שבוע הבמאיות והיוצרות בסינמטק תל אביב נפתח במוצאי שבת בטקס חגיגי, בהקרנת הסרט "אין בתולות בקריות". סרטה של נעה גוסקוב "איך לשחות" זכה בפרס דורון הלפרין לסרט הקצר הטוב ביותר, על סך 10,000 שקלים. אך לצד השמחה, היוזמה המבורכת הועבה אתמול כשהבמאית ליהי סבג, שסרטה הקצר "אושרי" קיבל ציון לשבח, טענה בפוסט שפרסמה בפייסבוק כי הפרס היה אמור להיות מוענק לה, ונגזל ממנה מכיוון שלא יכלה להגיע לטקס. לטענת סבג, דתייה שומרת מצוות, ההודעה על הפרס נשלחה במהלך סוף השבוע ולא הגיעה אליה מכיוון שהטלפון שלה היה כבוי, כשיצאה השבת והיא הבינה כי לא תספיק להגיע לטקס בזמן, הודיעו לה כי הפרס יועבר לסרט אחר.

סבג מספרת בפוסט כי אנשי הפסטיבל ניסו להשיג אותה במהלך השבת, ופנו גם לשחקנית הראשית בסרטה, נועה קולר, בבקשה שתגיע לקבל את הפרס. סבג ביקשה לשלוח נציג מטעם ההפקה, אך נענתה כי אם היא או קולר לא יגיעו לטקס, הן לא יקבלו את הפרס. לדברי סבג, גם בשיחות עם קולר במהלך השבת אמר לה נציג הפסטיבל כי הסרט אמור לקבל פרס כספי, אך ורק במידה ומישהו מהצוות הבכיר יגיע לקבלו.

יש לציין שבאותו פוסט סבג הוסיפה כי: "בבירור שערכתי מול גורם אחר מהנהלת הפסטיבל נאמר לי כי ההחלטה בעניין הזוכה התקבלה מוקדם יותר, ואיש לא התנה אותה בנוכחות של מי מצוות ההפקה או השחקנים. אך הדברים שנאמרו לי מטעם הגורם הבכיר יותר מהנהלת הפסטיבל נאמרו בצורה שלא משתמעת לשני פנים. תגיעי - תקבלי פרס, לא תגיעי - הפרס יוענק לסרט אחר".

ליהי סבג (צילום: מור ברנשטיין)
ליהי סבג, במאית "אושרי" | צילום: מור ברנשטיין

בשיחה עם mako תרבות, סבג מספרת כי מאז האירוע ביקשה למשוך את הסרט באופן מוחלט מהפסטיבל, וכי הם הכחישו את הטענות במייל ששלחו לבית הספר "מעלה". "הפסטיבל מתנהל כרגע מול בית הספר מעלה, כי ביקשנו למשוך את הסרט. הם אמרו שהם לא הובנו כהלכה, שההחלטה התקבלה מראש, ושהסרט זכה לציון לשבח, ומאוד רצו לתת לנו את הפרס. הם טענו במייל שהדברים לא התנהלו ככה, ושהסרט שלי קיבל רק ציון לשבח. אבל בשיחות אחד על אחד עם הבנאדם שניהל את כל עניין הפרס, הדברים נאמרו אחרת לחלוטין, גם לי וגם לשחקנית, ולמפיקה. אוף רקורד הדברים נאמרו אחרת לגמרי, אמרו לי שהפרס שלי ואני אמורה לקבל עשרת אלפים שקלים".

"במייל שהם שלחו הם כתבו: אנו מצטערים מאוד, הן על זעמכן והן על משיכת הסרט מהפסטיבל. הפסטיבל לא שומר שבת אבל הוא מכבד את כל מי שחי אורח חיים אחר... הפסטיבל החליט השנה להעניק פרס לסרט הקצר הטוב ביותר, הסרט נבחר על ידי המנהלים האמנותיים של הפסטיבל, והסרט שנבחר היה 'איך לשחות' (סרטה של נעה גוסקוב. א"ר). בגלל ההערכה הגדולה שהייתה לסרט 'אושרי' (סרטה של סבג. א"ר) הוחלט להעניק לו ציון לשבח מיוחד. בניסיוננו לתת משקל לציון לשבח בטקס הקצר, נעשו ניסיון להזמין לטקס את הבמאית, שהייתה באילת ובכל מקרה לא יכלה לקבל את ההזמנה בגלל השבת. בגלל התרומה הגדולה של נועה קולר לסרט, הימצאותה בתל אביב ובגלל שבפנייתנו הראשונה היא לא שללה את האפשרות שתגיע, נעשו ניסיונות נלהבים מדי לשכנעה להגיע, שנבעו כולם מאהבתנו הגדולה לסרט 'אושרי'".

