הסוף לעמלות רכישת כרטיסי קולנוע באינטרנט? הצעת החוק לאיסור גביית עמלה אינטרנטית על עסקות לרכישת כרטיסי קולנוע ומופעים עברה היום (ד') בקריאה טרומית. הצעת החוק של ח"כ תמר זנדברג (מרצ) עברה אחרי ששר הכלכלה, אלי כהן, הודיע כי הקואליציה תתמוך בהצעת החוק.

בפברואר הפילה ועדת השרים לחקיקה את הצעת חוק של ח"כ זנדברג בעקבות התנגדות של השר כהן לחוק, אך היום הוא הודיע כי הוא תומך בו. זאת לאחר שבדיקה של הרשות להגנת הצרכן העלתה שההוצאות בגין פלטפורמת המכירה באמצעות האינטרנט יורדות עם השנים, בין היתר בעקבות כניסתן של טכנולוגיות חדשות וזולות יותר, ולכן לדבריהם אין הצדקה לתוספת תשלום שהיא ייחודית לרכישה באינטרנט.

מסקנת הבדיקה היתה שהמסחר הלא־הוגן בענף בתי הקולנוע נובע מכשל תחרותי, בגין הכוח של הספקים בשוק מכירת הכרטיסים לקולנוע — בשילוב עם התחרות המצומצמת בין השחקנים בשוק זה. עמלות ההזמנה לכרטיסי קולנוע נחשבות לגבוהות במיוחד ועומדות על כ-10% בממוצע ממחיר הכרטיס.

ביקורות נוקבות נמתחות על בתי הקולנוע גם בגלל מחירי הכרטיסים הזהים — 40 שקל לכרטיס רגיל בסינמה סיטי, יס פלאנט, רב חן ולב. כל בתי הקולנוע העלו מחירים בשקל אחד בשנה האחרונה, אולם בענף הקולנוע טוענים שהתחרות מתקיימת בגזרת המבצעים השונים של הרשתות.

בענף בתי הקולנוע מאיימים כי ביטול העמלות יביא לעליית מחירים. "מי שייפגע מהחוק הם הצרכנים כי אם ההכנסות שלי לא יבואו מהעמלות אז הן יבואו ממקום אחר, אם לא היום אז עוד חודש או עוד כמה חודשים", אמר ל-TheMarker אבי אדרי, מנכ"ל הסינמה סיטי. "האינטרנט הוא לא בחינם לאף אחד, גם לא לנו וזה לא חוסך לנו בעלויות כי כל הקופות שלי עדיין פתוחות למתן שירות, באינטרנט אפשר לבטל את ההזמנה וצריך לשלם המון כסף לחברות תוכנה, אבטחת מידע ועוד. בכל העולם לוקחים עמלות על מכירת כרטיסים באינטרנט. בישראל הרגולאטור במקום להתעסק בדברים החשובים מתעסק בדברים האלה.

"זאת המדינה היחידה בעולם שיש בה חוק פופקורן. למה אין חוק הסנדביץ' שאסור להכניס כריכים למסעדות?  החוק אומנם פגע במכירות במזנון רק בצורה מינורית אבל עצם זה שמציירים אותי בגנב ושודד ללא עוול בכפי זה לא הגיוני. בשורה התחתונה, לא ייתכן שהמדינה מתערבת עד כדי כך בעסק שלי. בגלל  שענף הקולנוע הוא סקסי אז עושים החלטות פופוליסטיות.  למה אין חוק נגד עמלת החליצה של בקבוקי יין במסעדות? למה נטפלים רק לבתי הקולנוע? אנחנו עסק פרטי שלא נתמך ע"י המדינה", הוסיף אדרי.

ח"כ זנדברג הגיבה בחריפות להצהרה של סינמה סיטי כי תעלה מחירים ואמרה: "הכל פעם שמחוקקים לטובת הציבור מאיימים עלינו עם עליית מחירים. העמלה הזו מיותרת ובטח ובטח לא משקפת שום עלות אמיתית, ולכן אין לזה שום סיבה. כמו שבתי הקולנוע יודעים להתאים עצמם לעידן הצפייה ברשת, עליהם להתאים את עצמם לעידן של מתן שירות פשוט באתר אינטרנט".

מדובר בהתערבות השנייה של המדינה בענף בתי הקולנוע, אחרי שלפני כשנה וחצי אושר חוק הפופקורן המתוקן, שאוסר על בתי קולנוע ומגרשי ספורט למנוע הכנסת שתייה ומזון לתחומם.

