"ועדת החקירה הממלכתית הוקמה כדי לחקור רק את הכשלים המבצעיים: הבלגן הישראלי, שומר הראש שהסתכל לכיוון הלא נכון, הנהג ששכח להפעיל את הסירנה על גג המכונית ועיכב את הפינוי של רבין בכמה דקות יקרות. הוועדה לא בדקה את הכוחות הסמויים שרצו להרוג את רבין. הרצח שלו הגיע בסיומו של קמפיין שנאה שהובל על ידי רבנים הזויים, מתנחלים שהתנגדו לנסיגה מהשטחים, והימין בהובלת הליכוד ובהנהגת בנימין נתניהו, שרצה לערער את שלטון מפלגת העבודה".

בדברים הקשים האלה הציג היום הבמאי עמוס גיתאי במסיבת עיתונאים בפסטיבל ונציה את סרטו "רבין, היום האחרון", העוסק ברצח ראש הממשלה. גיתאי, שכינה את רבין "פטריוט ישראלי אמיתי, אפילו שהמילה הזאת נחטפה מאז על ידי הימין", פתח את מסיבת העיתונאים בדקת דומייה לזכרה של ריהאם דוואבשה שמתה הלילה מפצעיה לאחר שנפגעה בהצתת ביתה בכפר דומא לפני כחודש.



"בסרט שלי יש סצנה שמראה את רבין במסיבת עיתונאים בעזה 10 שנים לפני ההתנתקות", אמר גיתאי. "הוא אמר אז שנסיגה חד-צדדית תביא לכאוס ושהכוחות הגרועים ביותר יתפסו את השלטון. היום, עשרים שנים לאחר מותו, אנחנו עדיין מצויים במשבר שנוצר עם היעלמותו של רבין ושל תבונתו מהפוליטית מהמפה".

הסרט "רבין, היום האחרון" עוסק ברצח ראש הממשלה, בנסיבות שהובילו למותו ובאופן שבו התקבל האירוע הטראומטי בחברה הישראלית. משתתפים בו בין השאר יוגב יפת (בתפקיד יגאל עמיר), יצחק חזקיה, מיכי ורשביאק, עינת ויצמן, יעל אבקסיס, רות אסרסאי ועוד. הסרט נחשב לאחד המועמדים הבולטים לזכייה בפרס אריה הזהב בפסטיבל ונציה.