1. הוא היה אמור להיות נבל קירח

די מדהים לחשוב על זה היום, אבל גיבור העל הראשון בכלל לא היה אמור להיות גואל כדור הארץ, בדיוק להיפך למעשה. "שלטונו של הסופרמן" (The Reign of the Super-Man), הגרסה המקורית לקומיקס הראשון, שנכתבה בינואר 1933, הציגה אותו כנבל קירח בעל יכולות טלפתיות שזומם לשלוט בעולם. אחרי שנדחתה פעם אחרי פעם על ידי מפיצים רבים, החליטו שני היוצרים לשכתב את הסיפור לגרסה שכולנו מכירים היום.

פרויקט איש הפלדה
הגיליון הראשון אי פעם

2. הוא שווה מיליונים

המחיר הגבוה ביותר ששולם אי פעם עבור חוברת קומיקס, נקבע במחירה פומבית שנערכה באתר Comicconnect ב-2011. במכירה הוצג עותק מקורי של "Action Comics" (הקומיקס בו הופיע סופרמן לראשונה) שיצא לאור ב-1938 ועלה 10 סנט. המכירה יצאה לדרך עם מחיר פתיחה של מיליון דולר, אבל עד שנשמעו שלוש מכות הפטיש הנועלות, נקבע הסכום הסופי על 2.16 מיליון דולר. זהותם של הקונה והמוכר נותרה חסויה עד היום.

פרויקט איש הפלדה
kigdom come - הקומיקס שהרג את סופרמן

3. התפקיד מקולל?

המיתולוגיה של סופרמן מלאה בהפי אנדינגס, אבל זה לא היה הגורל של השחקנים שבחרו להיכנס לטייטס והגלימה במהלך השנים. הביטוי הבולט של הקללה הייתה העובדה שאחריה לא הצליחו השחקנים שנכנסו לדמות להשתחרר מהצל של התפקיד. ג'ורג' ריבס, האיש שגילם את סופרמן בסדרה המצליחה "Adventures of Superman", ששודרה ברשת ABC בין השנים 1952-1958, ניסה למנף את התהילה לתפקידים מובילים בתעשיית הקולנוע. אלא שאז גילה שקוטלג כטייפקאסט של גיבור על ונכנס לדיכאון עמוק, שכתוצאה ממנו התאבד בירייה בראשו שנים לאחר מכן (הסיפור הטראגי עובד לאחר מכן לסרט "הוליוודלנד" בכיכובו של בן אפלק ב-2006) .

ב-1978 עלה כריסטופר ריב לתהילה בעקבות סדרת הסרטים המצליחה בכיכובו, אבל תאונה רכיבה קטלנית הפכה אותו למשותק בכל גופו. הוא הלך לעולמו ב-2004 כשהוא בן 52 בלבד. ברנדון רות' (ועכשיו כולם ביחד: "מי?!"), שנכנס לנעליו של סופרמן בסרט מ-2006, לא הצליח מאז להשיג לעצמו יותר מהופעות אורח בסדרות נידחות. דין קיין, שגילם את סופרמן בסדרה "לויס וקלארק", הידרדר אחריה עד לתכניות כמו "ריפלי'ס, תאמינו או לא", שזה קצת כמו להתאבד.

פרויקט איש הפלדה
ואני אפילו לא עושה שריר

4. ה-S על החזה: לא קיצור ל"סופרמן"

ההסבר לסמל האיקוני על החזה של גיבור העל השתנה מספר פעמים לאורך השנים. הטענה המקורית של הקומיקס הייתה שמדובר במונוגרמה אסתטית שעוצבה על ידי קלארק והוריו המאמצים, לאחר שהחליטו יחד על זהותו החדשה. בסרט מ-1978 שונתה הגרסה לסמל בית אל מכוכב קריפטון, בו נולד הגיבור. בתחילת שנות ה-2000 אימץ הקומיקס את ההסבר של הסרט והוסיף פרט מידע נוסף: ה-S היא הסמל הקריפטוני לתקווה. הסמליות הזאת (כפי שניתן לראות בטריילר לסרט החדש), היא שגרמה ללויס ליין להעניק לו את הכינוי שדבק בו.  