שוק ריכוזי שצומח בקצב גובר

בימים אלה גועש ענף בתי הקולנוע, בעקבות כניסתה להקפאת הליכים של רשת גלובוס מקס בגלל חובות הענק שלה. אבל למרות הקשיים של הרשת המחזיקה כרבע מהמסכים בישראל, לא נראה שאנו עומדים בפני גל של קריסות בענף. להפך - שוק בתי הקולנוע ריכוזי מאוד, ונהנה מצמיחה בקצב גובר בשנים האחרונות. את המחצית הראשונה של 2017 סיים הענף עם שיא במכירות הכרטיסים, שממשיך את הצמיחה הרציפה בעשור האחרון. בשנת 2017 נמכרו בישראל כ-17 מיליון כרטיסים ושנת 2017 צפויה להסתיים עם מכירות של כ-18 מיליון כרטיסים.

476 מיליון שקל בשנה — הסכום ממכירת 17 מיליון כרטיסי קולנוע — זורמים ברובם לכיסם של שלושה שחקנים גדולים, השולטים בכ-83% מהמסכים בישראל: חברת תיאטראות ישראל, המחזיקה ביס פלאנט (26%) וברב חן (8%; ובסך הכל 34%); גלובוס מקס עם 25% מהמסכים וסינמה סיטי עם 24% מהמסכים, כך לפי נתוני חברת הייעוץ צ'מנסקי בן שחר. חלק מההכנסות של קבוצות הקולנוע הגדולות מגיעות גם מהיותן הבעלים של חברות הפצת סרטים.

קבוצות בתי הקולנוע לא נסחרות בבורסה בישראל, אך על הרווחיות הגבוהה בענף ניתן ללמוד מדו"חות הבורסה של לונדון של השחקנית הגדולה בענף, תיאטראות ישראל (יס פלאנט ורב חן): הקבוצה מיזגה ב–2014 את עסקי הקולנוע שלה בישראל ובאירופה עם רשת בתי הקולנוע המובילה בבריטניה ואירלנדCineworld.  ב-2016 החברה צמחה ורשמה רווחים, ופעילותה בישראל נהנית משיעורי רווחיות עודפים, אפילו ביחס לממוצע החיובי של הקבוצה כולה.

הכנסות סינוורלד בישראל הגיעו ל–63.5 מיליון ליש"ט בשנה שעברה, צמיחה של 22% בהשוואה ל–2015. חלק מהצמיחה החזקה בהכנסות בישראל מיוחס להתחזקות בשערו הממוצע של השקל לעומת הליש"ט, אך גם בנטרול השפעת שערי המטבע, צמחה פעילות סינוורלד בישראל ב-7.1%.

חשיבותה של ישראל לסינוורלד ניכרת בעובדה שמספר המסכים בישראל מגיע ל–124 - כלומר 5.8% מסך המסכים של הקבוצה כולה ו-8% מהכנסותיה. לא פחות מרשימה העובדה שההכנסה למסך בישראל היתה גבוהה ב–8% מההכנסה הממוצעת למסך בבריטניה, שבה התוצר המקומי הגולמי לנפש גבוה יותר.

"האם יש חוק נגד זה שאנשים ירוויחו טוב? אם מישהו מרוויח טוב זה אומר שצריך לדפוק אותו למרות שאין היגיון כלכלי בחוק הספציפי הזה?", אומר אדרי. "זה שגלובוס מקס נמצאת בפשיטת רגל, גם אם זה בגלל ניהול כושל, זה אומר שהעסק שלנו לא כזה קל ואפשר לפשוט בו רגל".

שר האוצר, אלי כהן, מסר: "זהו צעד נוסף לחיזוק ההגנה על הצרכן וקביעת כללים שיקדמו סחר הוגן".

מהסינמה סיטי נמסר בתגובה: העמלות בגין הזמנת כרטיסי קולנוע באינטרנט הינן תוצאה של העלויות הרבות הכרוכות בהפעלת השירות והתחזוקה השוטפת, ביניהן עלויות אבטחת מידע, הגנה על פרטי האשראי של הצרכנים וניהול האתר ואינן במקום שעות העסקה של נציגים בקופות. כידוע, עמלה מקוונת כאמור, אינה ייחודית לענף הקולנוע בארץ ומקובלת בכל העולם. הדבר קשור למודל העסקי של עולם הכרטיסים ובתי הקולנוע. יודגש כי מחיר כרטיס קולנוע בישראל זול יותר ממחיר כרטיס קולנוע ממרבית מדינות באירופה ולהבדיל ממתחמי תרבות אחרים, מתחמי הסינמה סיטי אינם נתמכים ע"י אף גורם או מקבלים סיוע כספי כלשהו. אנו תקווה כי המחוקק ישקיע את אותם המשאבים גם במלחמה כנגד הורדת תכנים באופן פיראטי, הפוגעת פגיעה אנושה בענף הקולנוע.

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

לכתבות נוספות באתר:

דיון סוער בתביעת הענק על עסקת מעריב: האם הדירקטורים ישלמו 100 מיליון שקל

הדולר והיורו ממשיכים לזנק - ובשוק תוהים: האם תם עידן השקל החזק?