בשנה הבאה ימלאו 30 שנים למותה של יונה וולך, מהמשוררות הגדולות שידעה ארצנו וללא ספק הנועזת והשערורייתית ביותר. בשבוע שעבר חגגו לוולך בערב מיוחד יום הולדת 70, למרות שהיא נשארה לעד בת 41. במהלך חייה הקצרים היא הצליחה למוטט כל מחסום בורגני שמרני שעמד בפניה, כשמתחה את גבולות השירה העברית והותירה אחריה חלל עצום, שכנראה כבר לא יתמלא לעולם. הבמאי זוכה הפרסים ניר ברגמן ("כנפיים שבורות", "בטיפול", "הדקדוק הפנימי") הקים לתחיה את דמותה המרתקת של וולך בסרט עלילתי חדש בשם "יונה", וכעת אנו זוכים לטריילר הראשון.

הסרט החדש מתמקד בתחילת דרכה – עוד מהתקופה שלפני הפרסום, בה יונה, נערה יתומה מאב מקריית אונו, ניסתה להטביע את חותמה בעולם השירה העברית. ישראל השוביניסטית של שנות השישים לא ידעה איך לעכל את דמותה הפמיניסטית הלוחמנית והמשוחררת מינית. עם הפריצה הגדולה שלה הגיע המעבר המתבקש מהכפר לעיר הגדולה. בתל אביב הסוערת של הסיקסטיז יונה חווה התמוטטות נפשית, בין השאר היא גם מתאשפזת במחלקה הסגורה של בית החולים טלביה בירושלים, שם היא מטופלת באמצעות LSD, כנהוג באותה תקופה. הסרט מתאר את המאבק שלה להיאחז בכתיבה כדי להשיג לעצמה חיי נצח ("אני זקוקה בדחיפות לחיי נצח"), על אף המחיר הכבד שנאלצה לשלם בחייה.

את יונה בת ה-19 ובת ה-26 מגלמת השחקנית הצעירה והמבטיחה נעמי לבוב. עוד בקאסט תמצאו את מיכאל מושונוב, יואב דונט, תום חגי, איתמר רוטשילד, שלום מיכאלשווילי, מיכל ורשאי בתפקיד נירה, אחותה של יונה, וליליאן ברטו בתפקיד אסתר, אמה של יונה. את התסריט ל"יונה", שמבוסס על הביוגרפיה המשובחת שכתב יגאל סרנה, החלה לכתוב דיתה גרי ("סינדרום ירושלים", "אינדיאני בשמש") כבר לפני עשור באמצעות מלגת פיתוח תסריט של קרן הקולנוע הישראלית. על ההפקה מופקד חיליק מיכאל ("כלבת").

זוהי ממש לא פעם ראשונה שמקימים לתחיה את דמותה של וולך; אורנה כץ זכתה בפרס השחקנית הטובה ביותר בפסטיבל עכו 1996 על תפקידה בהצגה "יונה, יונה", וגם אורית שר גילמה את דמותה בהצגה "מי מפחד מיונה וולך?" על במת "צוותא" בעשור שעבר. השנה זכינו לפגוש את דמותה של וולך גם בפרויקט הטלוויזיוני של HOT, "המקוללים". הפרק השני של הסדרה עקב אחרי התקופה שפרסמה את שירה הפרובוקטיבי "תפילין" ואת התמודדותה עם מחלת הסרטן שהכריעה אותה בסוף. עוד יונה שמצפה לנו בהמשך הדרך, תקום לתחיה בסרטו של השחקן והתסריטאי עמית גור ("חקירה פנימית"), שיציג את יונה בשארית חייה.