פרויקט איש הפלדה
תמיד יש רוח כשאני מצטלם בפרופיל

5. הוא די פגיע יחסית לגיבור על

למעשה, אלמלא היה מגיע לכדור הארץ, כנראה שגורלו של קל-אל היה נגזר להיות פקיד בנק אפור בחלל. התאים הקריפטוניים בגופו אוגרים אנרגיה מהשמש הצהובה של כדור הארץ, שהופכת את גופו לחסין מפני ירי ומאפשרת לו לפתח כוחות יוצאי דופן. בכל כוכב אחר על פני הגלקסיה, סופרמן לא יכול אפילו לנתר גבוה יותר מהאדם הממוצע. אבל גם בכדור הארץ כוחותיו של גיבור העל אינם בלתי מוגבלים. לחימה ממושכת ללא מנוחה עלולה לגרום לניצול כל האנרגיה שנאגרה בתאים מבלי שאנרגיה חלופית תתפוס את מקומה. כשזה קורה סופרמן נעשה חלש ופגיע יותר.

פרויקט איש הפלדה
קרב במשקל סופר כבד: סופרמן נגד מוחמד עלי

6. הוא הפסיד בקרב למוחמד עלי

באחת מחוברות הקומיקס הקלאסיות והביזאריות שיצאו אי פעם בסדרת סופרמן (1978), ניסה גיבור העל למנוע פלישת חייזרים מסוכנים לכדור הארץ. מנהיג החייזרים טען שישמיד את הכוכב, אלא אם נציג של בני האדם יוכל להביס את האלוף שלו בקרב אחד על אחד. סופרמן מתנדב, באופן טבעי, לייצג את הכדור, אלא שאז מגיע אלוף העולם באגרוף במשקל כבד וטוען כי הוא האיש שבאמת ראוי לתפקיד (היות וסופרמן הוא חייזר בעצמו). מנהיג החייזרים מתלהב ושולח את השניים לקרב מקדים ביניהם על הזכות להשתתף בקרב הגורלי.

במשך 72 דפים (בהם מופיעים כמה מהסלבס הגדולים של התקופה, כמו חמישיית הג'קסונים) הולם עלי בסופרמן (שביטל את כוחותיו כדי לייצר קרב הוגן), עד שהוא שוכב על הרצפה בלי יכולת לקום. אלא שאז, במקום לנצל את התהילה, מחליט האלוף לאמן את בעל הטייטס כדי שיוכל לתקן את טעויותיו בקרב הגדול. השורה המפורסמת ביותר מתוכו נרשמת בסוף (השמח, אם תהיתם) של החוברת, בו מניח האלוף את היד על כתפו של סופרמן ואומר, בפרפרזה על המשפט הכי מזוהה איתו: "סופרמן, אנחנו הגדולים מכולם".

פרויקט איש הפלדה

7. לויס ליין לא הייתה האישה היחידה בחייו

בניגוד למיתוס לפיו קלארק היה גבר של אישה אחת (לה הוא נישא לבסוף בקומיקס שפורסם ב-1990), לויס מעולם לא הייתה אמורה להיות מי שתגנוב את ליבו. בחוברות המתמקדות בתקופת התיכון שלו (ובסדרה "סמולוויל"), קלארק מפתח רגשות עמוקים דווקא כלפי ידידתו, לנה לאנג. בתקופות אחרות במהלך התבגרותו מתאהב הנער הביישן גם בחייזרית טינאייג'רית מכוכב צדק ובנערה בשם לורי למאריס, שמתגלה כבתולת ים מאטלנטיס. אה כן, ובתקופה מסוימת הוא היה לגמרי בעניין של וונדר וומן. טוב נו, קשה להאשים אותו.

פרויקט איש הפלדה
פעם אחרונה שאני טס עם GPS

8.  הוא לא תמיד ידע לעוף

בגרסאות הראשונות של הקומיקס, תואר סופרמן כחזק בצורה יוצאת דופן וכחסין בפני כל נשק חלש יותר מפגז של טנק. היכולת יוצאת הדופן הנוספת שלו הייתה לקפוץ לגובה של עד 200 מטר. עם התקדמות החוברות נוספו עוד ועוד יכולות לארסנל. ב-1941 (שלוש שנים אחרי הופעתו הראשונה) שודרגה יכולת הקפיצה לטיסה. מאז נוספו גם: חושים על טבעיים, ראיית רנטגן, נשימת כפור, מהירות על, יכולת ריפוי עצמי, שדה כוח מגן ועוד.

