שליחות קטלנית
השוורצנגר קם על יוצרו. שליחות קטלנית
רוצים להתחיל ללמוד, אבל לא מוצאים קורסים מעניינים שמדברים אליכם? יכול להיות שלאוניברסיטת קיימבריג' יש את הפתרון בשבילכם: קורס לימודי "שליחות קטלנית", שיעסוק באיום שמציבים הרובוטים על האנושות. כן, בדיוק כמו בסרט. נשמע מרתק, לא? אז זהו, שהאמת היא שמדובר בנושא די מפחיד.

"אנחנו מסתכנים באובדן שליטה על כדור הארץ"

בקמפוס העתיק של קיימבריג' עתידים לפתוח בקרוב את "המרכז לחקר סיכונים קיומיים", בו ייבחנו ארבעת האיומים הגדולים ביותר על המין האנושי, לפי הגדרת מומחי המרכז. תתפלאו לשמוע, אבל לא מדובר בסרטן, בתאונות דרכים או במלחמות – אלא בבינה מלאכותית, שינוי האקלים, מלחמה גרעינית ונוכלי ביוטכנולוגיה, מה שזה לא אומר.

אנשי אקדמיה וחוקרים מובילים מתחומים שונים כמו פילוסופיה, אסטרונומיה, ביולוגיה, רובוטיקה, מדעי מוח וכלכלה ירצו בפני הסטודנטים הנלהבים בהתחלה והמפוחדים בהמשך בנושא הטכנולוגיה שעשויה, אם לא ניזהר, לאיים על קיומנו.

"יש לנו כבר היום מכונות שהביסו ביצועים אנושיים בשחמט, בטיסה, בנהיגה, במסחר פיננסי ובזיהוי פנים, דיבור או כתב יד", אמר אחד הפרופסורים העומדים מאחורי הקמת המרכז החדש. "החשש הוא שעל ידי יצירת מכונות אינטליגנטיות באופן מלאכותי אנו מסתכנים באבדן שליטה על כדור הארץ לאינטליגנציות שפשוט יהיו אדישות אלינו ואל הדברים שאנחנו מחשיבים כבעלי ערך."

אל תדאגו מסרטן, תדאגו מרובוטים

לטענת המומחים, מתקרבים בני האדם לרגע מסוכן: "למכונת אולטרה אינטליגנטית או לאינטליגנציה מלאכותית כללית (AGI) יכולות להיות השלכות חמורות מאוד. אנחנו צריכים לקחת בחשבון את האפשרות כי ייתכן שאנחנו עומדים בפני נקודה של "תיבת פנדורה" עם הטכנולוגיה שייצרנו, שאם נפספס אותה, עלולה להיות הרת אסון. אנחנו צריכים להתחיל לחשוב ברצינות על כך שהגענו לזמנים בהם לטכנולוגיות שלנו יש פוטנציאל לאיים על קיומנו שלנו – באופן שלא היה להן עד היום במהלך ההיסטוריה".

מקימי המרכז החדש טוענים כי הציבור דואג יותר מדי מסיכונים כמו חומרים מסרטנים, התנגשות רכבות וקרינה ברמה נמוכה, ואדיש לסיכונים הטכנולוגיים – להם יכולות להיות השלכות קשות הרבה יותר על גורל האנושות.