באולינג לקולומביין

האובססיה של אמריקה לרובים היא הכל מלבד ויכוח תמים בין התומכים בזכות לשאת נשק לבין המתנגדים לה. כמו כמעט בכל תחום אחר שבו מעורבים כסף גדול ותאגידי ענק בארה"ב, גם כאן מדובר בהרבה מאד דברים שנמצאים מתחת לפני השטח. מי כמו מייקל מור, האיש שעשה קריירה מחיטוט בחצר האחורית של המעצמה הגדולה בעולם, מתאים כדי לבדוק את מערכת היחסים בין האמריקאים וכלי הנשק שלהם. כזו שמתחילה מהיסטוריה של הפחדה ושימוש באלימות כדי לייצר עוד הכנסות, ומסתיימת במסעות הרצח ברחבי המדינה. בעקבות האירוע של השבוע האחרון, איתר מור ביטיוב גרסה פיראטית של הסרט המלא, וצייץ את הכתובת בטוויטר לעוקביו עם הכיתוב: "אמרתי לכם".

חייבים לדבר על קווין

אחד הספרים המטלטלים יותר של העשור האחרון (יצא לאור ב-2003) הפך בשנה שעברה לאחד הסרטים המוערכים והשנויים ביותר במחלוקת בקולנוע. במרכז העלילה עומד סיפורה הטראגי של אישה המגוללת את הסיוט הגדול ביותר של כל אם. קווין, בנה הבכור של אווה, גדל לנגד עיניה לסוציופת מסוכן ושטוף שנאה כלפי משפחתו והעולם. שרשרת האירועים המטרידים מובילים אותו למעשה שממנו אין חזרה בבית הספר בו למד, ומותיר את האם בניסיון להבין איפה לאורך הדרך הכל השתבש.

אלפנט

תיעוד מצמרר של הטבח בבית הספר בקולומביין, המוצג מנקודת מבטם של הרוצחים והקורבנות באירוע. באלפנט מנסה הבמאי, גאס ואן סנט, לנתק את האירוע מההד התקשורתי הגדול שסביבו ולהציג את יום הרצח כעוד יום שגרתי לחלוטין, בדיוק כפי שנתפס על ידי כל מי שהגיע באותו היום לבית הספר. הצופים זוכים לשוטט עם המצלמה במסדרונות, לצפות באירוע הולך ומתגבש לאיטו, כשלאורך כל הדרך לכולם ברור כיצד הסיפור הזה עומד להסתיים.

סיפור אימה אמריקאי

סדרת האימה עטורת השבחים של ראיין מרפי עוררה סערה בארצות הברית, כשהציבה במרכז הפרק השישי בעונת הבכורה סצנת נקמה של תלמיד שמאס בתפקיד ילד הכאפות של השכבה. גם כאן מלווה המצלמה את הרוצח כשהוא מסתובב ברוגע במסדרונות, אורב לקרובנותיו בספרייה, שולף רובה וטובח בהם מטווח אפס במשך חמש דקות מזעזעות במיוחד. מבקרים, אנשי חינוך וצופים העבירו ביקורת והעלו את השאלה האם הסדרה לא הלכה רחוק מדי בקו העלילתי שבו בחרה. המציאות, לצערנו, מוכיחה שהתשובה לכך כנראה שלילית.

"באפי קוטלת הערפדים" – Earshot

הפרק "Earshot", מהעונה השלישית של "באפי", היה אמור להיות משודר ימים ספורים לאחר הטבח בתיכון בקולומביין. במהלכו באפי, שהפכה לטלפתית בעקבות קרב עם שד, מגלה שיש תכנון לרצוח את תלמידי התיכון בעזרת נשק חם, ויוצאת לנסות למצוא את הרוצח. מכיוון שהפרק עסק ברצח המוני בבית הספר, בארה"ב ביטלו מיד את שידורו (בסוף הוא שודר, לאחר סיום העונה), כיום הוא נחשב לאחד מפרקי "באפי" האהובים.

סטיבן קינג זעם
כבר ב-1977

Rage - ספר מאת סטיבן קינג

כבר ב-1977 הוציא גאון המתח והאימה, סטיבן קינג, את ספרו "זעם", שעוסק בתלמיד תיכון בעייתי שרוצח את כל מוריו בבית הספר, לוקח את כל תלמידי כיתתו כבני ערובה ומכריח אותם, במשך אחר צהריים מסויט ושלם, להסביר לו למה עליהם לחיות ולמעשה להצדיק את קיומם. כנראה שנערים מופרעים תמיד היו ותמיד יהיו, אבל קינג היה בין הראשונים ששם להם אקדח ביד. 

 >> בואו לבקר בפייסבוק של ערוץ התרבות