פרויקט איש הפלדה
בשירות הסובייטים : red son

9. יש יותר חוברות ממה שמישהו יצליח אי פעם לקרוא

הניסיון לענות על השאלה: "כמה גיליונות קומיקס של סופרמן פורסמו אי פעם?" הוא כמעט בגדר משימה בלתי אפשרית. גיבור העל הופיע בכל כך הרבה סדרות, ספין אופים, גלקסיות ומהדורות מיוחדות והזויות, עד שכדי לספור את כולם תזדקקו למחשב על. מספיק שנציין רק את סדרת הבכורה "Action Comics" (שכללה 906 גיליונות), הקומיקס הרשמי של "סופרמן" (716 גיליונות), "הרפתקאות סופרמן" (225), "איש הפלדה" (136) ו"איש המחר" (16), וכל זה לפני שהזכרנו את סדרות "סופרבוי" ו"סופרגירל", ההמשך הגרפי ל"סמולוויל", גיליונות "ליגת הצדק", שיתופי הפעולה עם באטמן וספיידרמן. אם אתם ממש בקטע של כאב ראש, נסו לעשות סדר ברשימה המלאה.

פרויקט איש הפלדה

10. לסופרמן ולקלארק קנט יש ימי הולדת שונים

הבן האחרון של קריפטון מכיר בפיצול האישיות שלו גם בציון אירועים שנתיים. על פי הגיליון ה-241 של "Action Comics" מ-1958, מציין קל-אל את יום הולדתו ביום בו נחת לראשונה על כדור הארץ (10 ביוני), בעוד שהצד החנוני יותר שלו חוגג את היום בו אומץ על ידי משפחת קנט (18 ביוני), מה שבעצם מוכיח שהוא בסך הכל ניסה לעשות קצת צומי ולמשוך את החגיגות על פני יותר משבוע.

פרויקט איש הפלדה
סליחה, פה זה חנון נולד?

11. התחפושת המקורית שלו הייתה יותר משכנעת

העובדה שסופרמן חושב שהוא מצליח לשמור על הסוד הגדול של זהותו באמצעות משקפיים ומסרק בלבד, לא באמת אמינה. אבל מסתבר שזה לא תמיד היה המצב. בגרסאות מוקדמות יותר של הסיפור יכול היה האיש מקריפטון להפעיל את שרירי הפנים שלו כך שאפשרו לו ללבוש את ההבעה של כל אדם אחר. מה שהפך אותו למשנה צורה די מגניב.

פרויקט איש הפלדה
ג'רי סיגל וג'ו שוסטר, היוצרים של סופרמן

12. הוא משלנו

טוב נו, בעקיפין. שני יוצרי הקומיקס המקורי של איש הפלדה הם ג'רי סיגל וג'ו שוסטר, הם יהודים. סיגל, בן למשפחת מהגרים מליטא, היה תלמיד ביישן ולא מקובל, שעבד ככתב בעיתון התלמידים של תיכון גרינווייל באוהיו. שם הוא פגש בג'ו (שהיה – חכו לזה – תלמיד יהודי ביישן ולא מקובל) וביחד הם מצאו שפה משותפת בחלום ליצור ספר פנטזיה על גיבורי על. שניהם זכו לאינספור עיטורים ופרסים במהלך חייהם. סיגל הלך לעולמו בגיל 81 ב-1996, שוסטר עזב את העולם ארבע שנים קודם לכן כשהוא בן 78.

13. הוא נלחם בשואה

באחד מגלגוליו המאוחרים יותר של סופרמן, התגלתה יכולתו לחזור אחורה בזמן כדי לתקן עיוותים היסטוריים. באחד המפורסמים שבהם הוא נחת בגרמניה הנאצית כדי להתמודד עם זוועות מלחמת העולם השנייה. על אף היום של שני היוצרים יהודים, נמנעו השניים מלהזכיר את זהותם המפורשת של הקורבנות עליהם הגן סופרמן, וכינו אותם "אוכלוסיית המטרה של הנאצים". אחרי שורה של תלונות מקרב יהודים, התקבלה התנצלות רשמית מטעם DC קומיקס, ובה הסביר עורך החוברת, ג'ורי קאבליירי: "מאחר וזאת ככל הנראה הפעם הראשונה שבה קוראים צעירים נתקלים בנושא הרגיש הזה, חשבנו שכדאי למנוע מהם שיברון לב ולא לחשוף בפניהם מה קרה במציאות".

