פסטיבל הסרטים סאנדנס נפתח ביוטה בסוף השבוע ללא נציגות ישראלית בולטת בין המתחרים, אבל עם לא מעט ישראלים המסתובבים מאחורי הקלעים. חברת ההפקה "גרין פרודקשנס" מעורבת בעשייתו של "מנשה", סרט הביכורים של ג'וש ויינשטיין היהודי-אמריקאי, שיוקרן בפסטיבל. הסרט עוסק באלמן צעיר בקהילה החרדית בברוקלין הנאבק לקבל משמורת על בנו, ומבוסס על סיפורו האמיתי של כוכב הסרט, מנשה לוסטיג.

ישראלי אחר הנמצא כעת בסאנדנס הוא אביב גלעדי, מבעלי קבוצת RGE ומנכ"ל חברת ההפקה הבריטית "אייקון". גלעדי נצפה בסוף השבוע לצד המפיק האמריקאי לורנס בנדר, הידוע כמפיקו הקבוע של קוונטין טרנטינו, במהלך סקי שבין פגישות אנשי החברה עם יוצרים צעירים.

לורנס בנדר ואביב גלעדי בפסטיבל סאנדנס 2017 (צילום:  Photo by Flash90, פייסבוק)
אביב גלעדי ולורנס בנדר | צילום: Photo by Flash90, פייסבוק

אולם עם כל הכבוד לתכנית הסרטים, במוקד הפסטיבל בסוף השבוע עמדה השבעתו של דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב, שהשרתה לפי הדיווחים בעיתונות האמריקאית אווירה עכורה על החגיגה. אל גור, סגן הנשיא לשעבר, פתח את הפסטיבל עם הסרט "An Inconvenient Truth: Truth to Power", העוסק בהתחממות הגלובלית, והתייחס לנשיא החדש. "לאן זה יוביל אותנו בסופו של דבר? יש עוד פרקים רבים לגלות", אמר גור, אך הוסיף: "התנועה הזו כבר לא ניתנת לעצירה עכשיו". השפעת בחירתו של טראמפ על ארה"ב עמדה גם במרכז פאנל בשם "A More Perfect Patriot" שנערך בפסטיבל בהשתתפות יוצרים דוקומנטריים.

אולם מעל הכל בלט מצעד הנשים ששטף את ארה"ב אתמול והגיע גם ליוטה הקפואה. מאות נשים (וגברים) שטפו את רחוב מיין בפארק סיטי בקריאות "Make America Great, Love Trump Hate". הקומיקאית צ'לסי הנדלר הובילה את המחאה ואמרה לקהל: "היום כולנו עומדות יחד בסולידריות". הנדלר אמרה שניצחון טראמפ הבהיר לאקטיביסטים כמוה שהם "מפלגת התה החדשה". "אתם לא לבד", אמרה הנדלר למפגינות ולמפגינים, "אל תאבדו תקווה".

הבמאית הישראלית יעל קיים ("ההר"), שהשתתפה בעבר בפסטיבל, כתבה בפייסבוק: "נשים מהוות 6.4 אחוז מהבמאים בארה"ב, זה אומר שרק אחוז קטן מהסיפורים של נשים מגיע אל המסכים. סאנדנס הוא אחד הכוחות שפועלים לשנות את זה, כשהן צועדות שמה בשלג ברגליים קפואות הן יודעות למה הן צועדות!".