עם זאת, לטענתה בשיחות לפני הטקס הדברים, הפרס עליו דובר היה פרס כספי. "הוא אמר 'תבואו, הסרט שלכם זוכה בפרס, תגיעו'. אמרתי לו, 'אתה מבין שאתה בעצם מפלה אותי על זה שאני שומרת שבת, אין לי יכולת להגיע, אף אחד לא יכול להגיע, למה הפרס עובר?'. הוא אמר, 'זה שיקולים של התורם, ככה התורם רצה. ההחלטה כבר התקבלה, אבל אם נועה קולר תגיע, זה ישתנה'. גם נועה בעצמה הייתה גם המומה ובשוק, ואמרה שהיא לא הבינה איך הוא אומר את זה בכלל'. היה דיון על זה שהפרס יעבור לסרט אחר".

"מהנהלת הפסטיבל אמרו דבר אחר, כל הזמן הדגישו לי שאני אחת משלוש מועמדות. אבל האדם שדיבר איתי ועשה את כל הטלפונים, כמה וכמה פעמים, אמר את הדברים אחרת לחלוטין. בשיחת הטלפון האחרונה לשחקנית הוא אמר 'תקשיבי, אתם עומדים לזכות בפרס כספי מאוד גבוה, כדאי שתלכו'. זה לא קרה כי אף אחד לא יכל להגיע. השחקנית אמרה שזה לא מכבד לדרוש מהם להתייצב כמו טטלה ולבטל תכניות. אתה לא מתחנן ומתקשר לשחקנית שתגיע אם אתה לא מתכנן לתת לה פרס".

הדס עלתה על האיש הנכון? (צילום: מתוך "להעיר את הדב", קשת12)
נועה קולר, השחקנית הראשית ב"אושרי" | צילום: מתוך "להעיר את הדב", קשת12

הוא אמר את זה מפורשות או ברמיזה?

"זה לא היה ברמיזות, הוא ממש אמר את זה, התקשרתי לנועה קולר והיא אמרה שהוא אמר לה בדיוק את אותו הדבר. "

אם תגיעו תקבלו את הפרס, אם לא, נעביר אותו למישהו אחר?

"כן, כן".

ולמה החלטת למשוך את הסרט מהפסטיבל?

"אני מרגישה שאחרת זה החיה סטנדרטים כפולים, אם אני מעלה פוסט שנעשה לי עוול ואחר כך אקרין את הסרט במקום שלא מכבד את היוצרים והשחקנים. זה פשוט לא התנהלות מקובלת. זה היה אמור להיות קוקטייל פתיחה, מי ידע שיש בכלל טקס? מאיפה הטקס הזה צץ? מאיפה הפרס הזה צץ פתאום? הכל קרה בדקה התשעים, לא מתנהלים ככה. צריך שיהיה משהו מובן, מסודר, הוגן. זאת פשוט הייתה התנהלות לא תקינה. אני מאוד מעריכה את הפסטיבל, אני מאוד מעריכה את מי שרצה להעניק לי את הפרס. אני מאוד מאוד מעריכה, אבל אני פשוט לא יכולה לשתוק על דברים כאלה, כי זה פשוט לא פייר".

משבוע הבמאיות והיוצרות נמסר בתגובה: "אנחנו מבקשים להביע צער ממשי על עגמת הנפש שנגרמה לליהי סבג, שסרטה אשר יצרה בבית הספר לקולנוע "מעלה" הגיע יחד עם סרט נוסף מתוצרת בית הספר להיות בין שלושת המועמדים הסופיים לפרס הסרט הקצר שהשקנו באירוע הפתיחה של הפסטיבל. סבג הייתה אמורה לקבל באירוע ציון לשבח, קיבלה אותו למרות היעדרותה מהטקס וחלק נכבד מאירוע הענקת הפרס הוקדש לציון לשבח זה. היוצרת שהתה באילת במהלך השבת ולכן הוצע לשחקנית הראשית, נועה קולר, להגיע לטקס.

שבוע הבמאיות והיוצרות, אשר עד היום לא חילק פרסים, החליט להתחיל מסורת של נתינת פרס לסרט קצר, מתוך אמונה שהסרטים הקצרים, שרובם נוצרים על ידי יוצרות צעירות ולפעמים גם כסרטי גמר, מבטאים את העתיד המבטיח הצפוי ליצירה הישראלית, אם תינתן ליוצרות אלה האפשרות להמשיך וליצור, וזאת הסיבה העיקרית והמהותית לעצם קיומו של הפסטיבל. את הפרס על סך 10,000 ₪ יזם, תרם והעניק דורון הלפרין, מנכ"ל ובעלי חברת הל-דור יבוא ושיווק ברזל בע"מ, חבר האקדמיה לקולנוע ואחד המשקיעים הפרטיים הבולטים והוותיקים בקולנוע הישראלי, שהיה מעורב בשורה ארוכה של סרטים, בהם "חולה אהבה בשיכון ג'" ו"מוטלים בספק".

