אחרי ש"אקוומן" כבש את טבלאות שוברי הקופות ברחבי העולם, DC כבר מכינים את הקרקע לגיבור העל הבא שינחת בבתי הקולנוע באביב הקרוב - שאזאם. לא, לא מדובר בחידוש משובש של סרט הקאלט "קאזאם" בכיכובו של הכדורסלן שאקיל אוניל בתפקיד שד ג'יני אימתני. לא מדובר גם בעיבוד קולנועי של האפליקציה המצליחה לזיהוי שירים. למרות שאינו מוכר כמעט בישראל, שאזאם הוא אחד מגיבורי העל הקלאסיים והאהובים בתולדות הקומיקס, גיבור שהגיע מתקופה נאיבית יותר בראשית ימי הגיבורים. אז לפני שנדבר על העיבוד הקולנועי עתיר הציפיות, בואו נכיר קצת את שאזאם.

כשהגיע לראשונה לעולם בשנת 1940, הגיבור עם הגלימה האדומה היה מכונה בכלל קפטן מארוול. אל תתבלבלו עם הגיבורה הקולנועית הבאה שמארוול עומדים להשיק (בגילומה של ברי לארסון), כי קפטן מארוול המקורי היה קיים עוד לפני חברת מארוול. הנער שיקבל כוחות על אנושיים ממכשף מסתורי (נסביר בהמשך), הציג אוסף נרחב של כוחות על - חוזק על אנושי, עמידות אינסופית ויכולת לעוף. בקיצור, בכוחותיו הוא פחות או יותר חיקוי משועשע של סופרמן, ובהתאם חטף תביעה מחברת DC על הפרת זכויות יוצרים (הוא היה שייך למותג קומיקס אחר בתחילת דרכו). בעקבות התביעה, הקומיקס הושבת משנת 1953 ועד שנות השבעים, אז נרכש והוקם לתחייה על ידי DC. באותה תקופת הקפאה חברת מארוול כבר הוקמה, והשיקה גיבור על חדש בשם קפטן מארוול (שהפך בהמשך לאישה - היא קפטן מארוול שתופיע בסרט הקרוב), הוא איבד את שמו המקורי ונאלץ להסתפק בכינוי שאזאם.

סיפור הולדתו של שאזאם הוא הפנטזיה מושלמת של חובבי קומיקס. נער יתום בשם בילי באטסון פוגש מכשף קשיש בן 3000 שנה ממצרים העתיקה שעונה לשם שאזאם (שמו המקורי מאמאראגן) ושבוחר בו בזכות טוב ליבו למלא את תפקיד הגיבור. כלומר שאזאם. בכל פעם שבילי קורא בקול את שם המכשף ("שאזאם!"), הוא הופך מנער צנום לגבר מגודל בעל כוחות אינסופיים כמעט, עם חליפה אדומה וסמל ברק. בדומה לסופרמן, לשאזאם יש כוח עצום, יכול להרים רכבות ואפילו להזיז כוכבי לכת ממקומם. הוא עמיד לכל פגיעה, גמיש ומהיר, יכול לעוף ולירות ברקים מידיו. בנוסף הוא גם בורך בחוכמה עילאית, יכולת לרכישת שפות והבנה מדעית עמוקה.

אם חשבתם ששאזאם זה סתם שם מקרי (ומטופש), טעות חמורה בידיכם, כי השם טומן בחובו את ראשי התיבות של כוחות העל של שאזאם (באנגלית כמובן): החוכמה של המלך שלמה (סולומון - S), כוחו של הרקולס (H), כוח הסיבולת של אטלס (A), הברקים והעוצמה הקסומה של זאוס (Z), יכולת הלחימה והאומץ של אכילס (A) והמהירות ויכולת התעופה של מרקורי (M), המקבילה הרומית של האל הרמס עם נעלי הכנפיים. כמו שאפשר להבין, הקו הילדותי-פנטזיונרי הוא מרכזי בדמותו של שאזאם, מהשם, דרך הכוחות ועד סיפור הרקע שהוא גרסת גיבורי על לפנטזיה הילדותית המוכרת להיות "כמו גדולים". אחרי שהגיע ל-DC, שאזאם הפך לחבר הצעיר ביותר בליגת הצדק, ולחברו הטוב של אלילו סופרמן, שלוקח אותו תחת חסותו, שהרי מדובר בבחור צעיר וחסר ניסיון.

View this post on Instagram

A post shared by @narniancreature on

בגלגולו הראשוני כקפטן מארוול, הוא היה גיבור העל הראשון שהגיע למסך הקטן, עם סרט טלוויזיה בהמשכים בשם "הרפתקאותיו של קפטן מארוול", שם הוא נאבק בסקורפיון, רשע לבוש מסכה שמתפעל עקרב מכני ענק וקטלני. בשנות השבעים, אחרי שעבר ל-DC ושינה את שמו, הוא הופיע בעיבודים טלוויזיונים לילדים בשבת בבוקר, ובמשבצת טלוויזיונית נוספת לצד גיבורת העל אייזיס (גם היא ממוצא מצרי עתיק). בקיצור, מדובר בגיבור על קלאסי, מהתקופה בה גיבורי העל כונו בשמות כמו "קפטן כלשהו", עם סיפור מקור ילדותי וקליל שמשלב מיתולוגיות שונות במישמש חסר היגיון שידבר לכל ילד חובב קומיקס. כחלק מהניתוח להחדרת כיף ושעשוע ליקום הקולנועי העגום של DC, אחרי הוייב הרוקנרולי של אקוומן, הגיע תורה של פנטזיית הילדות המנחמת.

הסרט "שאזאם!", שיגיע לבתי הקולנוע באפריל הקרוב, עוקב אחר סיפור המקור בגרסה מודרנית קלילה. בילי הוא נער יתום מפילדלפיה, שמגן על חברו בעל המוגבלות בבית הספר, ולאחר הפגנת אומץ הלב הזאת, נחטף למערת המכשף של שאזאם (דרך רכבת תחתית), ומקבל את כוחותיהם של המלך שלמה, הרקולס ושאר החברים. כפי שניתן לצפות, העיבוד מדגיש את האלמנטים הצבעוניים של הקומיקס, עם מנה גדושה של הומור ומודעות עצמית (כולל על השם המטופש שאזאם. לא חושבים שהדגשנו מספיק כמה מדובר בשם מטופש). למרות שהסרט יציג את אויבו המרכזי של שאזאם (ד"ר סיבאנה) רובו יתמקד בחדוות הגילוי של בילי את גופו המבוגר והעוצמתי, בגרסת גיבורי העל של הסרט "ביג". את בילי יגלם השחקן בן הנוער אשר אנג'ל (שנראה כמו אחיה התאום של מייזי וויליאמס מ"משחקי הכס"), ואת שאזאם יגלם כוכב הסדרה "צ'אק" זאכרי לוי.