פול ג'וליאן רוברט חושף בסרט דוקומנטרי שיצר בשם "My Fathers, My Mother And Me" (או בגרמנית: Meine Keine Familie) את סיפור חייו כילד שגדל בקומונה האסטרית Friedrichshof במהלך שנות ה-70 וה-80. הקומונה נוהלה סביב ערכים כמו אהבה חופשית ושיתוף, אבל מאחורי הרעיונות הבלתי מזיקים האלו הסתתרה אמת אפלה: מנהיג הקומונה, אוטו מול, הורשע בשנת 1991 בניצול מיני של ילדים.

פול ג'וליאן רוברט (צילום: צילום מסך)
גדל בקומונה והופרד מאמו בגיל 4 | צילום: צילום מסך
כדי ליצור את הסרט חזר פול ג'וליאן אל ספריית הוידאו של הקומונה בניסיון למצור תיעוד מאותם ימים. חברי הקומונה האמינו שהצליחו ליצור קהילה אידאלית ולכן דאגו לתעד אותה בזמן אמת. הסרט משלב בין ראיונות עדכניים עם הילדים שגדלו שם, החברים שעזבו – כולל אימו – לבין אותם צילומים משנות השבעים והשמונים. באחד הצילומים ניתן לראות חבורה של מבוגרים ערומים מתגלגלים ביחד על הרצפה תוך כדי צרחות מקפיאות דם.

הסרט זכה ב- BFI London Film Festival והוא מציג את העקרונות לפיהן התנהלה הקהילה. ביניהן: הפרדה בין האמהות לילדים במטרה לשבור את הקונספט "הבורגני" של משפחה גרעינית. "ידעתי מה זו משפחה גרעינית, אבל זה היה משהו רחוק והרסני", מספר רוברט. למרות שהורשה להשאר עם אמו בשנים הראשונות לחייו, ברגע שמלאו לו ארבע הוא נשלח לציריך להרוויח כסף עבור מנהיג המשפחה. רק לאחר שיעזוב את הקומונה יגלה רוברט מי היה אביו. "אימי היא האדם היחידי איתו הרגשתי בטוח", משתף רוברט. "הייתה לי הרגשה שהיא נועדה ליותר מזה". על עזיבתו את הקהילה מספר: "זה הרס אותי. הייתי מאוד בודד. נשים אחרות החליפו אותה עבורי אבל הן מעולם לא היו קרובות אליי. האידיולוגיה בקומונה הייתה שכל מערכות היחסים הן רעות לקבוצה, אז זה בלתי אפשרי לקיים קשר אמיתי עם מישהו. גדלתי להאמין שאהבה היא דבר רע. התחושה של להיות נאהב או לבטא אהבה היה דבר שהיה לי צורך להתרגל עליו שנים רבות אחרי שעזבתי."

המשפחה הקטנה שלי
ילדות בלי אהבה
רוברט עזב את הקהילה בשנת 1991 כאשר היה בן 12 וזאת לאחר שמנהיגה נעצר ונכלא, מה שהוביל לסגירת הקהילה. הוא נשלח לציריך לגור עם אמו והצליח לשקם את היחסים איתה. כיום הוא בן 35 ועתיד להיות אב, ולמרות שהוא כבר לא מחשיב את עצמו בטראומה מהילד שהיה, הוא אומר שבמובנים מסוימים החוויה עדיין רודפת אותו: "עבורי משפחה גרעינית היא סוג של קומונה. קשה למצוא את הדרך להיות ביחד בלי לאבד את עצמך".

>> בואו לפייסבוק שלנו