשמעותי בעשיית הסרט הוא המפגש עם גבי בעלה של טובה. דני דיבר על היחסים בין טובה וגבי כאלמנט חשוב ומאד בסרט, ואני בטיפשותי וצרות אופקיי לא הבנתי על מה הוא מדבר, כי על פניו גבי הוא דמות מאד לא נעימה. בפעם הראשונה שראיתי אותו הוא היה מאד תוקפני וחסר סובלנות ואמרתי לעצמי ש'אין מצב שנצליח לעשות משהו יפה עם האיש הזה'. לשמחתי הגדולה דני התעקש על החלק הזה בסיפור, ונתן לי שיעור מאלף. אהבתם של גבי וטובה נוכחת ומשמעותית בסרט, וכמו שדני אמר לי בפגישתנו הראשונה – 'זה סיפור אהבה גדול מהחיים'".

הסרט "השדכנית" יוקרן בשבת הקרובה (7.6) ובכל יום שבת בחודשים הקרובים בשעה 11:30 בסינמטק ת"א, וביום רביעי (11.6, בשעה 20:30) בסינמטק חולון, בהקרנה חגיגית בנוכחות גיבורת הסרט טובה שמיסאן והבמאי דני וסרמן.