ההצעה להעניק את הפרס הועברה לפסטיבל כשבוע לפני טקס הפתיחה. כיוון שמדובר בפסטיבל קטן וצעיר ההזדמנות היחידה להעניק במסגרתו פרס הייתה אירוע הפתיחה, שהתקיים במוצאי שבת. מתוך רצון להעניק פרס, על אף לוח הזמנים הצפוף, כדי לסייע ליוצרת בתחילת דרכה ולהגשים הלכה למעשה את הרעיון העומד בעצם קיומו של הפסטיבל, הוחלט להעניק פרס לסרט קצר מבין סרטי הפסטיבל.

לשם כך, התגייסו מנהל הפסטיבל יעקב בוארון, מנהלת התכנייה מיכל סופר זמרני ואוצרת הסרטים הקצרים נעמה רק לדירוג הסרטים. בשבת בבוקר הועברו הדירוגים, לפי שיטת 12-10-8. בשקלול התברר שהסרט "איך לשחות" של נעה גוסקוב דורג במקום הראשון: הוא קיבל 22, בעוד "אושרי" 20. הוחלט להעניק את המקום השלישי ל"סיבוב", לאחר שהגיע לתיקו עם סרט נוסף של במאית ותיקה ומנוסה יותר, כיוון שהקו המנחה היה לעודד ולתמוך בבמאיות צעירות. ההזמנה לאירוע הפתיחה הועברה ליוצרות באמצעות בתי הספר שהגישו את הסרטים לפסטיבל, והפסטיבל מנסה תמידית ליצור גם קשר ישיר עם הבמאיות שלא תמיד מעודכנות על ידי בתי הספר.

מרגע שהתקבלה ההחלטה ניסו מארגני הפסטיבל ליצור קשר עם שלוש הבמאיות ולעדכן כל אחת מהן כי סרטה הוא אחד משלושת המועמדים הסופיים. נעה גוסקוב אישרה הגעתה והתבקשה להזמין את שחקניות סרטה לאירוע, ואילו ליהי סבג ולורן טרבלסי לא השיבו במהלך השבת. בשלב זה, כאמור, זהות הזוכה כבר הייתה ידועה, ולהגעה של המועמדות האחרות לא הייתה השפעה על הבחירה. נקודה זו הובהרה גם בשיחה טלפונית בין ליהי סבג לבין מנהלת התכנייה רבע שעה לפני תחילת טקס הפתיחה. במהלך הטקס מנהל הפסטיבל הילל ושיבח את סרטה של סבג, בשל התרשמותו העמוקה מהסרט. מתוך רצון לתמוך גם בסרט זה הוא ביקש להעניק לו ציון לשבח במסגרת הטקס, דבר שהוביל אותו לנסות להשיג טלפונית את השחקנית הראשית בסרט, נועה קולר, ולהבטיח את השתתפותן באירוע.

אנו מצרים על כך שהכוונות הטובות להעניק ולסייע ליוצרות צעירות לוו בתופעות לוואי של לוח הזמנים הצפוף, ומתנצלים על שהניסיונות הנלהבים מדי שלנו להבטיח את נוכחותה של סבג או של קולר לקבלת הציון לשבח הסבו להן עוגמת נפש. הטעויות נעשו בתום לב וללא כוונה לפגוע, אלא רק מתוך כוונה להיטיב עם יוצרות בתחילת דרכן ולהעניק פרס למרות אילוצי הזמן. אנחנו גם מצרים על כך שנשכח כי היוצרת נעה גוסקוב זכתה על דעת רוב השופטים בפרס הראשון על סרטה המקסים "איך לשחות" ובתמיכתו הנדיבה של דורון הלפרין, אשר תעזור אולי ליצור את סרטה הבא.

כמו כן, הפסטיבל לא הדיר יוצרות דתיות, ואף להפך. במסגרת הפסטיבל מוקרנים מספר סרטים של יוצרות דתיות, וכאמור שניים מסרטי בית הספר "מעלה" נבחרו לשלושת הסרטים הטובים ביותר במסגרת הפרס. כמו כן, תנובת הסרטים של "מעלה", לדעתנו, היא הטובה ביותר מכל סרטי בתי הספר השונים שנשלחו אלינו השנה. אנו מצטערים על ההחלטה של ליהי סבג ובית הספר לקולנוע "מעלה" למשוך את הסרט "אושרי" מהפסטיבל ומקווים שיזכה בהזדמנויות אחרות לקהל רב והצלחה".