זה כבר זמן רב ש"נורמן: עלייתו התלולה ונפילתו המתונה של מאכער ניו יורקי", סרטו החדש של יוסף סידר, מעורר עניין רב סביבו, לא מעט בזכות הקאסט הבינלאומי שלו, בראשו ניצב ריצ'רד גיר. השבוע הגיע גיר לביקור בישראל לרגל עליית הסרט למסכים, והיום נערכה מסיבת עיתונאים בהשתתפותו בסינמטק ירושלים. "הרגשות שלי לנורמן מורכבים", סיפר גיר על הדמות אותה הוא מגלם בסרט - עסקן אמריקאי שמנסה בכל כוחו לפלס את דרכו אל ליבה של מכונת הכסף והעוצמה של העיר ניו יורק. "למרות ששיחקתי אותו, לפעמים לא הצלחתי להבין אותו. יש בו משהו אנושי מאד. הוא נחוש בדעתו לעזור. הוא מביך ואידיוטי לפעמים, אבל הוא מעל לרגשות של השפלה ואין בו כעס, שזה מקסים".

חייו של נורמן, אותו מאכער ניו יורקי, משתנים בעקבות מפגש מקרי עם חבר כנסת ישראלי בשם מיכה אשל (בגילומו של ליאור אשכנזי). בדיוק כשנדמה שהקריירה של שני הגברים הללו מתקרבת לקיצה, נורמן כובש את ליבו של האורח מישראל וקונה לו נעלי מעצבים במחיר שערורייתי. המחווה הזאת תשתלם לו במיוחד כשאשל יתמנה לראש ממשלת ישראל שלוש שנים מאוחר יותר.

"נורמן היה דמות משנה בתסריט אחר שכתבתי והתאהבתי בדמות שלו", סיפר סידר על יצירת הסרט. "בסיטואציות רבות ראיתי את עצמי עלול לעשות דברים שנורמן עשה. נהייתי אובססיבי כלפי הדמות שלו".

כשנשאל על התזמון של עליית הסרט – במקביל לחקירות ראש הממשלה – אמר סידר: "הרחקתי את עצמי עד כמה שאפשר מסיפורים מבוססי אמת. יש בעולם על כל אשל אחד לפחות מאה נורמנים שיתנו לו משהו בתקווה שיום אחד זה ישתלם להם. זה מה שמשך אותי - הסטריאוטיפ של היהודי שיודע לזהות את ההזדמנות להעניק מתנה למישהו. זה מישהו שתמיד יישען על מישהו אחר. אם יש נבל בסרט זה לא נורמן אלא כל מי שסביבו". סידר, אחיינו של משה טלנסקי (שהיה עד מרכזי במשפט שהביא להרשעת אהוד אולמרט), אמר עוד כי "זה לא הסיפור של אולמרט או של נתניהו. זה יכול להיות כל אחד. דוד שלי הוא השראה בשבילי, אני אוהב אותו, הוא מספר סיפורים נפלא. האופן בו הציבור בישראל רואה אותו לא נכון. אני חושב שדוד שלי חשב שהוא עושה טוב למדינת ישראל".

ארנון מילצ'ן – דמות מרכזית בתיק 1000 בו נחקר ראש הממשלה – היה אחד ממפיקי "אישה יפה" בכיכובו של גיר. גיר סיפר כי "מילצ'ן הוא ג'נטלמן. עבדנו יחד על שני סרטים. אני יודע מעט מאוד על הסיפור שהוא נחקר עליו. הוא לא הביא לי שמפניה ואני לא מעשן סיגרים".

גיר סיפר כי על פגישתו בישראל עם ארגון נשים למען שלום: "אני לא מעוניין בפוליטיקה, אני מתעניין בבני אדם. התרשמתי מאד מהפגישה, כמי שהמדינה שלו עכשיו בכאוס ובחרדה עצומה, וזה חשוב שיהיו קבוצות שמתרכזות בשמחה ושלום ומה שטוב, שמחתי לראות את זה. אפגש עם כל ארגון שרוצה לקדם את השלום".

גיר התייחס בדבריו גם לירושלים: "גדלתי והלכתי לבית ספר יום ראשון בכנסייה, ומה שאני זוכר הכי טוב זה שלמדנו את המפה של מה שעכשיו זה ישראל ויהיה בעתיד פלסטין, ואני זוכר היטב את ירושלים ונצרת ובית לחם יותר משאני זוכר את הערים סביב העיר שגדלתי בה, וזה קצת ביזארי. זה מדהים שאנשים מרחבי העולם מכירים את הערים הקטנות של ישראל כמו את כף ידם. כל הדתות לומדות על ירושלים. יש לי חוש ראייה  לעתיד ואני רואה את ירושלים כמקום שיוביל אותנו לעתיד טוב יותר, כמקום ממנו ייצא השלום לכל העולם".

"נורמן" הופק על ידי אורן מוברמן, דוד מנדיל וגדעון תדמור ובתמיכת קרן רבינוביץ', המיזם לקולנוע וטלוויזיה ירושלים ו"קשת". הסרט יעלה הערב לאקרנים בישראל.