פרויקט איש הפלדה
קריפטו, הסופר כלב הראשון בעולם

14. חברו הטוב של החייזר

ב-1955 הסתבר שקל-אל לא שוגר לכדור הארץ לבדו. בגיליון 210 של "Adventure Comics" התגלה שחבר פרוותי נאמן במיוחד הצטרף אליו. "קריפטו" היה כלבו של קל-אל בקריפטון לפני שנעלם בפתאומיות. כעבור שנים, הסתבר שהוא נחת בעצמו בכדור הארץ אחרי שג'ור-אל, אביו של סופרמן, ביצע ניסוי ראשוני בשיגור חללית מהכוכב המושמד והציב בה את קריפטו, שלבש קולר עם S קטנה מחוברת אליו. האיחוד המרגש שלהם הוליד שורה של חוברות בהם נלחמים השניים בפשע, כשהמחשבות של קריפטו מיוצגות באמצעות בלונים בקומיקס. מסתבר שהם לא חושבים רק על בונזו.

פרויקט איש הפלדה
הנרי קאוויל, סופרמן מודל 2013

15. יש הרבה יותר קריפטונייטים ממה שנדמה לכם

קריפטונייט, הסלע החייזרי שהופך את סופרמן מעל אנוש לשפן סלעים, הפך לאחד המוטיבים המפורסמים ביותר במיתולוגיה של סופרמן. למרות שרובנו מכירים את הקריפטונייט בגרסתו הירוקה, מסתבר שהסלעים מגיעים בצבעים שונים, שלכל אחד מהם השפעה שונה על איש הפלדה.

ירוק - הגרסה הנפוצה ביותר. בחשיפה אליה ייאבד אדם מכוכב קריפטון את כוחותיו, עד כדי סכנת מוות כתוצאה מחשיפה ממושכת.

אדום - נוצר מהקריפטונייט המקורי, בעל השפעות שונות ומגוונות על סופרמן: בגללו הוא הפך לדרקון, לענק ולגמד, השתגע והחל לטוס אל תוך בניינים, הצמיח שיער ארוך, איבד את הכוחות בצד שמאל של הגוף והתפצל לגרסאות טובות ורעות של קלארק קנט.

זהב - הגרסה המפחידה ביותר של הסלע. שימוש בה מנטרל את כוחותיו של בן קריפטון לעד.

יהלום - שליטה על מוחו של סופרמן. חשיפה לקריפטונייט ירוק מנטרלת אותו.

ורוד - הופך את סופרמן להומו. ההשפעה זמנית, אבל זה הספיק לקלארק קנט לחלק מחמאות מאד משונות לג'ימי אולסון על הלבוש שלו.

שחור - גורם לפיצול אישיות. לקס לות'ור קיווה כי זה הקריפטונייט שיעזור לו לגרום לסופרמן להרוס את עצמו.

כסף - הופך את סופרמן לפרנואיד. חשיפה לחומר גורמת לו לחשוב שהעולם מודע לכך שהוא וקלארק הם אותו אדם.

צהוב - קריפטונייט מזוייף. לקס לות'ר ניסה לראות האם יצליח להפחיד את סופרמן עם סוג חדש של קריפטונייט מומצא. לא עבד.

פרויקט איש הפלדה
מה זאת אומרת "אין חבר מועדון?"

16. הוא היה סובייטי

בחוברת "Red Son", מתוארת היסטוריה אלטרנטיבית, שבה סופרמן התינוק נוחת בשדה פתוח ברוסיה הסובייטית במקום בארצות הברית. סופרמן הופך מהאיש שנלחם עבור "האמת, הצדק והדרך האמריקאית" למי שמתואר כ"חברו של כל אדם עובד". גם ברוסיה הסובייטית יש לאיש מקריפטון זהות נוספת, אם כי הפעם היא נשמרת בסוד ע"י המדינה. המלחמה בין המעצמות עוברת מנשק גרעיני לסופר גיבורים, כשג'ימי אולסן, סוכן ב-CIA, מגייס לשירות המדינה את המדען לקס לותו'ר במטרה לחסל את סופרמן.

פרויקט איש הפלדה
לויס ליין מתאבלת על מותו של סופרמן

17. מישהו הצליח להרוג אותו

ב-1992 יצאה לדרך סדרת החוברות שהרגה את סופרמן. הסדרה, שהופיעה בכל הסיפורים השונים של סופרמן, הפגישה את הגיבור האלמותי עם דומסדיי (יום הדין) האימתני. בקרב הסופי בין השניים, שכמעט הורס את העיר מטרופוליס, מצליח סופרמן להכניע את דומסדיי, אך נכנע בהמשך לפצעיו הקשים. לואיס ליין אוחזת את אהובה בידיה ברגע קורע לב שבו מטרופוליס נפרדת מהמגן שלה. בחוברת "לוויה לחבר", מתואר טקס האשכבה הגדול לסופרמן, אליו מגיעים כל הגיבורים מעולם DC.

