"היום בו הליצן בכה", סרט של ג'רי לואיס מ-1972, נודע בהיסטוריה של הקולנוע בתור הסרט המפורסם ביותר שמעולם לא שוחרר לקהל הרחב. אחד מהקומיקאים המצליחים ביותר בכל הזמנים, שגם כתב, הפיק וביים חלק מסרטיו, החליט לצאת מהאזור המוכר לו וליצור דרמה אפלה שמתרחשת בתקופת הנאצים. אלא שהתוצאה הסופית הייתה כה קשה עד שהסרט נגנז לנצח, עד השבוע, כשקטעים ראשונים מתוכו דלפו לרשת.

לואיס, שגם כיכב בתפקיד הראשי, נכנס לנעליו הלמוט דורק, ליצן כוכב שירד מתהילתו והצטרף לקרקס גרמני בימי תחילת מלחמת העולם השנייה. על אף היותו אישיות מפורסמת ומוכרת, נעצר דורק על ידי הגסטפו לאחר שצחק על אדולף היטלר ונשלח לרצות את עונשו במחנה לאסירים פוליטיים. שם הוא הופך לגיבור של קבוצת ילדים יהודים, שנשלחים לתאי הגזים באושוויץ. הקשר העז שנוצר ביניהם גורם לדורק ללוות אותם ברכבת האחרונה ואף לתאים עצמם, רגע לפני שהם מסיימים את חייהם בסופו.

היום בו הליצן בכה (צילום: צילום מסך מתוך youtube)
הקטעים שג'רי לואיס נשבע להסתיר לנצח | צילום: צילום מסך מתוך youtube
על אף שלא שוחרר מעולם, עוררו הקרנות המבחן של הסרט סערה והעלו אותו למוקד העניין הציבורי. הבמאי והשחקן הארי שירר, שנכח באחת מהן, סיפר בראיון 20 שנה אחרי כי נדהם ממה שראה: "לעיתים נדירות מאד אתה רואה סרט ומבין שהיית עד לאירוע מושלם. זה היה אירוע מושלם. הכל היה שם כל כך רע: הפאתוס והדגשים הקומיים היו לחלוטין לא במקומם, עד שגם בפנטזיה של איך סרט צריך להיות לא הייתם מצליחים לתקן אותו. 'אוי אלוהים', זה כל מה שהיה לי לומר עליו".

לואיס עצמו ניסה לשכתב את התסריט מספר פעמים לפני שהרים ידיים ונשבע להשאיר אותו נסתר לנצח. בראיון שהעניק בפסטיבל קאן בשנה שעברה נזכר לואיס: "זה היה רע בגלל שאיבדתי את הקסם. אף אחד לא יראה אותו לעולם, כי אני מתבייש בעבודה הגרועה הזאת".

ג'רי לואיס (צילום: Stuart C. Wilson, GettyImages IL)
מצטער על הכל. ג'רי לואיס בפסטיבל קאן בשנה שעברה | צילום: Stuart C. Wilson, GettyImages IL
אלא שביום שבת האחרון, כאמור הפך הסיוט של לואיס למציאות. קטעים מתוך הסרט המצונזר מצאו את דרכם ליוטיוב והפכו ויראליים בתוך שעות. במסגרת שבע וחצי הדקות של החומרים הנדירים ניתן לראות קטעים מתוך הסרט עצמו וכן חלקים מהעבודה מאחורי הקלעים של הסרט. לא ברור עדיין מי הצליח לשים את ידיו על החומרים שנשמרו בביתו של לואיס, אבל בזכותו קיבלנו הצצה קצרצרה לאחת האגדות הביזאריות ביותר בתולדות הקולנוע.

>> בואו לפייסבוק שלנו