עם כל הכבוד לפתיחות הזהירה שמגלים בשנים האחרונות השלטונות בסין כלפי המערב וזכויות האדם, מדובר עדיין במדינה שנשלטת ביד ברזל בעיקר בכל הקשור לרעיונות והמידע שאליהם מורשה הציבור להיחשף. על הרקע הזה הופתעו רבים לגלות שסרטו החדש והאינטנסיבי של ג'יה ז'נגקה, ככל הנראה הבמאי החשוב ביותר שיצא מהמדינה בדור האחרון, אושר להקרנה על ידי הצנזורה הסינית באוגוסט האחרון. ז'נגקה סיפר בראיונות שהוא מתכנן להפיץ את הסרט בסתיו, אלא שכעת נראה שהסיכויים לכך הולכים ופוחתים.

ז'נגקה (43) משתייך לתנועה תרבותית שהתפתחה בעקבות הטבח בכיכר טייננמן ב-1989 והובילה לגל של סרטים זולים ומחתרתיים שנוצרו מתחת לאפו של הממשל ובהיעדר מימון של הגורמים הרשמיים. הסרטים הציגו את חיי היום יום במדינה תוך התמקדות בבעיות של האנשים הפשוטים, תנועות מחתרת והדרישה לשינוי חברתי. סרטו האחרון "מגע של חטא" (A Touch Of Sin) התמקד בארבעה סיפורים המתרחשים בנקודות מרוחקות זו מזו ברחבי המדינה, וכולם קשורים זה לזה בשל האירועים האלימים שהתרחשו בהם.

על אף שהמעטפת החיצונית של הסרט נראית כמו סרט פעולה תמים לכאורה, שמנותק מהריאליזם שאפיין את סרטיו של הבמאי, מבקרים רבים מצאו הקשרים בתוכו ליצירותיו המחתרתיות הראשונות של ז'נגקה. הסרט זכה לשבחים רבים ברחבי העולם וקטף את פרס התסריט הטוב ביותר בפסטיבל קאן האחרון. הקונצנזוס העולמי וההתעניינות במסר שעולה מתוכו, גרמו לנסיגה בנכונות המפתיעה של הצנזורה לאשר את הקרנת הסרט.

מגע של חטא (צילום: צילום מסך מתוך youtube)
האמת יכולה להרוג? מתוך "מגע של רשע" | צילום: צילום מסך מתוך youtube
באופן די מפתיע הסוגיה המרכזית בסרט עשויה לעורר הזדהות גם בקרב מדינה מסוימת במזרח התיכון. "הנראטיב המרכזי של הסרט הוא הזינוק המטורף ברמת העושר של מיעוט בסין והתסכול של האנשים הפשוטים מהתחושה שגם להם מגיע חלק ממנו", נכתב בביקורת על הסרט שפורסמה בוושינגטון פוסט בסוף השבוע האחרון. נכון לרגע זה אין תאריך הפצה רשמי לסרט והסיכויים שאכן יוקרן לבסוף הולכים ופוחתים. את ז'נגקה עצמו כל זה לא ממש מרגש. "בכל פעם שאני יוצר סרט, אני מתכונן לכך שהוא עומד להיות האחרון שלי", הוא מסביר, "סרט שמצולם רק כדי לשרת את הצרכים של גורמים מסוימים הוא חסר חשיבות בעיני". 

>> בואו לפייסבוק שלנו