"הביאה לתודעה מגוון תרבותי", אלקבץ ז"ל (צילום: חדשות 2)
צילום: חדשות 2

רונית אלקבץ, אחת השחקניות והיוצרות המוערכות בישראל, הלכה היום (שלישי) לעולמה בטרם עת - בגיל 51 בלבד, לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן. במשך שנים נחשבה אלקבץ ל"שגרירה" תרבותית של ישראל בעולם: הסרטים שיצרה וביימה - בהם "שבעה", "ולקחת לך אישה" ו"גט" - זכו לכבוד רב בעולם. במשך השנים ולאורך קריירה ענפה, אלקבץ עבדה עם שחקנים ובמאים רבים ונגעה בחייהם של רבים אחרים שנפרדו ממנה בכאב.

לעדכונים נוספים ולשליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

ארונה של רונית אלקבץ ז"ל יוצג מחר בין השעות 11:00-13:00 בסינמטק תל אביב - טקס האשכבה יחל בשעה 12:00. הלוויתה תתקיים בבית העלמין קרית שאול בשעה 15:00.

הבמאי ערן קולירין שביים את אלקבץ בסרט "ביקור התזמורת" קיבל את הבשורה הקשה בכאב רב. "אני כואב מאוד מאוד, גם בשביל אחיה, שלומי" אמר לחדשות 2 Online. "היא הייתה חברה ובן אדם מקסים. אור גדול ויפה הלך מהעולם, וזה כואב".

השחקן משה איבגי סיפר לחדשות 2 Online על הכאב שחש עם קבלת הידיעה על מותה של אלקבץ ואמר: "הייתה אישה נדירה אדם נדיר ואמנית נדירה - אין עוד כאלה. מהו האדם? היום פה ומחר אננו. יהי זכרה ברוך".

השחקן מיכאל מושונוב ששיחק לצידה של אלקבץ בסרטים מבול ופרשת השבוע כתב: "אני לא מאמין שזה אמיתי ובין כל הזכרונות והמחשבות הדבר היחיד שעולה זה מילה אחת תודה. רונית היקרה תודה לך על סמל על נשיות על עוצמה על כישרון שאין לו סוף על התרומה האדירה שלך לקולנוע הישראלי. בין הרציניות והתמסרות שלך הייתי מידי פעם רואה חיוך חד שהזכיר לי שהכל טוב ושאני עובד עם אחת השחקניות הטובות בעולם. קרן אור שתישאר לנצחה צרובה ביצירה ישראלית עולמית".

השחקנית גילה אלמגור אמרה בשיחה עם חדשות 2 Online: "זה מכה, זה שוק נוראי. זה כאילו שאלוהים דחס לה את כל האפשרויות שבעולם לנצח בכל פרמטר - לביים ולשחק, לכתוב בארץ ובעולם, ללדת ילדים ולהינשא באושר. לזכות בכל הטוב שבעולם וכאילו שהוא שם למעלה אומר עד כאן. איבדנו היום אמנית ענקית. שחקנית ויוצרת גדולה, יפהפייה ודעתנית".

"עבדתי איתה, אני יודעת איזה יכולות ואיזה יפה היא - מבפנים ומבחוץ", הוסיפה אלמגור. "זה מטריף לי את השכל. זה כל כך כואב. ידעתי שהיא חולה לפני כמה חודשים ובשקט בשקט בדקתי אם היא צריכה עזרה, וקיבלתי הרגשה שהכל מסתדר ושיהיה בסדר. והבוקר הזה הוא מכה".

השחקן ליאור אשכנזי, ששיחק עמה בין היתר בסרט "חתונה מאוחרת" התקשה לקבל את הבשורה ואמר: "אני בהלם, אני בשוק, אני עוד צריך לעכל את הידיעה".

"אני נורא עצובה. היא השראה נורא גדולה בשבילי הן כאמנית והן כבן אדם", אמרה השחקנית קרן מור כששמעה את הבשורה. "אני מושפעת מאוד מאיך שהיא חיה, כאישה, כאמא, אחות, בת, שחקנית, חברה, הכל. כולה". 

גם שרת התרבות והספורט ח"כ מירי רגב ספדה לאלקבץ: "פטירתה של רונית אלקבץ הכתה את כולנו בתדהמה וכאב. אשה צעירה, פורצת דרך, אבן שואבת לעולם התרבות בכלל ולנשים בפרט. היצירה הייתה עבורה שליחות, היא הוותה דוגמא ומצפן חברתי בסוגיות הכואבות והרגישות של החברה הישראלית והיהודית. זו אבידה ענקית לעולם הקולנוע ולתרבות הישראלית".

"שילבה כשרון כתיבה ומשחק עם חתימה מיוחדת"

במשרד התרבות הביעו צער עמוק על "פטירתה בטרם עת של היוצרת המוערכת רונית אלקבץ - שחקנית, תסריטאית ובימאית מעמודי התווך של הקולנוע הישראלי. סרטיה של אלקבץ הביאו לתודעה הישראלית מגוון תרבותי חדש שטרם נראה כמותו בישראל, על כך זכתה להערכה ולפרסים בארץ ובעולם, לרבות הזמנה לכהן כשופטת בפסטיבל קאן היוקרתי, בכך תרמה למיצובה של מדינת ישראל בקהיליית הקולנוע הבינלאומי".

"הבוקר הזה הוא מכה". אלמגור (צילום: חדשות 2)
"הבוקר הזה הוא מכה". אלמגור | צילום: חדשות 2

הנשיא לשעבר שמעון פרס ספד לאלקבץ ואמר: "רונית הייתה שחקנית מעולה ואשת תרבות ממדרגה ראשונה. היא הייתה שגרירת תרבות יוצאת דופן של מדינת ישראל. על במות העולם השונות ייצגה רונית את אזרחי ישראל ואת מדינת ישראל בגאווה רבה ביצירתיות וחן. רונית הייתה אישיות מיוחדת, היא שילבה כשרון כתיבה ומשחק עם חתימה מיוחדת משלה. יהי זכרה ברוך".