פרויקט איש הפלדה
אפילו התלתל בצורת אס: כריסטופר ריב

18. האגדה על שם כריסטופר ריב

כולנו זוכרים את ריב בתור השחקן שגילם את סופרמן בארבעת הסרטים המקוריים. ריב שיחק גם בסרטים כמו "בשארית היום", אבל נחשב גם לאחד השחקנים המפוספסים בתולדות הוליווד. הנה רשימה של סרטים שריב קיבל הצעה לשחק בהם, ובסופו של דבר סירב: "אישה יפה", "ג'יגולו אמריקאי", "ספלאש", "נשק קטלני" ו"כחום הגוף". ריב חזר למיתולוגיה של סופרמן כשהשתתף בתפקיד אורח בסדרה "סמולוויל". הוא שיחק דוקטור שעוזר לקלארק קנט לחקור את המורשת המשפחתית שלו.

פרויקט איש הפלדה
יאללה, עוד חמש כאלה ואפשר לעבור לשכיבות שמיכה

19. הוא דיכא את הקו-קלוקס-קלאן

בשנות ה-40 החליט אדם בשם סטטסון קנדי, להקדיש חלק ניכר מחייו למלחמה בקו קלאס קלאן. הוא הסתנן לשורות הארגון ולמד במשך שנים את השפה המיוחדת, דרכי הפעולה, הקודים והמנהגים של חברי הארגון. אחרי שקרא חוברות בהן נלחם הגיבור במוסוליני ובהיטלר, כתב קנדי גם קו עלילה מיוחד לסופרמן, שהלהיב את כותבי תכנית הרדיו של הגיבור. כך נולדה לה סדרה בת 4 פרקים שבה נלחם סופרמן בחברי הארגון. ההצלחה הייתה כל כך גדולה עד שכבר כעבור שבועיים, אחרי שידורם של שניים מתוך ארבעת הפרקים, צנחו אחוזי המצטרפים החדשים לארגון לאפס. סופרמן הפך ללוחם בפשע בעולם האמיתי.

פרויקט איש הפלדה
עשרים מיליון דולר על תמונה אחת. ניקולס קייג'

20. מניקולס קייג' ועד ג'יימס פרנקו

ב-1996 כתב קווין סמית' את התסריט הביזארי ביותר אי פעם על איש הפלדה עבור אולפני וורנר (שכלל בין היתר אויב רובוטי בצורת עכביש ומדים שחורים לסופרמן). טים ברטון נבחר לתפקיד הבמאי וניקולס קייג' זכה להצעה של לא פחות מ-20 מיליון דולר כדי להיכנס לטייטס ולגלימה. גם סמית' וברטון עצמם הרוויחו סכומי עתק, באחת ההפקות היקרות בהיסטוריה שמעולם לא הגיעו לאקרנים. קורטני קוקס (לויס ליין), קווין ספייסי (לקס לות'ור) וטים אלן (בראניאק) היו אמורים אף הם לככב בגרסה החדשה, שנתקלה מהר מאד בקשיים, עיכובים, דחיות צילומים והחלפות תסריטאים. לבסוף בוטל הפרויקט סופית ב-2001 אחרי שוויל סמית' סירב למלא את מקומו של קייג' (שעזב אחרי שקיבל את מלוא הסכום, מבלי לשחק ולו דקה).

הנה עוד כמה שמות גדולים שהיו קרובים מאד להצטרף לעולמו של סופרמן: רוברט רדפורד, שהיה הבחירה הראשונה לתפקיד בשנות השבעים, סירב וההצעה עברה לכריסטופר ריב. אשטון קוצ'ר היה אמור לגלם גם הוא את גיבור העל, בסרט שעמד לביים McG ("שליחות קטלנית 4") על פי תסריט של ג'יי ג'יי אברמס. סקרלט ג'והנסון יועדה לתפקיד לויס ליין ושייה לבוף לתפקיד ג'ימי אולסון. והנה הגרסה המוזרה מכולם: ג'יימס פרנקו היה אמור לגלם את סופרמן בסרט מיוחד שמשלב גם את באטמן (אותו היה אמור לגלם ג'וני דפ). וואו, יש להם הרבה יותר מדי זמן פנוי בהוליווד.

>> בואו לעמוד הפייסבוק שלנו