קלוד לנצמן
מעלה שאלות חשובות. לנצמן בסרט
עם כל הכבוד לסטיבן ספילברג ול"רשימת שינדלר", היוצר החשוב של 30 השנים האחרונות בכל הנוגע לעיסוק באירועי השואה הוא קלוז לנצמן הצרפתי. הבמאי, שהצטרף בצעירותו לתנועת ההתנגדות הצרפתית ולחם בנאצים, יצר ב-1985 את המסמך הדוקומנטרי המורכב ביותר בנושא. "שואה" כלל לא פחות מתשע וחצי שעות של ראיונות עם ניצולים, פעילים נאציים לשעבר וצילומים של מחנות השמדה כפי שהם נראים היום, ללא כל שימוש בחומרים ארכיוניים.

אתמול (ראשון), הוצג בהקרנת בכורה בפסטיבל קאן סרטו החדש של לנצמן, "אחרון החוטאים" ("The Last of the Unjust"), המסתמן כסוג של השלמה לסרט שנוצר לפני 28 שנים. בעשור האחרון אגר לנצמן שעות רבות של חומרים מצולמים, המתחקים אחר סיפורו של גטו טרזיינשטט בצ'כיה והאיש שנטען כי היה אחד ממנהליו בפועל, הרב בנימין מורמלשטיין, יו"ר מועצת הזקנים. מורמלשטיין, כיום בן 75, נחשב לדמות שנויה במחלוקת והעיסוק בו מעורר לא מעט רעש בקרב הצופים בפסטיבל.

"היה לי קשה מאד למצוא אותך", אומר לנצמן למורמלשטיין באחת משיחותיהם לאורך הסרט, "אבל אני שמח שעשיתי זאת". לאורך 218 דקות מנסה לנצמן לאפיין את דמותו של הרב, שנחשב בעיני רבים בישראל לבוגד ומשתף פעולה עם הנאצים. במהלך כהונתו החליט מורמלשטיין להציל כמה שיותר נפשות באמצעות עבודה מאומצת במיוחד בקרב הצעירים בגטו וניהל את המשא מתן מול ראשי הנאצים, ובהם אדולף אייכמן, באשר לכמות וזהות הנשלחים למחנות ההשמדה. בישראל הוגדר מורמלשטיין כאישיות לא רצויה.

קלוד לנצמן
בחזרה לגטו טרייזנשטט
הצופים בהקרנה, בהם כמה מבכירי הממשל הצרפתי, העניקו ללנצמן מחיאות כפיים בתחילתו של הסרט ובסיומו. מגזיני התרבות בעולם מתייחסים לסרט כאל תרומה חשובה ומרתקת לתיעוד השואה, בעיקר בגלל שדרכו עולה תמונה יוצאת דופן של חיי היום יום בגטו במהלך התקופה הקשה. פסטיבל ירושלים כבר הודיע שיקרין את הסרט בעוד חודשיים, מה שככל הנראה יוביל ללא מעט שאלות קשות גם כאן אצלנו.

"אחרון החוטאים" הוא סרטו השמיני של לנצמן, שכולם, ללא יוצא מן הכלל, עסקו בחקר השואה ובדמויות הבולטות בישראל.